I pohonné hmoty mají svou trvanlivost a jejich doba použitelnosti není věčná. Pokud jste se pod náporem růstu cen nafty a benzínu rozhodli natankovat nějaký ten litr do zásoby, přečtěte si, jak dlouho vydrží v kanystru nebo jestli při skladování neporušujete zákony nebo bezpečnostní pravidla.
Děláte si zásoby pohonných hmot? Pak byste je měli správně skladovat.
Když ceny pohonných hmot klesají, mnozí řidiči vyráží k pumpám s kanystry a úmyslem ušetřit pár set korun. Dlouhodobé skladování nafty nebo benzínu ale ovlivňuje jeho kvalitu a původní záměr se tak může snadno prodražit. Nehledě na to, že překročením povoleného množství, které lze v garáži skladovat, dochází k porušení vyhlášky o požární bezpečnosti.
Pohonné hmoty patří mezi nebezpečné hořlaviny, a proto je potřeba s nimi takto zacházet. Jestliže je v garáži uchováváte, měli byste je mít v uzavřených nádobách z dosahu slunečního svitu, a neměli byste je vystavovat otevřenému ohni. Rozhodně v jejich blízkosti nekuřte nebo nezapalujte svíčky. Benzínu totiž stačí ke vzplanutí pouhých 21 °C. Při této teplotě se z něj uvolňuje dostatečné množství par na to, aby se vzduchem vytvořily hořlavou směs.
V požadavcích na skladování zde hlavně zaznívá, že nesmíte skladovat pohonné hmoty ve společných a sklepních prostorách bytových domů nebo ubytovacích zařízeních. A v jednotlivých nebo řadových garážích můžete uložit nejvýše:
Doporučenou dobu použitelnosti i podmínky skladování benzínu, nafty i ethanolu také opisuje ČSN 65 6500. Pohonné hmoty podle ní neztratí svou kvalitu až 2 roky, pokud:
Podmínky v běžných garážích, ale nejsou ideální. U benzínu proto doporučujeme dodržet horní hranici použitelnosti 6 měsíců. Má to ale několik háčků. Během roku se totiž prodávají odlišné třídy benzínu v závislosti na roční době. Letní, přechodový nebo zimní byste tedy měli používat v daném období.
Další překážkou jsou jeho chemické vlastnosti. Vlivem změn okolních teplot a vlhkosti vzduchu se z benzínu odpařují těkavé látky, což má vliv na startování. Ve špatně uzavřené nádobě může zase docházet ke kondenzaci vodní páry nebo oxidaci.
Místo půl roku se tedy raději řiďte horizontem 3 měsíců. Podle výrobců a ČSN EN 228 je to doba, po kterou si benzín uchovává své vlastnosti v běžných podmínkách. Určitě neplňte nádrž benzínem z kanystru, u kterého si nejste jistí stářím, nebo se v něm objevuje kal a jiné usazeniny.
Při skladování pohonných hmot v nehomologovaných nádobách neušetříte. Ztratí totiž rychleji své vlastnosti a můžete si poškodit i palivový systém.
S naftou je to o chlup jednodušší než s benzínem. Vydrží v kanystru zhruba jednou tak déle, ale na zhoršení kvality se může podepsat také okolní vlhkost nebo skladování na světle. I tady počítejte s tím, že u čerpacích stanic natankujete v průběhu roku letní, přechodovou, zimní nebo arktickou naftu. A tu, která vám od léta leží v garáži, v zimě do nádrže určitě nelijte. Doba použitelnosti skladované nafty se odvíjí i od jejího typu.
Klasická nafta bez biosložek má podle normy ČSN 65 6500 záruční dobu 24 měsíců, ale stejně jako u benzínu pouze za předpokladu, že ji skladujete v daných podmínkách. Pokud se od ideálu vzdalují, můžete počítat zhruba s půlroční zárukou bez změny kvality. Rozhodující je ale reálný stav nafty.
Než se ji rozhodnete z kanystru dotankovat, vylučte rizika jako obsah kalu, parafínu nebo mechanických nečistot. Naftu byste měli také jednou za čas promíchat a nejlépe už při plnění kanystrů doplnit aditivy. Prodloužíte tak její životnost a prospěje to i motoru vašeho vozu.
Nafta s příměsí biosložky je na tom podstatně hůř. Přítomnost FAME (Fatty Acid Methyl Ester), která je ve všech státech EU do 7 % objemu, má negativní vliv na dobu skladovatelnosti. Výrobci doporučují tento typ nafty skladovat max. 4 měsíce. Tato alternativa pro ekologičtější provoz je totiž mnohem víc náchylná na vlhkost a ráda na sebe váže vodu. Spíš doporučujeme ji neskladovat a jezdit jen na zásoby v nádrži.
Potrpíte si na spotřebu a ještě jste nepřezuli? Nejezděte přes léto na zimních a obujte svůj vůz do letních pneumatik, které oceníte i při nutnosti prudšího brzdění.