Správné skladování pneumatik mimo sezónu je klíčové pro jejich dlouhou životnost. Nesprávné uskladnění moto pneumatik může vést ke zhoršení jejich vlastností, což se projeví sníženou přilnavostí, rychlejším opotřebením nebo dokonce deformací. V tomto článku se podíváme na to, jak uskladnit motocyklové pneumatiky a na nejčastější chyby, kterým je třeba se vyhnout.
Mezi nejčastější poškození pneumatik při nesprávném uskladnění patří deformace tvaru, popraskání povrchu, ztráta pružnosti a vznik mikrotrhlin.
Pokud nepatříte k těm, kteří si užívají jízdu na motorce v zimě, každý podzim nejspíš ukládáte svou jednostopou krasavici k zimnímu spánku. Možná si přitom kladete otázku, kde skladovat motocyklové pneumatiky. Hned na úvod si řekněme, že většina motorkářů nechává pneumatiky přes zimu obuté na motocyklu. Pokud je motocykl na servisním stojanu, není důvod k obavám. Nicméně je nutné ohlídat si optimální podmínky skladování.
Pneumatiky jsou vyrobeny ze směsí, které postupem času stárnou. Pokud je vystavíte nevhodným podmínkám, jako jsou extrémní teploty, vlhkost nebo přímé sluneční záření, dochází k rychlejšímu stárnutí materiálu. To může vést k tvrdnutí pneumatik, což snižuje jejich přilnavost a zvyšuje riziko prasknutí během jízdy. Stačí však dodržet pár zásad a výrazně prodloužíte životnost moto pneumatik.
Mezi nejčastější poškození pneumatik při nesprávném uskladnění patří deformace tvaru, popraskání povrchu, ztráta pružnosti a vznik mikrotrhlin. Tyto škody mohou být způsobeny jak špatnou polohou pneumatik při skladování, tak nevhodnými podmínkami prostředí, v nichž jsou uskladněny.
Pokud vlastníte servisní stojan na motorku, máte skladování pneumatik značně ulehčené. Díky stojanu, který nese váhu motocyklu, není obutí zatěžované a vy se staráte maximálně o to, aby byly pláště správně nahuštěné.
Odpověď na otázku „Jak chránit pneumatiky mimo sezónu?“ bude vždy začínat přípravou obutí před uskladněním. Jak při této přípravě postupovat?
Stejně jako je zásadní údržba motorky během sezóny, důležité je očistit před samotným uskladněním celý stroj i jeho obutí. Na povrchu pneumatik se mohou usazovat nečistoty, chemikálie či sůl, které urychlují degradaci gumy. K odstranění špíny použijte jemný čisticí prostředek a vodu, následně je dobré pneumatiky nechat důkladně oschnout.
Před uskladněním moto pneumatiky pečlivě prohlédněte. Pokud zjistíte drobná poškození, jako jsou trhliny nebo malé praskliny, raději se nepouštějte do jejich opravy svépomocí a nechte je zkontrolovat odborníkem, nebo rovnou raději pořiďte nové. Jde především o vaši bezpečnost.
Doporučuje se také zaznamenat aktuální tlak v pneumatikách a pravidelně ho kontrolovat. Pokud klesne pod hodnotu, kterou předepisuje výrobce, pneu dohustěte. Není od věci si také poznamenat stav vzorku. Oba údaje vám poslouží při kontrole pneumatik před novou sezónou.
Před uložením motorky k zimnímu spánku nezapomeňte důkladně očistit stroj i pneumatiky.
Ideální teplota pro skladování pneumatik je mezi 10 a 15 °C. Příliš vysoké teploty urychlují stárnutí gumy, zatímco mráz může pneu poškodit. Důležité je také, aby prostředí, kde pneumatiky, resp. motocykl, skladujete, bylo suché. Nadměrná vlhkost může totiž vést k tvorbě plísní.
Pneumatiky byste měli uskladnit na místě z dosahu přímého slunečního záření, protože UV záření urychluje stárnutí gumy. Kromě toho by měly být chráněny před ozónem, který může způsobit praskání povrchu pneumatik. Škodí také mastnota a nadměrné množství prachu, který pneumatiky vysušuje. Ochranu proti těmto vlivům poskytuje například použití plachty nebo speciálních obalů na pneumatiky.
Jaké jsou nejlepší podmínky pro skladování motocyklových pneumatik? Ideálním místem je suchá a tmavá garáž, sklep nebo speciální skladovací prostory. Pokud tyto možnosti nemáte, nabízí se využití služeb pneuservisu, který poskytuje uskladnění pneumatik za poplatek.
Pokud nemáte servisní stojan a motorku zazimujete v garáži jen na bočním stojanu, jednou za čas pootočte kola, aby nestála celou vahou stále na stejném místě.
Sundáváte pneu na zimu, nebo je potřebujete uschovat jako rezervní? Pak je při jejich skladování třeba dbát na to, aby se pneumatiky nedotýkaly ostrých předmětů nebo nebyly vystaveny tlaku, který by je mohl poškodit. Zatímco pneumatiky s ráfky lze skladovat naležato nebo zavěšené, pneu bez ráfků by měly být skladovány ve svislé poloze, abyste předešli deformaci. V obou případech je však čas od času přeskládejte či otočte, abyste zabránili jednostrannému zatížení.
Mezi nejčastější chyby patří skladování pneumatik v nevhodných podmínkách, např. ve vlhkém prostředí nebo na přímém slunci. Další častou chybou při péči o moto pneumatiky je nesprávné uskladnění pneumatik bez ráfků naležato, což může vést k jejich deformaci.
Před montáží pneumatik zpět na motocykl je doporučujeme znovu očistit, zkontrolovat jejich tlak a stav vzorku. Kromě nich věnujte pozornost také případným trhlinám nebo prasklinám, které se mohly během skladování objevit. Podle odborníků si obutí při skladování uchovává optimální vlastnosti zhruba 6 let. Proto než pneumatiku namontujete zpátky na motorku, prohlédněte si datum výroby na její bočnici. Pokud jsou pneumatiky v pořádku, nic nebrání tomu, abyste na nich bezpečně vyrazili do další sezóny.
Vaše moto pneu dosloužily? Staré obutí můžete bezplatně odevzdat ve sběrných místech a nové si pak vyberete v našem e-shopu. V nabídce pro vás máme moto pneu všech typů od prověřených výrobců.
Zdroj fotografií: AZ pneu, Depositphotos