Vždy, když se blíží období přezutí pneumatik na zimní, kolují mezi řidiči zažité mýty, které je třeba uvést na pravou míru. My vám přinášíme ty nejčastější omyly a nepřesnosti, a také poradíme, kdy je ten správný čas na přezutí pneu před zimou.
S přezutím na zimní pneu byste rozhodně neměli otálet. Navštivte radši autoservis, než budete muset řešit nepříjemné pokuty.
Jakmile na podzim či v zimě klesne teplota pod +7 °C, letní pneumatiky ztrácí pružnost a tím i přilnavost k povrchu. Není podstatné, zda na vozovce leží sníh či námraza, i když jsou zimní pneu pro tyto podmínky rovněž uzpůsobeny. Při poklesu teplot jsou zimní pneumatiky bezpečnější i na suchém povrchu.
Celoroční pneumatiky jsou kompromisem mezi zimním a letním obutím. A na to je třeba pamatovat, pokud se na nich vydáme na silnici. Pro bezpečnost je kvůli správné přilnavosti vždy lepší přezutí pneumatik na zimní. Celoroční pneumatiky si pořiďte, pokud vyjíždíte na komunikaci pouze velmi málo a v případě velmi špatného počasí si můžete dovolit jízdu odložit.
Ani ty nejkvalitnější zimní pneu vám nezaručí naprostou stabilitu za nepříznivých podmínek. Vždy tedy přizpůsobte styl a rychlost jízdy stavu vozovky.
Pořídíte-li si kvalitní zimní pneumatiky, při jízdě nepocítíte žádný rozdíl v komfortu oproti letním pneu.
Pro zachování optimálních vlastností při jízdě a bezpečnosti je vždy třeba přezout všechna kola, a to stejným modelem a se stejným stupněm opotřebení. Že přezout jen dvě pneumatiky vážně nestačí si můžete přečíst i v našem článku.
Nic není dost drahé, investujete-li do bezpečnosti sebe a svých blízkých. Navíc cenový rozdíl mezi zimními a letními pneu je zanedbatelný a můžete ho snížit tím, že se o zimní pneumatiky budete dobře starat a tím prodloužit jejich životnost.
Jak je to doopravdy, vám prozradíme níže.
A kdy se tedy musí oficiálně přezout? §40a zákona č. 361/2000 Sb. hovoří jasnou řečí:
„1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí.“
Citovaný zákon pamatuje na nepředvídatelnost počasí v daném období. Bude-li teplý podzim a příznivá předpověď na další dny, nejsou zimní pneumatiky nezbytně nutné už od 1. listopadu a to samé platí i pro následné přezutí na letní pneu v případě, že je počasí stabilně teplé již před datem 31. března.
Výjimkou je také stav krajní nouze, například potřebujete-li použít rezervu na nouzové dojetí nebo přepravit zraněnou osobu do nemocnice.
Ať už se v zákoně a všech příručkách světa píše cokoli, buďte i tak připraveni na to, že povětrnostní podmínky se, zvláště na jaře, mohou obratem změnit. A v té chvíli najít pneuservis, který bude mít volný termín, bývá zpravidla „o nervy“. Pamatujte na přezutí pneumatik na zimní včas a předejděte zbytečným komplikacím.
Zdroje fotografií: Depositphotos.com; Wikimedia.org