Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Je dobrý nápad jezdit na jaře a v létě na zimních pneu?

S příchodem jara a příjemných venkovních teplot končí pro řidiče povinnost používat zimní obutí. S úmyslem finančních úspor však mnozí z nich přezouvání na letní sadu neřeší. Tato zdánlivě dobrá myšlenka má ale opačný efekt. Přečtěte si, proč se jízda na zimních pneumatikách v letní sezóně nevyplatí, a to nejen vaší kasičce.

Proč nejezdit na zimních pneu na jaře?

Jízda na zimních pneu v letní sezóně je neekonomická i nebezpečná.

Jízdní vlastnosti pneumatik ovlivňuje venkovní teplota

Zimní a letní pneumatiky se od sebe liší složením směsi. Každá z nich je přizpůsobená daným klimatickým podmínkám, ve kterých si uchovávají ideální jízdní vlastnosti. Obecně platí, že ty zimní nejlépe fungují při teplotách pod +7 °C. Obsahují totiž velké množství přírodního kaučuku, aby zůstaly pružné i při pořádně mrazivém počasí. Takový vzorek lépe přiléhá k vozovce a auto vás pak lépe poslouchá.

Když se ale teploty vyšplhají nad +7 °C, zimní gumy pomaličku začnou ztrácet své jízdní vlastnosti:

Se sníženou přilnavostí a ubývajícím vzorkem se změlčují odvodové drážky, čímž se zvyšuje riziko aquaplaningu. V některých případech si v létě zimní pneumatiky s kvalitním vzorkem mohou stát lépe, třeba při nárazovém lijáku. Mají větší množství odvodových drážek, takže se přívalem vody zvládnou lépe „probrodit“. Na takové situace ale v našich podmínkách narazíte zřídka.

Délka brzdné dráhy může být i fatální

Horší ovladatelnost vozu se projevuje i při brzdění. Tím, že zimní pneumatiky nemají ve vyšších teplotách požadovanou přilnavost, prodlužuje se délka brzdné dráhy až o několik metrů. Rozdíl může být i 20 %, což v krizových situacích není zanedbatelné číslo. 

Nebezpečné začne být i klopení ostrých zatáček a rychlé manévrování vám přinejmenším rozproudí adrenalin v krvi. Zkrátka, zimní směs není dimenzovaná na vysoké teploty, proto jsou kvalitní letní pneumatiky zárukou vašeho bezpečí.    

Při přezutí pneumatik je potřeba kola vyvážit. Proč, a co hrozí při nevyváženosti? >>

Přezutí zimních pneu na letní

Řešíte přezutí pneumatik svépomocí? V tom případě ale nezapomeňte na správné vyvážení kol, ke kterému má vybavení jen profesionální pneuservis.

Ušetříte, nebo si naopak připlatíte?

Pokud chcete ušetřit nějakou tu korunu a rozhodnete se nepřezouvat na letní sadu, nad výdělkem spíš zapláčete.  Proč? Jak už jsme zmínili, zimní pneu se při vyšších teplotách mnohem rychleji opotřebují, čímž je i v mnohem kratším čase zlikvidujete. A vzhledem k tomu, že jsou dražší než ty letní, tak si dvakrát nepomůžete.

Nemluvě o tom, že až se vrátí zima, vřítíte se do ní po hlavě na sjetém vzorku. Gumy už dávno ztratily svou přilnavost i na sněhu a ledu a bez hlubokého drážkování a neporušených trakčních vlastností se z vás stane spíš bruslař než řidič. Jednoduše – sjetý vzorek bude následně v další zimní sezóně ještě nebezpečnější než v létě.

Nechcete řešit sezónní přezouvání? Možná se vám vyplatí celoroční pneumatiky. >>

Kdy letos přezout?

Zákon ukládá řidičům povinnost mít obuté zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnici objevuje souvislá vrstva sněhu nebo ledu, případně se dá takové počasí očekávat. Legislativa je v tomto poměrně pružná, proto je de facto možné přezout na léto ještě v březnu, jestliže se venkovní teplota ustálí nad 7°C. Nezapomeňte ale na nevyzpytatelný apríl, který někdy umí na silnici nadělat pěknou paseku.

Při přezouvání na letní obutí se můžete vždy spolehnout na pomoc AZ pneu. U nás si vyberete z široké nabídky prověřených pneumatik, které vám zároveň rádi přezujeme v našem opavském pneuservisu.

 

Pořiďte si letní pneu a neriskujte

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru