Ne každý, kdo usedá za volant, má zrak jako ostříž. Bohužel se najdou i tací, kteří zpoza čelního skla vidí jen zamlžený obraz, čímž významně ohrožují dopravní bezpečnost. V tomto článku vám řekneme, jak je situace vážná, a proč byste jako řidič neměli podceňovat pravidelná vyšetření zraku.
Zhruba 1 % řidičů vás na silnici takřka nevidí. I proto v minulosti pojmenoval BESIP jednu ze svých osvětových kampaní kontroverzním názvem „Slepí vrazi“.
Oči jsou pro řidiče jedním z nejdůležitějších orgánů. Při řízení skrze ně zpracovávají až 90 % informací, od rozpoznávání dopravních značek a překážek na silnici, až po vnímání prostoru. Dobrý zrak je za volantem zkrátka nenahraditelný, i když máte auto nadupané chytrými funkcemi. Mnozí řidiči však mají menší či větší zrakové potíže, které negativně ovlivňují jejich schopnost zareagovat včas na dopravní situaci. A do této skupiny nepatří jen starší ročníky.
V Česku se pravidelně konají osvětové kampaně pod taktovkou BESIPu nebo Mezinárodního sdružení optiků a optometristů, v rámci kterých si řidiči mohou nechat bezplatně změřit zrak. Poslední taková akce proběhla loni na podzim. Test zraku podstoupili řidiči ve věku od 26 do 65 let. A výsledky nebyly příliš optimistické.
Zjistilo se také, že narůstá počet řidičů, kteří se nepodrobují pravidelné kontrole zraku u očního lékaře. 64 % z nich bylo na prohlídce před více než 3 lety, z toho 19 % si nechalo změřit zrak poprvé až v rámci této kampaně.
Důvodem, proč řidiči na oční prohlídky nechodí, bývá často fakt, že si vadu svého zraku vůbec neuvědomují. Zrak se totiž nezhorší ze dne na den. Děje se to postupně, člověk si přivyká. A zvlášť, když dotyčný nikdy nenosil brýle nebo kontaktní čočky, necítí potřebu na tom něco měnit.
Kromě barevného nebo prostorového vidění je důležitou funkcí oka zraková ostrost. Jedná se o schopnost rozlišit detail na určitou vzdálenost. Pokud tedy sedáte za volant, měli byste znát její úroveň. Ideální případ je 100% zraková ostrost, ať už používáte kompenzační pomůcku, nebo ne.
Česká norma určuje jako dolní hranici 70 %. Pokud jí řidič nedosáhne, měla by být jeho způsobilost k řízení podmíněná odborným vyšetřením. Pod hranicí 50 % by za volant neměl sedat nikdo. Se sníženou zrakovou ostrostí souvisí tyto nejčastější oční vady:
Špatná ostrost zraku je běžná i u těch, kteří nosí brýle nebo čočky. Řešením je návštěva očního specialisty.
Je paradoxem, že kvůli bezpečnosti silničního provozu musí každé auto absolvovat pravidelné servisní prohlídky a kontroly na STK, ale řidiči jsou podle zákona povinni nechat si zkontrolovat zrak pouze v případě, kdy:
Výjimkou jsou ještě:
Zákon tedy nebere v potaz soukromé motoristy do 65 let, přitom korekci zraku podle odhadů optometristů a výsledků osvětových kampaní potřebuje více než 70 % řidičů.
Pokud patříte k těm, kteří zanedbávají návštěvy očního specialisty, nebo dokonce pociťujete příznaky nějaké oční vady, neberte tyto řádky na lehkou váhu a nechejte si oči vyšetřit. Korekce zraku vám poskytne nové a jasnější výhledy, co je ale nejdůležitější – pomůžete tak zlepšit dopravní bezpečnost. Nehraje přitom roli, jestli řídíte auto, motorku, nebo jste vášnivý cyklista.
Jen pro představu, řidič s optimální zrakovou ostrostí zpozoruje chodce na silnici na vzdálenost 200 metrů, zatímco řidič s oční vadou musí za denního světla ujet ještě poloviční vzdálenost. V mlze nebo dešti jsou tato čísla pochopitelně ještě nižší.
Nepodceňujte pravidelnou kontrolu vašeho zraku, abyste neohrozili bezpečnost svou i ostatních účastníků silničního provozu. Stejné je to ale i s pneumatikami. Pokud hloubka jejich dezénu neodpovídá zákonnému minimu, je čas na nové.
Zdroj fotografií: Depositphotos