Písek, bláto, hlína, bolestivá zranění, žádný volný čas a vysoké náklady… Ale také euforie, životní styl a smysl života. To je motokros! Kdo tomuto sportu jednou propadne, už pro něj není cesty zpět – obětuje vše pro nenahraditelný pocit z adrenalinové jízdy a závodění. Chystáte se začít s motokrosem a propadnout divoké jízdě? Připravte se, že cesta za splněným snem bude trnitá.
Už při shánění základního vybavení pocítíte, že motokrosový sport není zrovna levná záležitost. A taky vás ze začátku čeká spousta pádů, na které je dobré být připravený, aby vaše cesta na vrchol neskončila předčasně. Kromě krosky a kvalitních cross pneu proto budete potřebovat také homologovanou přilbu, chrániče trupu, kolen a loktů, bederní pás, motokrosový dres, speciální kalhoty, boty, rukavice a ochranné brýle.
Rozdíly v pneumatikách na motokros spočívají v použité směsi a dezénu. Pro každý povrch je vhodná jiná tvrdost motopneu. Tím by se měl každý motokrosový začátečník při jízdě řídit kvůli své bezpečnosti i komfortu.
Stejně jako u všech typů pneumatik platí, že motokrosové pneumatiky by měly být kvalitní a jejich parametry musí odpovídat zápisu v technickém průkazu. Počítejte také s tím, že motokros je disciplína náročná nejen na jezdce, ale také na pneumatiky, které budete při častém tréninku pravděpodobně několikrát za sezónu měnit.
Každý začátek je těžký a pro motokros to platí obzvlášť. Nečekejte, že s dobrým vybavením a nadšením z vás bude po pár jízdách adept na zlato. Ještě než se do toho pustíte naplno, otestujte si v terénu jízdu nanečisto. Najděte si nejbližší tréninkovou trať a zamyslete se nad tím, zda se vám v začátcích nehodí profesionální pomoc. Budete-li mít hned ze startu správné vedení, vyvarujete se špatných návyků, kterých se později obtížně zbavuje. Pochytíte mnoho triků, díky kterým můžete své umění snadněji pilovat, a také si vyzkoušíte společnou jízdu.
Při motokrosu jsou namáhány všechny části těla, a proto je nutné po celý rok nepodceňovat fyzickou kondici. Zaměřte se především na posilování svalů břicha, zad a končetin. Pravidelný trénink by měl být komplexní, nejlépe pod vedením zkušeného trenéra. Na zvyšování fyzičky a obratnosti využijte hlavně zimní měsíce, v sezóně pak můžete snahu zúročit na trati.
Přejeme vám do začátků spoustu nadšení a skvělých zážitků. A až se stanete motokrosovým veteránem, nezapomeňte se o svou mašinu dobře starat i v zimních měsících. Přečtěte si jak správně zazimovat motorku, aby vám déle vydržela.
Zdroj obrázku: Depositphotos.com