Blížící se konec roku je vždy obdobím bilancování a představování novinek pro nadcházející sezónu. Ani v době koronavirové krize výrobci mašin, motopneumatik nebo příslušenství nezaháleli a pokračovali ve vývoji. Namíchali jsme pro vás koktejl nejzajímavějších motonovinek pro rok 2021, ve kterém nechybí ani tipy na plánované akce či změny na českých silnicích a dálnicích.
Na rok 2021 chystají výrobci motocyklů, motopneumatik a příslušenství hned několik novinek.
Výběr novinek pro rok 2021 začínáme netradičně představením skútrů od tchajwanského výrobce Kymco, které jsou na tuzemském trhu dlouhodobě oblíbené pro svůj dobrý poměr ceny a kvality. Mezi čtyři nově představené skútry patří DT X360, který má být prvním terénním skútrem v portfoliu značky. Agresivně tvarovaný skútr s LED světlomety si dobře rozumí nejen s asfaltem, ale také štěrkem a nezpevněnou cestou.
Další novinkou od Kymca je tříkolka CV3 s objemem motoru přes 550 ccm. U skútru byste marně hledali tradiční variátor. Změna převodů totiž probíhá v těle stroje, síla na zadní kolo je pak vedena přes ozubený řemen. Pokud se poohlížíte po stylové a silné tříkolce, je CV3 dobrou alternativou například k oblíbenému maxiskútru Piaggio MP3. Mezi další nově představené skútry Kymco patří model KRV s objemem 175 kubíků a elektrický skútr F9, který je však zatím v koncepční fázi a na trhu se zřejmě ještě chvíli neukáže.
Od skútrů se přesuňme k silnějším motocyklům, které v příštím roce čeká také mnoho novinek. Například BMW už před nějakou dobou představilo inovovanou verzi oblíbeného naháče S 1000 R. Mašina je ve srovnání s modelem z roku 2020 lehčí o více než 6 kilogramů a vyniká novým asymetrickým předním světlem. BMW pak mašinu vylepšilo o nový protiblokovací systém ABS, který vás podrží při krizových situacích. Inženýrům se pak podařilo vylepšit převodové poměry tak, aby byla akcelerace ještě o poznání rychlejší.
S představením inovací u dříve vyráběných modelů nečekala ani Yamaha, která si posvítila na motocykly XSR700 a XSR900 s typickým retro vzhledem. Ty úspěšně prodává už tři roky a symbolicky se s nimi vrátila k oblíbenému modelu RZ350, který se vyráběl v 80. a 90. letech. Modely představené pro příští rok se však liší jen v detailech, jednoduchost a ladnost zůstala u obou modelů zachovaná. Za zmínku stojí i výběr pneu výrobce. Zatímco u retro modelu XSR700 najdete v základu pneu Pirelli Phantom Sportcomp, u XS900 vsadila Yamaha na pneu z dílny Bridgestone.
Moto pneumatiky Pirelli Phantom Sportscomp najdete v základní výbavě modelu XSR700.
Novinky na příští rok postupně představují i výrobci pneumatik. Například Metzeler odhalil nové pneu Tourance Next 2, které jsou už čtvrtou generací motopneumatik Tourance. Dřívější model Metzeler Tourance Next se dlouhodobě řadí mezi špičku v kategorii cestovně-silničních enduro pneumatik, které vynikají vyrovnaným výkonem na suché i mokré vozovce. Počkejme si, jak nová generace pneumatik obstojí v nezávislých testech.
Moto pneumatiky Metzeler Tourance Next vynikají svým výkonem na suché i mokré vozovce.
I přes řadu omezení a komplikací způsobených pandemií se Motosalon v roce 2020 uskutečnil a pořadatelé samozřejmě počítají i s dalším ročníkem. Pokud se na největší oborovou prezentaci motocyklů a všeho souvisejícího chystáte, nezapomeňte, že se koná střídavě v Brně a v Praze. Příští ročník se uskuteční v Praze ve výstavním areálu PVA EXPO. Nabídne bohatý doprovodný program včetně vyhlášení soutěže přestaveb Royal Enfield.
Letošní ročník slavné MotoGP byl v mnoha ohledech netradiční. Neobešel se bez přesunů či zrušení některých závodů a uskutečnil se většinou bez diváků. Je těžké odhadovat, jak bude MotoGP 2021 vypadat. Provizorní kalendář závodů však byl už představený a snad se nebude příliš měnit. První závod by se měli uskutečnit 28. března v Kataru, druhý pak 11. dubna v Argentině. Kvůli neuspokojující kvalitě tratě v kalendáři v tuto chvíli nenajdete Brno. Je tak otázkou, podaří-li se tento problém vyřešit, nebo se MotoGP bude muset po několika letech obejít bez závodu v moravské metropoli.
Jeden ze závodů MotoGP se každoročně konal také na brněnském okruhu.
Ministerstvo dopravy si na příští rok připravilo novinku v podobě elektronických dálničních známek, které mají nahradit stávající papírové. Povinnost pořízení dálniční známky se však ani od příštího roku nebude týkat jednostopých vozidel. Na dálnici tak se svou mašinou můžete bez výčitek vyrazit i v budoucnu. Pokud plánujete dovolenou na motorce, zjistěte si, jaké podmínky platí v jednotlivých zemích. Zatímco na Slovensku, v Německu nebo Rumunsku mít dálniční známku nemusíte, v Rakousku, Švýcarsku, Slovinsku nebo Maďarsku se bez ní neobejdete ani na motorce.
V roce 2021 by měly být v České republice papírové dálniční známky nahrazeny elektronickými známkami.
V mnoha evropských zemích (zejména Francii, Španělsku či Belgii) je trendem zvyšování počtu zón s limitem 30 km/h. Ministerstvo dopravy nevylučuje, že se tímto trendem taktéž inspiruje a počet zón s omezením rychlosti navýší, a to zejména na komunikacích s vysokým počtem dopravních nehod. Při jízdě na motocyklu si všímejte všech dopravních značek a nejezděte po paměti. Tam, kde byla včera padesátka, už může být dneska třicítka.
Počkejme si, co dalšího rok 2021 přinese a jak se situace bude vyvíjet. O novinkách ze světa motocyklů vás budeme i nadále průběžně informovat.
Koupit kvalitní pneu na motorku
Zdroj fotografií: Depositphotos.com