Pneumatiky, kola a náprava jsou nejvíce namáhané díly na autech. Poškození jim hrozí téměř neustále, stačí najet do výmolu nebo na obrubník a tyto autodíly trpí. Každá taková nerovnost může způsobit nepříjemný defekt, ale narušit také geometrii. Jak poznáte špatnou geometrii kol a proč ji pravidelně řešit? To se dočtete v našem článku.
Seřídit geometrii kol si nechejte ideálně jednou do roka.
Špatnou geometrii u vozidla poznáte zpravidla tak, že jsou pneumatiky nerovnoměrně opotřebované. Jsou více sjeté jen z jedné strany, bez ohledu na to, jestli obouváte pneu od renomovaného výrobce nebo ne. Řízení také táhne do strany, protože kola přední nápravy se lehce rozkmitají a hůře se vracejí do výchozí polohy.
Jízda se špatně nastavenou geometrií kol je nebezpečná a neekonomická. Kvůli opotřebení pneumatik budete častěji jezdit do pneuservisu a naroste také spotřeba paliva. V extrémních případech až o 3 %. Máte pochybnosti o seřízení geometrie na svém voze? Rozhodně nic nezkazíte, když si ji necháte zkontrolovat.
Investice za prověření a následné seřízení se vám brzy vrátí. Správně nastavená geometrie náprav totiž zajišťuje ideální ovladatelnost vozu, komfort při řízení vozidla a bezpečnost jízdy. Projeví se i menší spotřebou paliva a delší životností vašich pneumatik.
Špatně seřízenou geometrii kol nejlépe poznáte podle nerovnoměrně sjetých pneumatik.
Než zamíříte do servisu, udělejte si jasno v několika důležitých termínech, které se geometrie vozu týkají. Mechanici rozlišují mezi odklonem kol a sbíhavostí kol – dvěma základními pohledy, podle kterých se geometrie řídí.
Při pohledu na kola zepředu nebo zezadu poznáte, jestli jsou kola postavena do tvaru písmene A (příklon), nebo do V (odklon). Odklon kola se nastavuje podle hodnot daných výrobcem tak, aby při různých stylech jízdy a různém zatížení měly pneumatiky vždy co největší styčnou plochu s povrchem vozovky.
Sbíhavost kol se určuje při pohledu na vozidlo z ptačí perspektivy. Rozlišuje se, zda máte přední kola do tvaru písmene V (rozbíhavost), nebo do A (sbíhavost). Při sbíhavosti je vozidlo nedotáčivé a pneumatika se více sjíždí na vnější straně. Pokud vaše auto “trpí rozbíhavostí”, vozidlo se přetáčí a pneumatiky se více sjíždějí z vnitřní strany. Při sbíhavost se pláště naopak více sjíždějí z vnější strany.
V prvním případě vidíte z ptačí perspektivy projev rozbíhavosti, v druhém sbíhavosti kol.
Kvůli testování geometrie nemusíte hned mířit do servisu, základní test zvládnete poměrně snadno sami. Potřebujete jen rovný a bezpečný úsek silnice. Na malou chvíli pusťte volant a sledujte chování auta. Jestli se při tom vůz samovolně stáčí na jednu stranu, geometrie kol není v pořádku a je třeba ji nechat znovu seřídit.
Pokud se tak nestane, vše by mělo být v pořádku. Přesto si však geometrii nechte zhruba jednou do roka zkontrolovat profesionály v autoservisu. Významně tím ovlivníte bezpečnost řízení. Jste z Opavy a okolí? Objednejte se do našeho servisu. Rádi se o seřízení geometrie vašeho auta postaráme.
Zdroj fotografií: Depositphotos