Moto chrániče mohou při pádu nebo nehodě zmírnit následky zranění nebo dokonce zachránit život motorkáře. Každý milovník jedné stopy by proto měl dobře zvážit investici do ochrany důležitých částí svého těla. Kolika chrániči své tělo obrníte, je čistě na vás. V tomto článku vám představíme možnosti i kritéria, podle kterých můžete vybírat.
Při jízdě na motorce je důležité si chránit důležité části těla, především hlavu, páteř a klouby.
Motorkáři patří k těm nejohroženějším účastníkům silničního provozu. V případě nehody je nechrání bezpečnostní pás a plechy jako řidiče aut, proto je výběr správných chráničů důležitým krokem. Absolutní samozřejmostí je moto helma vhodná pro váš styl jízdy, nezbytnou součástí výbavy jsou ale také padnoucí rukavice a správné obutí. Tento základ byste pak měli ideálně doplnit o další chrániče, které pomohou vaši tělesnou schránku udržet „v celku“.
Dnes je na trhu široká škála chráničů, které vyjdou vstříc vašim potřebám, ať už je vaší vášní jízda na okruhu, motokros nebo cestování krajinou. Při jakémkoliv moto dobrodružství doporučujeme mít vždy chrániče na lokty, kolena, ramena a především pak chránič na páteř. Její poranění by totiž mohlo způsobit ochrnutí, v horších případech i ohrozit život. Páteřák při tvrdém nárazu vyvine odpor a roznese sílu do své plochy, čímž předejdete vážným poraněním.
Podle vašich preferencí pak můžete zvolit další prvky, které podpoří větší bezpečí. Je to např.:
Chrániče na motorku můžete pořídit samostatně nebo jako součást moto oblečení. Pokud nejsou integrované, dají se externě přichytit pomocí pevného suchého zipu, kvalitní motorkářská bunda nebo kalhoty ale většinou disponují všitými kapsami, do kterých se chrániče vkládají. Páteřáky se prodávají samostatně s nastavitelným upevněním, ale i ty seženete jako součást moto bundy.
Krunýře na motorku jsou variantou „All in One“. Chrání hrudník, záda i ramena, u celotělového typu i lokty a předloktí.
Při výběru chráničů na motorku byste se v první řadě měli řídit stylem jízdy, který vyznáváte. Není potřeba vypadat za každou cenu jako Robocop. Důležité je vaše pohodlí, samozřejmě s přihlédnutím k bezpečnosti. Pohodáři na chopperech tak s největší pravděpodobností zvolí méně bezpečnostních doplňků než krosoví jezdci. Dalším kritériem je materiál, ze kterého jsou chrániče vyrobené. Většinou je to speciální pěna, která tlumí nárazy, motokrosaři budou ale spíše hledat chrániče plastové, případně z lehkých kovů.
Důležitá je také velikost chráničů. Ideálně tedy zajděte (s oblečením, ve kterém jezdíte) do kamenné prodejny a vše si pečlivě vyzkoušejte. Chrániče by měly být pohodlné, ale ne příliš volné, a při ohýbání by vás nemělo nikde nic tlačit. U páteřáku si dejte pozor na jeho délku. Správně by měl začínat kousek pod švem límečku bundy nebo v úrovni ramen a končit zhruba 5 až 10 cm nad kostrčí. Příliš dlouhý by vám překážel a ani krátký by neměl kýžený efekt.
Aby chrániče na motorku byly co k čemu a při pádu nebo nehodě vás skutečně ochránily, musí splňovat patřičné normy. Tyto výrobky spadají od roku 2018 do kategorie osobních ochranných prostředků a podrobují se schvalování pro použití v silničním provozu stejně jako pneumatiky nebo disky. Jaké označení tedy hledat?
Ať už si vyberete jakékoliv ochranné doplňky pro vaši jízdu na motorce, nezapomeňte také na kvalitní moto pneumatiky, které vás podrží na asfaltu, štěrku i v bahně. S jejich výběrem vám rádi poradí naši moto specialisté.
Zdroj fotografií: Depositphotos