Mezi provozní kapaliny v autě, kterým je třeba věnovat pozornost, patří chladicí kapalina. Na kontrolu i výměnu se často zapomíná, přitom její kvalita a množství mají v konečném důsledku vliv na životnost motoru. Přečtěte si, proč a kdy měnit chladicí kapalinu, jaký typ vybrat a jak si ji vyměníte sami.
Stará chladicí kapalina může autu uškodit a její pravidelná výměna vám ušetří zbytečné starosti.
Hlavní funkcí chladicí kapaliny je odvádění tepla z motoru, aby nedocházelo k jeho přehřátí. Zjednodušeně řečeno je chlazení motoru proces neustálé cirkulace chladicí kapaliny mezi motorem a chladičem. Jde o nemrznoucí směs naředěnou destilovanou vodou, která by měla odolat teplotám až do -40°C. I když vás možná slovo „nemrznoucí“ svádí k tomu, že chladicí kapalina plní svůj účel jen v zimě, není tomu tak.
Chladicí kapalina je nezbytná i pro fungování celé chladicí soustavy, která se stará o správnou teplotu motoru. Je to směs monoethylenglykolů, inhibitorů koroze, zvyšovačů pH a dalších látek, které chrání jednotlivé části chladicí soustavy před korozí, oxidací nebo vodním kamenem. S postupem času se však kvalita těchto příměsí snižuje a s tím i účinek chladicí kapaliny. Proto je její výměna stejně důležitá, jako je výměna oleje.
Existuje několik typů chladicích kapalin, u nichž bývá hlavním poznávacím znamením barva. Při jejím výběru se ale raději řiďte označením na vyrovnávací nádobce nebo parametry uvedenými v návodu vašeho auta. Chladicí kapalina pro asijské vozy nemusí vyhovovat vozům jiným, např. Škodovkám. Výběr kvalitní kapaliny proto nepodceňujte, abyste si nepřivodili zbytečné náklady navíc.
Hladina chladicí kapaliny by měla dosahovat mezi rysky minimální a maximální míry.
Vyrovnávací nádobu s barevnou kapalinou najdete v motorovém prostoru a poznáte ji podle (většinou) baňatého tvaru. Jsou na ní měrné rysky MIN a MAX, mezi kterými by správně hladina kapaliny měla být. Pokud by jí bylo málo, mohlo by docházet k přehřívání motoru, a naopak vyšší míra by mohla způsobit přetlak a poškození chladicího systému. Nádobku neotevírejte, když je motor zahřátý na provozní teplotu, ani bezprostředně po dojezdu. Kapalina by mohla vystříknout a popálit vás.
Při dolévání chladicí kapaliny byste vždy měli použít ten typ, který už v potrubí je, některé jsou ale vzájemně kompatibilní. To si raději ověřte v pokynech výrobce. V žádném případě byste neměli míchat modro-zelenou s růžovou nebo fialovou.
A jak ji naředit? Některé druhy se prodávají již naředěné, u jiných čistý koncentrát musíte smíchat s destilovanou vodou, ideálně v poměru 1:1. Může se stát, že vás kontrolka signalizující nedostatek chladicí kapaliny překvapí na cestě. V takovém případě stačí do nádobky dolít obyčejnou vodu, na dojezd to bude stačit. V zimě ale dejte pozor, aby voda ve směsi nezamrzla.
MOTO TIP: Chladicí kapalina do motorky se neředí. Při nouzovém dolévání nepoužívejte jinou než destilovanou vodu. |
Pravidelná kontrola a dolévání nemrznoucí směsi nestačí. Jak jsme už řekli, její vlastnosti se časem mění, což má vliv na dobrou kondici celé chladicí soustavy, potažmo motoru.
U starších typů motorů byste výměnu měli provádět každé dva roky, u těch novějších je tolerance 3 až 5 let. Nemusíte jezdit do servisu, s trochou trpělivosti to zvládnete i svépomocí. Jak na to?
Než začnete s vypouštěním, ve specifikacích vozu si ověřte, kolik chladicí kapaliny máte dolít, a připravte si nádobu, do které kapalina odteče. Nezapomeňte, že motor musí být studený.
U některých automobilů je po výměně kapaliny potřeba chladicí systém odvzdušnit. Netroufáte si na to? Obraťte se na náš opavský autoservis a my už se o vše postaráme.