Patříte k těm, které tlak v pneumatikách netrápí a kontrolujete ho u svého vozu jednou za uherský rok? Pak děláte velkou chybu. V tomto článku se dočtete, jaký tlak vzduchu v pneumatikách je u vašeho vozu optimální, aby vaše jízda autem byla vždy bezpečná a úsporná.
Nesprávně nahuštěná pneumatika má až o 50 % kratší životnost.
Ideální tlak v pneumatikách je předpokladem pro bezpečnou, pohodlnou a ekologickou jízdu. Tlak se uvádí v barech či v jednotkách PSI (cca 0,069 baru). Nesprávným nahuštěním zkrátíte životnost pneu až o 50 %, což se nepříjemně promítne do stavu vaší peněženky. Proto byste měli kontrolu tlaku v pneumatikách provádět ideálně každé 3 až 4 týdny.
Podhuštěné gumy se nerovnoměrně opotřebovávají, a to hlavně na okrajích. Dalším důsledkem nižšího tlaku v pláštích je až o 4 m delší brzdná dráha, horší otáčení volantem kvůli vyššímu valivému odporu a vyšší hlučnost pneumatik. A k tomu všemu ještě přičtěte fakt, že nesprávný tlak vede k vyšší spotřebě paliva.
Ovšem ani přehuštěné obutí vozům nesvědčí. Pokud je tlak v pneumatikách auta vysoký, snáze je poškodíte, najedete-li na obrubník či jinou tvrdou překážku. V důsledku menší styčné plochy s vozovkou je vůz hůře ovladatelný a přehuštěná pneu vás může zradit.
Štítek s optimálními hodnotami tlaku pro váš vůz najdete obvykle na sloupku dveří u řidiče nebo za dvířky od nádrže. Měl by obsahovat hodnotu správného tlaku při běžném zatížení vozidla (cca 2,3 baru) a dále hodnoty při vyšší zátěži. Návod jak nastavit tlak v pneumatikách najdete také v manuálu vozidla. Pokud si nejste jistí, navštivte s vozem pneuservis a nechte si poradit od profesionálů, kteří vám zároveň poradí i s výběrem kvalitní značky pneumatik.
Přenosný kompresor se zabudovaným manometrem vám může vytáhnout trn z paty na cestách daleko od civilizace.
Kontrolu tlaku v pneu i případné dohuštění byste měli provádět za studena, tj. vůz by měl předtím alespoň tři hodiny stát a ke kompresoru byste z místa parkování neměli ujet delší trasu než 1,6 km. V případě plášťů zahřátých provozem přičtěte k doporučenému tlaku cca 0,3 baru. A jak tedy při měření tlaku postupovat?
Moderní kompresory na benzínkách dnes už vesměs všechny mají tlakoměr zabudovaný, takže při dohušťování pneumatik vidíte, k jaké hodnotě se blížíte. Na některých kompresorech si přímo nastavíte požadovanou hodnotu, po jejímž dosažení kompresor sám dohušťování zastaví.
Pneumatiku lze samozřejmě dohustit i ruční pumpou, ale tu berte jen jako nouzovou alternativu, protože u ručního pumpování se vážně zapotíte. Užitečnou investicí ale rozhodně je přenosný kompresor do auta se zabudovaným manometrem, který vám může dobře posloužit především na cestách daleko od civilizace, stejně jako například opravná sada pro případ defektu.
Díky senzorům tlaku vás vůz upozorní na pokles tlaku v pneumatikách prostřednictvím hlášení na palubní desce.
Pokud máte auto novějšího data výroby, pravděpodobně jsou jeho kola vybavena senzory tlaku. V tom případě máte práci o něco jednodušší, protože centrální jednotka vozu vás na výraznější pokles tlaku v pláštích upozorní sama. Dalším pomocníkem mohou být dojezdové neboli run-flat pneumatiky, které vám při defektu či úniku vzduchu umožní nouzově dojet do pneuservisu bez nutnosti dohuštění či výměny kola.
Správně nahuštěné pneumatiky jsou základním předpokladem bezpečné jízdy. Pro bezpečnost vás i vašich blízkých je však stejně důležitý také dostatečně hluboký vzorek. Jestliže už máte dezén ojetý, neriskujte a pořiďte nové obutí, abyste vždy dojeli spolehlivě do cíle.
Zdroj fotografií: Depositphotos