Motorkářů, kteří by si novou mašinu vybírali jen podle spotřeby, asi moc nebude. Pro mnohé je však motocykl (zejména pak v kategorii skútrů) dopravním prostředkem, který slouží ke každodennímu přesunu do práce, školy nebo za rodinou. V takovém případě má už smysl nad spotřebou začít skutečně uvažovat. Připravili jsme pro vás srovnání spotřeby motorek v jednotlivých kategorií i tipy na motocykly s nadprůměrně nízkou spotřebou paliva, které vám usnadní výběr.
Zjistěte, s jakou motorkou dosáhnete nejnižší spotřeby a ušetříte tak při cestování.
Pokud si chcete zařádit na litrovém superbiku, nemůžete počítat s nízkou spotřebou. Čím vyšší výkon, objem a počet válců bude mašina mít, tím bude vyšší i spotřeba. Na druhé straně se v každé kategorii najdou jak úspornější mašiny, tak opravdoví žrouti benzínu.
Kromě technických listů jednotlivých modelů se rozhodně vyplatí dát na reálné zkušenosti motorkářů – spotřeba v „papírech“ se totiž mnohdy i výrazně liší od opravdové spotřeby v provozu. A samozřejmě záleží i na jízdním stylu. Pokud máte ve zvyku hnát motor do vysokých otáček, rychle akcelerovat a prudce brzdit, k udávané spotřebě se asi ani nepřiblížíte. Na druhé straně se vám při úsporném stylu jízdy může podařit papírový dojezd překonat a jezdit levněji.
Jestli se poohlížíte po svižném jednostopém vozidle, které bude mít nízkou spotřebu, sáhněte po skútru. Díky variátoru budou otáčky motoru vždycky tak akorát, nízká hmotnost skútru k levnému provozu také přispěje. I v kategorii skútrů platí, že čím výkonnější bude, tím více benzínu spolyká. Zatímco malý skútr s motorem o objemu 125 ccm spotřebuje mezi 2,5 až 3,5 litry na 100 km, maxi skútr s pětistovkovým motorem si vezme asi 3,5 až 5 litrů.
Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik byste za benzín ušetřili, kdybyste svou silnou mašinu vyměnili za trochu slabší, ale úspornější? Pro představu jsme pro vás vybrali pár reprezentativních modelů v různých kategorií motocyklů, na kterých je rozdíl ve spotřebě skutečně znát.
Městský skútr | Honda PCX 125 | 2,5 l/100 km |
Enduro | KTM 350 EXC | 3,8 l/ 100 km |
Univerzální naked bike | Honda NC 750X | 3,5 l/100 km |
Velké cestovní enduro | BMW R1250 GS | 4,75 l/100 km |
Chopper | Harley-Davidson Iron 1200 | 4,9 l/100 km |
Supersport | Kawasaki Ninja H2 | 5,7 l/100 km |
Celosvětový důraz na snižování ekologické stopy se kladou i výrobci motocyklů, kteří soustavně vyvíjejí nové technologie s cílem snížit množství emisí i spotřebovaného paliva. Velký pokrok ve snižování spotřeby nastal už před nějakou dobou, kdy se karburátor nahradil elektronicky řízeným vstřikováním. Nějakou tu kapku benzínu pak ušetříte třeba i se start/stop systémem. Ten má sice řadu odpůrců, na druhou stranu však zejména v hustém městském provozu spotřebu trochu sníží.
O krok dál šla společnost Honda, která v roce 2020 představila lehkou motorku Honda CB125F s novým motorem. Ten využívá technologie pro snižování tření eSP (enhanced Smart Power), která staví na využití předsazeného válce, olejové trysky v pístu a jehlových ložiskových vahadlech. Startér je kombinovaný s alternátorem, a tak je lehčí o celých 7 kilogramů.
Kombinace těchto zlepšováků vede k bezkonkurenčně nízké spotřebě, která je dle parametrů udávaných výrobcem jen 1,5 litru na 100 km. Na plnou nádrž tak ujedete úctyhodných 800 kilometrů. Opět se však bavíme o motocyklu z kategorie nižšího výkonu, který má jednoválcový, vzduchem chlazený a dvouventilový motor.
Pneumatiky Metzeler se pyšní propracovaným dezénem.
Způsobů, jak snížit spotřebu paliva, je nespočet. Jedním z nich je i výběr kvalitních pneumatik, které se díky speciálnímu profilu a měkčímu materiálu vyznačují nízkou hlučností a sníženým valivým odporem. Propracovaným dezénem, který přináší solidní odezvu při brzdění a současně snižuje spotřebu, se pyšní například pneumatiky Metzeler ME22 a mnohé další z vyšších řad od renomovaných výrobců.
Od roku 2012 musí být pneumatiky pro osobní automobily označené energetickým štítkem, na kterém jsou uvedené informace o hlučnosti i míře valivého odporu. Povinné označování však neplatí pro motopneumatiky, stejně jako pro dojezdové, závodní či jinak speciální typy pneu. Při výběru pak nezbývá než dát na konkrétní zkušenosti motorkářů nebo si projít některé z nezávislých testů motopneu, ve kterých se spotřeba také mnohdy zohledňuje.
Vybrat kvalitní pneu na motorku
Zdroj fotografií: Depositphotos