Přívěsné vozíky jsou praktickými pomocníky stavebníků a chalupářů, ale můžou se hodit, i když potřebujete bezpečně převézt motorku. V našem článku vám osvětlíme, jestli vybrat raději vozík nebo přepravník, čím se při výběru řídit i jak motorku na přívěs připevnit. Tak vzhůru do čtení!
Motorku převezete i na vozíku, pohodlnější je ale speciální přepravník.
Chystáte se s motorkou do servisu, na závody nebo do zahraničí, kde budete trávit dovolenou? Abyste ji sem přepravili bezpečně, potřebujete prostornou dodávku, nebo vozík či přepravník, který připevníte za auto. Obě možnosti jsou pro převoz motocyklu pohodlné a při správném upevnění stroje i bezpečné.
Hlavním rozdílem mezi vozíkem a přepravníkem je fakt, že na vozíku převezete i písek nebo náklad do sběrného dvora, takže se vám může hodit i jindy. Pro účel přepravy motorky je ale vhodnější vybrat speciální přepravník s ližinami a rámem pro přední kolo (případně aretovací „kolíbkou“), které přispívají k ještě bezpečnější jízdě. U obou typů se setkáte s pojmy nebrzděný a brzděný. Co to znamená a jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
S nebrzděným vozíkem nebo přepravníkem sice ušetříte a budete mít méně starostí s údržbou, ale brzděný se vám bude lépe ovládat a převezete v klidu i dvě nebo tři motorky.
Určitě si ujasněte, kolik motorek chcete převážet. Va parametrech jednotlivých kousků jde o tzv. celkovou ložnou plochu přívěsu. U vozíků jsou nejčastější rozměry:
Speciální přepravníky už většinou mají v základu jasně daný počet ližin pro převoz.
Pohlídejte si také celkovou povolenou hmotnost soupravy pro vaše auto a myslete i na možnosti parkování. S menším se vám bude lépe manévrovat, větší toho zase víc uveze.
I při cestování obytným vozem s sebou můžete vzít svého jednostopého miláčka. Řešením je speciální nosič.
Aby se vám motorka nepřevrátila a dojeli jste s ní bezpečně do cíle, je potřeba ji řádně upevnit. Přepravník s instalovanou ližinou je v tomto ohledu pohodlnější, protože v ní motocykl takřka nehybně „sedí“ sám o sobě.
Někteří výrobci vám k přepravníku dodají i speciální nájezdní ližinu, u které si pohlídejte parametry, aby unesla váš stroje. Pokud si ji budete pořizovat zvlášť, berte v potaz světlou výšku (vzdálenost horní konstrukce ližiny od podlahy). Ta se u jednotlivých ližin liší. Když nezvolíte dobře, nepodaří se vám s motorkou na přepravník najet.
Až máte nachystanou ližinu, stačí nastartovat, zařadit jedničku a pomalu přes spojku vyvést stroj. Přední kolo zatlačíte do rámu nebo „kolébky“ a pomocí upínacích pásů rozepřete motorku přes „brejle“ do stran. Při provlékání pásů dejte pozor na elektroniku, která by se mohla poškodit. Takto by motorka měla držet pevně jako skála.
Jestliže ji nakládáte na vozík, raději ji ještě zafixujte popruhy skrz podsedadlový rám nebo držáky stupaček. Nikdy ale ne přes sedlo. Pásy po něm kloužou a zničili byste si potah.
Také vám poradíme, v jakém oblečení vyrazit na motorce v létě. >>
V první řadě patřičné řidičské oprávnění. U lehčích vozíků, kde celková hmotnost soupravy nepřesáhne 3,5 tuny, si vystačíte se skupinou B. U těžších tonáží se neobejdete bez harmonizačního kódu B96 (do 4,25 tuny) nebo skupiny E (do 7 tun).
Nezapomeňte, že i vozíky a přepravníky potřebují:
Dále musí mít platnou STK a pojistku. Na technickou pak vyrazíte podle toho, jaký vozík máte. Když máte:
Nezapomeňte si dokoupit i příslušenství. Třeba redukci na elektrickou zásuvku, náhradní žárovky, kolo nebo příruční zvedák. A nemusíte se bát, že byste s vozíkem museli jezdit jen po okreskách. Většina je dnes homologovaná na rychlost 130 km/h, takže klidně vyrazíte i na dálnici.
Kvalitní pneumatiky potřebuje vozík i váš stroj. Vyberte pro něj to nejlepší, abyste se cítili jistí na okruhu, v terénu i na cestách.