Kola na autě měníme obvykle dvakrát do roka. Někteří vlastní dvě sady kol a jen si je před sezónou přehodí, ostatní musí s přezutím na návštěvu do pneuservisu. Mnozí by řekli, že obyčejné přehození kol není žádná věda, ale neměli bychom zapomínat na některé věci, které je potřeba při přezouvání dodržovat. Jaký je tedy správný postup výměny kol, který doporučují sami výrobci automobilů? Zjistili jsme, že ani mnohé pneuservisy to nedělají správně a doporučení se nedrží.
Při výměně kol je prvním krokem sundání kola. Dále je nutné provést očištění náboje kola od rzi a nečistot. Nezapomeňte očistit i vnitřek kola, který dosedá na náboj. V garáži si vystačíte s obyčejným drátěným kartáčem. Proti přireznutí stačí styčné plochy uvnitř kola nastříkat voskem, který nesnižuje tření a zároveň zabraňuje průniku vody a tím i následné korozi. Pozor, nestříkejte vosk na náboj, kde hrozí potřísnění brzdových kotoučů a vyvarujte se používání dnes tolik oblíbené měděné vazelíny, která naopak tření snižuje, což namáhá šrouby.
Nejčastějším prohřeškem servismanů je použití tzv. pneumatického rázového utahováku nejen k povolení, ale i k utažení šroubů. To je však hrubá chyba. Mechanik si tak sice ulehčí práci, ale nikdy nemůže poznat, zda je šroub správně utažen, navíc při nenadálé výměně kola při defektu půjdou šrouby jen obtížně povolit. Tím, že byl šroub utažen mnohem větší silou, než je nutné, může se kvůli většímu namáhání po čase zlomit.
Pneumatickou pistoli používejte pouze na povolování šroubů.
Výrobci mají ke každému vozu stanovené montážní postupy. Jejich součástí je i utahovací moment, udávaný v Newton metrech (Nm), kterým by se měly utahovat šrouby při zpětné montáži kola na auto. K tomu slouží tzv. momentový klíč s možností nastavení požadované síly. Kolo je nejprve nutné nasadit a šrouby dotáhnout ručně – je to z toho důvodu, abychom měli šanci rozpoznat případné poškození závitu šroubu, jehož výměna je mnohem jednodušší a levnější než výměna ostatních částí uchycení kola.
Po tomto procesu by mělo následovat dotažení momentovým klíčem na hodnotu 30 Nm, přičemž auto je stále na zvedáku. Utahujte do kříže, aby si kolo tzv. „sedlo“. Po spuštění na zem pak dotáhněte kola na hodnotu požadovanou výrobcem, obvykle to bývá v rozmezí 85–140 Nm, nejčastěji 120 Nm. Abyste se vyhnuli pořizování dvou momentových klíčů, lze první dotažení na 30 Nm vynechat a kola prostě dotáhnout s citem.
Někomu se možná zdá tento proces zdlouhavý a příliš sofistikovaný. Jenže nesprávné dotažení šroubů kol může později zapříčinit buď jejich povolení, nebo v případě použití utahováku i jejich ukroucení. Pneumatické pistole totiž utahují na moment až 600 Nm.
Nakonec zbývá správně dohustit všechny pneumatiky. Pokud kola vibrují nebo jsou příliš hlučná, může to znamenat problém. Jestliže takové projevy zaznamenáte při jízdě, zastavte a kola zkontrolujte. Pokud se vám něco nezdá, raději zajeďte do pneuservisu a nechte si kola odborně prohlédnout.
A je-li stav vašich pneumatik tristní, zakupte si u nás v e-shopu nové. V našem starším článku si přečtěte, jakých chyb se řidiči dopouštějí při výběru pneumatik.
Zdroj foto: Pixabay.com