Posilovač řízení je stejně skvělý vynález jako posilovač brzd. Usnadňuje řidiči život v tom, že nemusí vyvíjet velkou sílu, aby otočil volantem. Pro správné fungování se ale systém posilovače řízení neobejde bez oleje, který je potřeba kontrolovat jako každou provozní kapalinu. Víte, kdy a jak ho doplnit, a jaká barva je po chuti vašemu autu?
Hydraulický olej většinou stačí dolít, někdy je ale nutná kompletní výměna.
Hydraulickým posilovačem řízení je dnes vybavená valná většina vozů, takže „cítit přední kola ve volantu“ je pohádkou minulosti. S nástupem hybridů a elektromobilů se na scénu derou i elektrické posilovače, tam ale starost o kapalinu odpadá. Hydraulika se však bez servo oleje neobejde.
Pro chod celého mechanismu je tato kapalina nezbytná, ale základní hybnou silou je tradičně motor. Ten pomocí řemene (nebo řetězu) pohání hydraulické čerpadlo posilovače, které v kapalině vytváří tlak na řízení. Podle toho, jak otáčíte s volantem, se otevírají ventily, a tlak kapaliny vám zpětně tuto činnost ulehčuje.
Životnost posilovače řízení je shodná s životností vašeho vozu, ale mohla by ji zkrátit nekvalitní kapalina, nebo její nedostatek. Když jste se seznamovali se svým autem, určitě jste zaregistrovali doporučení výrobce na pravidelné kontroly a výměny kapaliny v daných intervalech. I ona totiž v průběhu času mění své vlastnosti, což může mít vliv na jednotlivé komponenty systému. Velmi nízká hladina hydraulického oleje by mohla být dokonce fatální pro čerpadlo.
Zásobník kapaliny najdete v motorovém prostoru a poznáte ho podle víčka, na kterém je symbol volantu, případně nápis „Power Steering“. Nádobka je většinou plastová, ale může být i kovová. Při pravidelné kontrole nejdřív ověřte stav hladiny. Způsob závisí na tom, jaký typ nádobky máte.
Když bude oleje nedostatek, dolejte ho, ale dávejte pozor, abyste nádobku nepřeplnili. V provozu se vlivem vysokých teplot olej rozpíná, což by mohlo způsobit zbytečné komplikace. Raději dolejte méně, zkontrolujte hladinu přes měrku, a případně proceduru opakujte.
Otevření nádobky vás tak jak tak nemine, protože byste měli zkontrolovat také barvu kapaliny. V případě, že by byla nahnědlá nebo až černá, značí to znečištění gumovými částmi spojovacích hadic nebo těsnění, a měli byste neprodleně vyhledat servis.
Nádržka na olej do posilovače řízení je většinou označená symbolem volantu a je propojená se servo pumpou.
Hydraulický olej se rozděluje, podobně jako chladicí kapalina, podle barev, resp. značky auta. Pokud ji budete chtít dolít, v žádném případě nesmíte smíchat různé barvy! Mohli byste tak poškodit těsnění nebo zničit čerpadlo.
Kromě chladicí kapaliny jsou si hydraulické oleje podobné i s motorovými oleji, protože se dělí na minerální, polosyntetické a syntetické. Platí tady stejné pravidlo, jako u barev – tyto typy nesmíte smíchat. Vždy doplňujte ideálně originál doporučený výrobcem, který plní normy pro váš vůz. Jaké mají jednotlivé typy výhody a nevýhody?
MINERÁLNÍ |
+ nižší cena + nejsou agresivní vůči gumovým prvkům – kratší životnost – náchylné ke zvýšené tvorbě pěny |
POLOSYNTETICKÉ |
+ nižší viskozita + odolné vůči tvorbě pěny – jsou agresivní vůči gumovým prvkům |
SYNTETICKÉ |
+ nízká viskozita + odolné vůči tvorbě pěny + obsažené látky snižují destruktivní vliv na gumové prvky + odolné vůči extrémním teplotám + nejdelší životnost – vyšší cena |
Důvodů, proč měnit kapalinu v posilovači řízení, je víc, než jen nežádoucí zbarvení. Na zhoršení její kvality se podílí příliš agresivní styl řízení, poškozené těsnění, přehřívání, ale i špatně zvolený typ kapaliny. Samotná výměna je na rozdíl od doplnění o něco složitější, proto doporučujeme navštívit autoservis, pro který je tento úkol běžnou rutinou.
Závadu spojenou s posilovačem vám může signalizovat kontrolka na přístrojové desce, ale problém s kapalinou zvládnete diagnostikovat i svými smysly.
Než se vydáte na cestu za novým letními zážitky, nezapomeňte si řádně připravit auto na dovolenou. Pokud jste z Opavy a okolí, rádi vám váš vůz prohlédneme, aby vás na cestě nic nepřekvapilo.