S příchodem jara a příjemných venkovních teplot končí pro řidiče povinnost používat zimní obutí. S úmyslem finančních úspor však mnozí z nich přezouvání na letní sadu neřeší. Tato zdánlivě dobrá myšlenka má ale opačný efekt. Přečtěte si, proč se jízda na zimních pneumatikách v letní sezóně nevyplatí, a to nejen vaší kasičce.
Jízda na zimních pneu v letní sezóně je neekonomická i nebezpečná.
Zimní a letní pneumatiky se od sebe liší složením směsi. Každá z nich je přizpůsobená daným klimatickým podmínkám, ve kterých si uchovávají ideální jízdní vlastnosti. Obecně platí, že ty zimní nejlépe fungují při teplotách pod +7 °C. Obsahují totiž velké množství přírodního kaučuku, aby zůstaly pružné i při pořádně mrazivém počasí. Takový vzorek lépe přiléhá k vozovce a auto vás pak lépe poslouchá.
Když se ale teploty vyšplhají nad +7 °C, zimní gumy pomaličku začnou ztrácet své jízdní vlastnosti:
Se sníženou přilnavostí a ubývajícím vzorkem se změlčují odvodové drážky, čímž se zvyšuje riziko aquaplaningu. V některých případech si v létě zimní pneumatiky s kvalitním vzorkem mohou stát lépe, třeba při nárazovém lijáku. Mají větší množství odvodových drážek, takže se přívalem vody zvládnou lépe „probrodit“. Na takové situace ale v našich podmínkách narazíte zřídka.
Horší ovladatelnost vozu se projevuje i při brzdění. Tím, že zimní pneumatiky nemají ve vyšších teplotách požadovanou přilnavost, prodlužuje se délka brzdné dráhy až o několik metrů. Rozdíl může být i 20 %, což v krizových situacích není zanedbatelné číslo.
Nebezpečné začne být i klopení ostrých zatáček a rychlé manévrování vám přinejmenším rozproudí adrenalin v krvi. Zkrátka, zimní směs není dimenzovaná na vysoké teploty, proto jsou kvalitní letní pneumatiky zárukou vašeho bezpečí.
Řešíte přezutí pneumatik svépomocí? V tom případě ale nezapomeňte na správné vyvážení kol, ke kterému má vybavení jen profesionální pneuservis.
Pokud chcete ušetřit nějakou tu korunu a rozhodnete se nepřezouvat na letní sadu, nad výdělkem spíš zapláčete. Proč? Jak už jsme zmínili, zimní pneu se při vyšších teplotách mnohem rychleji opotřebují, čímž je i v mnohem kratším čase zlikvidujete. A vzhledem k tomu, že jsou dražší než ty letní, tak si dvakrát nepomůžete.
Nemluvě o tom, že až se vrátí zima, vřítíte se do ní po hlavě na sjetém vzorku. Gumy už dávno ztratily svou přilnavost i na sněhu a ledu a bez hlubokého drážkování a neporušených trakčních vlastností se z vás stane spíš bruslař než řidič. Jednoduše – sjetý vzorek bude následně v další zimní sezóně ještě nebezpečnější než v létě.
Zákon ukládá řidičům povinnost mít obuté zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnici objevuje souvislá vrstva sněhu nebo ledu, případně se dá takové počasí očekávat. Legislativa je v tomto poměrně pružná, proto je de facto možné přezout na léto ještě v březnu, jestliže se venkovní teplota ustálí nad 7°C. Nezapomeňte ale na nevyzpytatelný apríl, který někdy umí na silnici nadělat pěknou paseku.
Při přezouvání na letní obutí se můžete vždy spolehnout na pomoc AZ pneu. U nás si vyberete z široké nabídky prověřených pneumatik, které vám zároveň rádi přezujeme v našem opavském pneuservisu.
Pořiďte si letní pneu a neriskujte
Zdroj fotografií: Depositphotos.com