Vážení zákazníci, upozorňujeme na změněnou otevírací dobu během Vánočních svátků. Dne 23.12. je otevřeno 7:30-15:00 a od 24.12. bude zavřeno až do 1.1.2025. Běžný provoz bude zahájen 2.1.2025. Děkujeme za pochopení a přejeme Vám klidné prožití Vánočních svátků.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Jak vybrat startovací kabely a jak je správně použít?

Pokud se vám někdy stane, že vašemu autu dojde „šťáva“, oceníte, že máte po ruce startovací kabely. Ale jak vybrat ty správné pro vaše auto a na co si dát pozor při jejich koupi? V tomto článku vám poradíme, podle čeho se při výběru startovacích kabelů orientovat i jak s nimi auto nastartovat.

Kladný a záporný pól startovacího kabelu

Při startování auta pomocí kabelů je kvůli bezpečnosti důležité dodržet správný postup.

Nechali jste přes noc zapnutá světla a ráno auto nejde nastartovat? Příčin vybité autobaterie může být víc, vysvobodit vás ale můžou startovací kabely – a samozřejmě auto vaší drahé polovičky nebo souseda. Jestliže je nevozíte nebo nemáte, doporučujeme vám doplnit je do kufru k vaší povinné výbavě. Nikdy nevíte, kdy se vám budou hodit. A třeba někdy pomůžou i někomu jinému.

Přečtěte si také: Horké léto autobaterii nesvědčí. Jak se o ni starat, aby si na ni zima nepřišla? >>

Průřez startovacích kabelů je nejdůležitější parametr

Průřez určuje, jaký proud startovací kabely snesou bez přehřátí. Udává se v milimetrech čtverečních a čím vyšší tato hodnota je, tím vyšší proud můžou vést. Proč je důležité se tímto parametrem řídit? Kabely s malým průřezem vám totiž udělají službu jen tehdy, když máte slabší benzínové „přibližovadlo“. Ty silnější a dieselové motory si žádají i silnější vodič. Obecně platí, že:

  • pro benzínové motory stačí průřez 16 mm2 (pro ty nejslabší i 10 mm2),
  • pro naftové a silnější benzínové motory hledejte kabely s průřezem alespoň 25 mm2.

Pokud si nejste jistí, jaký průřez potřebujete, raději zvolte vyšší hodnotu nebo se poraďte s prodejcem. Kdybyste použili startovací kabely s nižším průřezem, než je potřeba, riskujete jejich poškození nebo zkrat.

Vybírejte raději měděné

Další parametr, na který je dobré se zaměřit, je materiál vodiče startovacích kabelů. Nejlepší je měď, protože má vysokou vodivost a dokáže přenést velké množství proudu bez vedlejších ztrát energie. Její výhodou je také odolnost proti korozi. Nevýhodou zase cena – měděné startovací kabely jsou dražší než hliníkové. Hliník má však nižší vodivost. Navíc jsou kabely z tohoto materiálu méně odolné a mohou se snadno zlomit

Svorky startovacích kabelů

Svorky jsou ony kleště, které se připojují na póly baterií obou aut. Mají rozdílné barvy (červenou a černou), takže se snadno zorientujete v tom, kam je zapojit. Stejně jako samotné kabely by měly být dobře odizolované. Ideálně tedy z pogumovaného plastu, resp. potažené silikonem.

Jak dlouhé startovací kabely potřebujete?

Přístup k nepojízdnému autu nemusí být vždy úplně ideální, proto doporučujeme vybírat kabely dlouhé alespoň 3 metry. Myslete ale na to, že některé vozy mají baterku umístěnou vzadu v kufru a bude třeba nutné táhnout kabely přes celou délku některého z nich. Proto zvažte, jestli raději nepořídit delší. Běžně se prodávají i šestimetrové.

Startování nepojízdného auta pomocí startovacích kabelů

Při pokusu o nastartování auta přes kabely se auta nesmí dotýkat.

Postup připojení startovacích kabelů

Před tím, než se pustíte do „akce“, je potřeba dodržet několik bezpečnostních pravidel. Startovací kabely by neměly být nijak poškozené nebo zkratované, pojízdné auto musí mít zhasnutý motor a póly baterií musí být suché a čisté. Pak už se můžete pustit do připojování.

  1. Červenou svorku na jedné straně kabelu připojte na kladný (+) pól pojízdného auta.
  2. Červenou svorku z druhé strany kabelu připojte na kladný (+) pól nepojízdného auta.
  3. Černou svorku na jedné straně připojte na záporný (-) pól baterie pojízdného vozu. V případě, že se jedná o vůz se systémem START-STOP, připojuje se černý kabel na kostřící bod motoru.
  4. Černou svorku na opačném konci připojte na část karoserie vozu s vybitou baterkou, např. na blok motoru nebo nosník pod kapotou. Nikdy ne na záporný (-) pól vybité baterie! 

Následně nastartujte pomocné auto a nechejte ho běžet zhruba 5 až 10 minut, aby se alespoň částečně dobila baterie nepojízdného auta. To pak nastartujte, a pokud „chytne“, máte vyhráno. V opačném případě nechejte kabely připojené ještě asi 15 minut a pokus o nastartování opakujte. Odpojení kabelů provádějte v přesně opačném sledu než při zapojování.

Přečtěte si také: Provedeme vám kompletní servis auta. Co všechno obnáší? >>

Pro klid na duši si napětí v baterii můžete preventivně zkontrolovat pomocí voltmetru. Pokud se na to necítíte, navštivte autoservis, kde vám napětí proměří. Zrevidujte si také povinnou výbavu a případně doplňte, co vám chybí, ať nejste při nenadálé události nemile překvapení.

 

Doplnit povinnou výbavu do auta

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru