Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Jak se vyhnout smyku?

Smyk nás může překvapit naprosto náhle a nečekaně. Jeho zvládnutí je jedním z nejsložitějších manévrů, které nás mohou při řízení vozidla potkat. Jak se zachovat, pokud už smyk dostaneme a jak smyku ideálně předcházet, si povíme na následujících řádcích.

Proč smyk vzniká?

Smyk je vlastně ztráta kontaktu auta s vozovkou. Pneumatiky nemají dostatečnou přilnavost a nedokážou už držet stopu. K tomu může dojít po celý rok – v zimě na namrzlé či zasněžené vozovce, ale i v létě na mokré silnici. Zrádné je také spadané listí, písek nebo třeba olejová skvrna z poškozeného auta před vámi.

Dalšími příčinami bývá i nepřizpůsobení rychlosti povaze vozovky. Přeloženo do srozumitelné řeči to znamená, že řidič jel příliš rychle v místě a za takových podmínek, které tomu neodpovídaly, například v zatáčce, za silného deště nebo v lesním úseku.

Driftující auto na závodní drázeProfesionálně provedený a zvládnutý přetáčivý smyk je velmi efektní podívanou pro diváka.

Druhy smyku

Existují dva druhy smyku – přetáčivý a nedotáčivý. Ani jeden není příjemný, ale oba se dají zvládnout.

Přetáčivý smyk

Častěji se s ním mohou setkat majitelé aut s pohonem zadních kol. Zadní část vozu při zatáčení „utíká“ na opačnou stranu, než točíme volantem. Výsledkem mohou být i tzv. hodiny, kdy se auto otočí kolem své osy. Smyk se dá zvládnout sundáním nohy z plynu a mírnými protipohyby volantu do směru, kterým zadní část utíká. Jakmile se obnoví přilnavost kol, pokračujeme v zatáčení původním směrem. Tento smyk vzniká, pokud zadní pneumatiky ztratí kontakt s vozovkou.

Nedotáčivý smyk

Vzniká při ztrátě kontaktu předních kol s vozovkou (například při přílišném zatížení zadní nápravy nákladem) a většinou se s ním setkají majitelé aut s hnanou přední nápravou. Příčinou bývá vysoká rychlost při nájezdu do zatáčky a prudká změna směru nebo špatný stav povrchu silnice (sníh, ledovka, písek, listí…).  Vypadá tak, že auto i po zatočení kol jede stále rovně a zatáčku opouští jejím vnějším okrajem. Řešením je narovnat kola, sešlápnout spojku, přibrzdit a znovu zkusit zatočit.

Jak smyku předcházet?

Auto by mělo být v dobrém technickém stavu. Základem jsou kvalitní pneumatiky se správným dezénem dle momentální sezóny, protože právě ony jsou tím činitelem, který má na vzniku smyku velký podíl. Vybírejte pneumatiky s dobrou přilnavostí, tradičně výbornými hodnotami se chlubí například pneumatiky Continental.

Prevencí potíží s nedotáčivým či přetáčivým smykem je hlavně plynulá jízda bez zbytečného stresu a prudké akcelerace či brzdění. Nezanedbávejte ani péči o pneumatiky. Doporučujeme absolvování školy smyku, kde vás instruktoři naučí, jak se zachovat v rizikových situacích na silnici. Je to dobrá zkušenost, která vám může pomoci vyzrát nad instinktem, který nám neomylně velí v takovýchto situacích pořádně šlápnout na brzdu.

 

Zdroj foto: Flickr.com

Nahoru