Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Jak se testují zimní pneumatiky: tajemství bezpečné jízdy v zimě

Zimní pneumatiky musí zvládnout extrémní podmínky, od ledu a sněhu až po mokré i suché vozovky při nízkých teplotách. Jak probíhají náročné testy, které ověřují jejich přilnavost, brzdnou dráhu i odolnost? Nahlédněte do zákulisí testovacích center a zjistěte, co vše musí pneumatiky splnit, aby vás bezpečně svezly zimním obdobím.

Auto projíždí zatáčkou na testovacím okruhu

Zimní pneumatiky se testují v extrémních podmínkách, často až za polárním kruhem.

Zimní pneumatiky jsou klíčovým prvkem výbavy vozu pro bezpečnou jízdu v chladných měsících. Aby splnily přísné požadavky na přilnavost, ovladatelnost a odolnost, procházejí náročným testováním. Tyto zkoušky probíhají v extrémních podmínkách, které zrcadlí reálné situace na zasněžených či zledovatělých silnicích, ale také na mokrém nebo suchém povrchu. Jak takové testování probíhá a proč je tak důležité?

Testy zimních pneu na sněhu a ledu

Jedním z nejdůležitějších aspektů zimních pneumatik je jejich výkon na sněhu a ledu. V těchto podmínkách se testuje zejména přilnavost při brzdění, akceleraci a jízdě do zatáčky. Speciální testovací okruhy v chladných regionech, často za polárním kruhem, umožňují simulovat situace, kterým řidiči čelí na zasněžených horských cestách i na zledovatělých městských silnicích.

Při testech se sleduje jak schopnost pneumatiky zabrzdit na co nejkratší vzdálenosti, tak její stabilita při rychlých změnách směru jízdy. Výsledky ovlivňuje složení gumové směsi, ale i vzorek dezénu, který musí efektivně odvádět sníh a vodu.

Mokré a suché podmínky

Přestože jsou zimní pneumatiky určené primárně do chladného období, kterému kraluje sníh a námraza, musí bezpečně zvládnout i jízdu na mokrém či suchém asfaltu, zvlášť při nízkých teplotách. 

  • Testy na mokré vozovce se zaměřují na odvod vody a odolnost vůči aquaplaningu. Zimní pneumatiky musí zajistit bezpečnou jízdu i v prudkém dešti nebo při tání sněhu.
  • Na suché silnici se zkoumá jejich ovladatelnost, hlučnost a komfort při jízdě. Správná rovnováha mezi výkonem na suchu a bezpečností na kluzkém povrchu je klíčová pro všestranné použití zimních pneumatik.

Přečtěte si také: Co ovlivňuje hlučnost pneumatik a jak ji snížit? >>


Důležitou roli hraje testovací jezdec

Vedle měření fyzikálních vlastností pneumatik je důležitá také zpětná vazba testovacích jezdců. Na auto nejprve dostane vybranou referenční sadu pneumatik, podle které pak srovnává další testované pneumatiky. S referenční sadou jezdí střídavě i v průběhu testu, aby bylo srovnání co nejpřesnější. Hodnotí například:

  • chování auta,
  • trakci,
  • citlivost řízení,
  • chování při prudkém brzdění
  • nebo jistotu v zatáčkách.

Tento subjektivní pohled je důležitý – každá pneumatika musí totiž splňovat patřičné technické parametry, ale také poskytovat řidiči pocit bezpečí a jistoty za volantem.

Testovací centrum Nokian Tyres Bílé peklo

Bílé peklo čítá na 30 tratí, kde testovací jezdci Nokian Tyres zkouší nové dezény v drsných přírodních podmínkách.

Kde probíhají testy zimních pneumatik?

Každý výrobce si před uvedením nového modelu na trh testuje svůj výrobek sám. Pro zajímavost, finský výrobce pneu Nokian Tyres vlastní velké testovací centrum White Hell neboli Bílé peklo s 30 tratěmi. A nejmenuje se tak jen z plezíru. Leží ve městě Ivalo severně za polárním kruhem a teplota se zde během jediného dne změní klidně o 40 °C. Společnost Continental má „drsné“ testovací centrum o něco jižněji, na polárním kruhu ve švédském Arvidjauru. Další pak třeba nedaleko své centrály v Hannoveru (Contidrom).

Simulace extrémních situací

Kromě venkovních testů se pneumatiky testují také v laboratorních podmínkách. Moderní technologie umožňují simulovat extrémní situace, jako jsou velmi nízké teploty nebo náhlé změny zatížení. Speciální zkušební stroje měří pružnost gumové směsi, která musí zůstat měkká a pružná i při teplotách hluboko pod bodem mrazu. Pneumatiky jsou také podrobovány dlouhodobým zátěžovým testům, které ověřují jejich odolnost vůči opotřebení. Díky těmto simulacím lze předvídat chování pneumatiky po tisícovkách najetých kilometrů.


Přečtěte si také: 3 důvody, proč používat zimní pneu >>


Výsledek testu? Bezpečnost a spolehlivost

Díky komplexnímu testování zajišťují zimní pneumatiky maximální bezpečnost v jakýchkoli podmínkách. Každý kilometr absolvovaný na testovací trati přispívá k tomu, abyste mohli bez obav čelit sněhovým vánicím, zledovatělým vozovkám i náhlým změnám počasí. Při výběru zimních pneumatik se proto vždy vyplatí sáhnout po osvědčených modelech, které prošly náročnými testy a získaly vysoká hodnocení v nezávislých recenzích.

Sami výrobci pneumatik doporučují orientovat se podle testů, které zpracovávají jednotlivé národní autokluby. Nejznámější je asi německý ADAC nebo rakouský ÖAMTC, v České republice provádí testy Autoklub České republiky (AČR). Dále testují i motoristické časopisy jako AutoBild či AutoTip nebo třeba německá síť stanic technické kontroly GTÜ.

Sledujte každoročně zveřejňované testy zimních pneumatik, které vám pomohou rozhodnout se, jaké pneu pořídit na vaše auto. Kvalitní zimní pneumatiky nejsou jen investicí do bezpečnosti, ale i do klidné a pohodové jízdy během celé zimní sezóny.

 

Vybrat nové zimní pneu

 

Zdroj fotografií: Nokian Tyres

Nahoru