Při výběru motorového oleje se spousta řidičů dívá na značku nebo cenu s úmyslem, že čím lepší a dražší olej bude, tím lépe bude motor šlapat. Ve většině případů však tento předpoklad neplatí. Co je tedy při výběru oleje důležité brát v potaz? Jaké typy olejů existují a jak se od sebe liší? A můžete nalít stejný typ oleje do benzínového i dieselového motoru? Odpovědi najdete v tomto článku.
Nedostatek nebo únik oleje vás může zaskočit i na cestách, proto vozte alespoň 1 litr v zásobě.
I když můžou výrobci vozů doporučovat konkrétní značku jako ten nejlepší olej do auta, vězte, že jde především o marketingový záměr. Více než značka jsou rozhodující specifikace a normy pro konkrétní typ auta, které určují výkonnostní třídu, a stejně důležitá je také viskozita oleje. Pokud se tyto údaje na obalu shodují s požadavky výrobce motoru, můžete ho bez obav použít. Po jakých zkratkách ale pátrat?
Výkonnostní třídy jsou normy, které určují, jestli je olej vhodný pro benzínové, naftové motory, pro motory s přímým vstřikováním nebo udávají, pro jak staré motory je lze použít. V případě API se jedná o americkou normu, na obalu pak bývá uvedena např. zkratka API CF, kde C je označení pro naftový motor a F je stupeň výkonnosti, nebo API SL, kde S značí benzínový motor a L opět stupeň výkonnosti. Stupně výkonnosti se řídí abecedou – čím dále od písmene A, tím je olej výkonnější. ACEA je zkratka pro evropskou normu a značení, které má podobu písmen a číslic, může vypadat následovně:
A1/B1 | olej s nízkou viskozitou a třením pro standartní intervaly výměn |
A3/B3 | olej s vysokou rezervou výkonu |
A4/B4 | olej s vysokou rezervou výkonu a naftové motory s přímým vstřikem |
A5/B5 | olej s nízkou viskozitou a třením, vysokým výkonem a delším intervalem výměny |
Písmeno A je označení pro benzínové motory, B pro dieselové, a to jak osobní, tak lehké užitkové vozy. Můžete se setkat i s písmeny C (C1-C3), kdy se jedná o olej určený pro zážehové a lehké vznětové motory s filtrem pevných částic, a E (E1-E7), což je olej pro vznětové motory těžkých nákladních aut.
Konečně se dostáváme k označení, které běžný motorista na obalu oleje vidí a možná tápe, co ta čísla znamenají. 5W-30, 5W-40, 10W-40 a další určují viskozitu (hustotu) oleje za nízkých a vysokých teplot. Jde o míru vnitřního tření kapaliny v závislosti na teplotě. Zjednodušeně řečeno, čím je viskozita vyšší, tím je olej hustší a teče pomaleji, což může mít horší vliv třeba u studeného startování ve větších mrazech, kdy musí motor pracovat mnohem víc, aby olej rozvedl všude tam, kde má být.
Na základě toho se oleje dělí do viskozitních tříd, které určují použitelnost v různých klimatických podmínkách. První číslo značí zimní viskozitu (např. 5W), druhé číslo letní viskozitu (např. 40). Čím je číslo zimní viskozity nižší, tím je olej řidší. Pro naše mírné pásmo je plně dostačující olej 5W-40, u kterého je možná čerpatelnost oleje v rozsahu -30°C až +35°C.
Při výměně oleje je nutné vyměnit také olejový filtr.
Viskozita oleje, a s tím i jeho kvalita, se v průběhu ježdění mění. Může za to vzduch, kondenzování vody, ale i zanášení oleje palivem, sazemi a malými kovovými částicemi, které se uvolňují při tření ploch v běhu motoru. Všechny tyto „přebytky“ z velké části zachytí olejový filtr, ale ani ten není všemocný, a proto je nutná pravidelná výměna oleje. Její interval se zkracuje v závislosti na tom, jestli často startujete „na studeno“, jezdíte krátké cesty nebo třeba v horách. Ideální stav je zhruba po každých 10 000 kilometrech. U nových aut je tento interval poněkud benevolentnější, ale i v tomto případě je časnější výměna jistotou.
V poslední době se dostávají do popředí nízkoviskózní oleje (0W-20), které mají za studena menší odpor, motor se tak méně namáhá a klesá spotřeba paliva i emisí, což je hlavním důvodem zavádění těchto olejů na trh. Ne každý motor je však ve své nádržce snese, především pro ty staršího data výroby jsou nevhodné. Opět je proto nutné dbát specifikací a norem výrobce vašeho vozu, resp. motoru.
Jiné oleje jsou vhodné pro klasická osobní auta, jiné pro sportovní, u kterých se doporučuje co největší teplotní rozsah a především častější výměny v řádu 5-6 tisíců kilometrů, stejně jako u výměny oleje u motorky. Otázkou také je, jestli zvolit polosyntetický nebo plně syntetický olej. Polosyntetika je v dnes již spíše na ústupu a vyhovuje starším motorům, požadavky nových, moderních motorů dokážou splnit víceméně jen plně syntetické oleje.
Pokud chcete rychle a jednoduše zjistit, jaký olej použít do vašeho motoru, vyhledejte si mazací plán výrobce oleje, do kterého zadáte značku, model, rok výroby auta, případně motorizaci, a ihned se vám načte nabídka vhodných variant. S bezstarostnou výměnou oleje vám však rádi pomůžeme v našem opavském autoservisu!
Zdroj fotografií: Depositphotos