Trend rostoucího zájmu o automobily vybavené automatickou převodovkou pozorujeme už pár let, a to po celé Evropě. Přitom právě evropští řidiči se k automatům stavěli vždy trochu skepticky. O to výrazněji se projevují odlišné názory příznivců automatů i těch, kteří si jízdu bez řadicí páky nedovedou představit. Jaké jsou výhody i nevýhody vozů s manuální a automatickou převodovkou? Emoce nechme stranou a zaměřme se na fakta.
Manuál i automat mají své výhody a nevýhody. Automatická převodovka vám ušetří spoustu řazení především při jízdě v kolonách či po městě.
Pokud patříte mezi jedince, kteří chtějí mít vše pevně v rukách a získat maximální kontrolu nad vozem, bez váhání sáhněte po automobilu s manuální převodovkou. Při řízení auta s manuálem se projeví schopnosti či neschopnosti jezdce spojené s nároky na vysokou přesnost a citlivou práci se spojkou. Bude jen na vás, jaký rychlostní stupeň zařadíte a kdy. Řízení auta s manuálem pro vás bude pravděpodobně zábavnější.
Pro spoustu řidičů je však práce s řadicí pákou a třemi pedály jen na obtíž. Přeřazování rychlostí je stresuje a zhoršuje koncentraci při řízení. Jiným zase manuální řazení nedělá žádné problémy, ale zbytečně je unavuje a při častém přeřazování i obtěžuje.
Na otázku, jestli má investice do auta s automatickou převodovkou smysl, si musíte odpovědět sami. Záleží totiž na tom, jestli je pro vás stoprocentní kontrola vozu výhodou, nebo překážkou. Spousta nových aut s automatem navíc umožňuje přepínání režimů (město, sport, nízká spotřeba ad.), díky kterým se způsob přeřazování rychlostí co nejvíc přiblíží vašim představám o stylu jízdy.
Jsou situace, kdy by automatickou převodovku ocenili i její zapřísáhlí odpůrci. Typicky jde o zdlouhavé popojíždění v kolonách nebo ve městech, které je při řízení auta s automatem opravdu pohodlné. Stačí jen šlápnout na plyn a jet. U aut s manuálem je to mnohem složitější – neustále střídání rychlostního stupně a neutrálu přestane velmi brzy bavit snad každého.
Nové vozy vybavené kvalitními automatickými převodovkami jsou dražší než auta s manuálem. Pokud oželíte komfort řízení auta s automatem, ušetříte i několik desítek tisíc. Ty pak můžete investovat do vyšší výbavy auta nebo příslušenství.
Myslete také na to, že auta s automatem jsou dražší nejen na pořízení, ale také na následný servis. Automatická převodovka je totiž náchylnější na poruchy a vyžaduje častější údržbu včetně výměny olejů. Podle odborníků by se měl převodový olej a filtr v automatických převodovkách měnit minimálně každých 50 000 až 100 000 kilometrů.
I manuální převodovky se dají relativně snadno poškodit. Na vině pak ve většině případů bývá řidič, který se může dopouštět řady zlozvyků snižujících životnost převodovky nebo spojky. Časté je tzv. „počítání zubů“, které se projevuje nepříjemným zvukem při vyšlápnutí spojky ve špatný moment.
Převodovku a spojku pak řidiči zbytečně ničí stáním na pedálu, používáním spojky místo brzdy v kopci, odkládáním nohy na pedál spojky nebo opíráním ruky o řadicí páku. V případě vozů s automatickou převodovkou tak starosti s ničením převodového mechanismu vlastním přičiněním takřka odpadají.
Automobily vybavené automatickými převodovkami si dlouhodobě vychvalují zejména ti, kteří vyráží na dlouhé mnohahodinové cesty. Mohou se totiž pohodlně opřít, uvolnit nohu a jen přidávat plyn podle potřeby. V kombinaci s různými asistenty a pokročilými systémy se řidič nemusí téměř vůbec zabývat řízením a jen pohyb auta kontroluje. Díky tomu vydrží v bdělém stavu po delší dobu a nebude tak vyčerpaný jako po mnohahodinovém řízení auta s manuálem.
Začínající řidiči nedají na automobily s automatem dopustit. Už tak mají co dělat, aby zvládli vnímat provoz na vozovce, sledovat značky, ovládat blinkry a provádět spoustu dalších nezbytných úkonů, které si zautomatizují a osvojí až po nějaké době. Pokud však budete dělat autoškolu na vozu s automatem, nebudete moct v budoucnu řídit auta s manuálem.
Řidiči, kteří mají klasické řidičské oprávnění v plném rozsahu, ale hned přesedli do auta s automatem, zase mohou rychle vyjít ze cviku. Pro řidiče to nebude představovat žádný problém až do chvíle, kdy budou muset usednout do cizího auta s řadicí pákou.
Někdy se mluví o tom, že z hlediska spotřeby jsou úspornější vozy s automatem, jindy zase že ty s manuální převodovkou. Jak je to ve skutečnosti? Odpověď není jednoznačná. V případě starších modelů aut, které jsou vybavené méně pokročilými systémy automatického řazení, mají auta s manuálem zpravidla spotřebu nižší.
Projeví se to zejména při jízdě ve městě. U automatické převodovky se totiž nedá vyřadit na neutrál jako u manuálu. Rychlost je zařazena nepřetržitě, a to i při stání na křižovatce nebo popojíždění v kolonách.
U automobilů současné produkce však bývá spotřeba mírně nižší naopak u automatů. Jsou napěchované elektronikou, a tak dokážou přeřazovat rychlosti svižně, přesně a efektivně. Ztráty z jízdy ve městě pak rychle doženou při vyšších rychlostech.
Výhody manuálu | Výhody automatu |
Nižší cena vozu | Jednoduché ovládání i pro začátečníky |
Maximální kontrola nad autem | Nižší spotřeba (jen u moderních vozů) |
Levnější a jednodušší servis | Minimální riziko poškození vinou řidiče |
Mnohým přináší větší zážitek z řízení | Pohodlné při řízení na dlouhých cestách |
Komfortní při jízdě v koloně nebo městě |
Ať už se rozhodnete pro vůz s automatem, nebo manuálem, nezapomeňte na kvalitní obutí. Seznamte se s nejlepšími sportovními pneumatikami pro rok 2020 nebo nezávislými testy pneumatik. Použití kvalitních pneumatik s dostatečnou hloubkou dezénu je důležité pro komfortní a bezpečnou jízdu bez ohledu na způsob řazení.
Vyberte si z kvalitních pneu zavedených značek
Zdroj fotografie: Depositphotos.com