Vybitá baterka čekala v autě alespoň jednou snad na každého řidiče. Po otočení klíčem v zapalování nepřichází žádná reakce, jen nenápadné cvakání startéru, v tom lepším případě líné pokusy motoru o nastartování, které nakonec stejně končí jen známým „zakuckáním“. Abyste takové situaci předešli, je potřeba na akumulátor v autě dohlížet v průběhu celého roku. Jak se o něj starat?
Špatný stav autobaterie poznáte podle snížené intenzity světel nebo občasného vypnutí autorádia.
Možná žijete v domnění, že baterka se vybíjí, jakmile nastoupí nízké teploty. Překvapivě za nemožnost nastartování na první otočení klíčkem v těchto podmínkách můžou často horké letní měsíce, které baterkám nesvědčí stejně tak, jako třeskuté mrazy. Když se teploty v létě začnou šplhat ke třicítkám, dochází k samovolnému vybíjení baterky i k postupné sulfataci elektrod (usazování krystalů síranu olovnatého, které elektrody poškozují). Důležité je proto dělat pravidelnou údržbu a dodržovat preventivní opatření, která životnost autobaterie prodlouží. Její špatný stav může totiž v konečném důsledku znamenat nejen výměnu samotné baterky, ale třeba i alternátoru, kde se náklady šplhají řádově výš.
Autobaterie je zdroj elektrického proudu ve voze a skládá se ze šesti článků, elektrod na bázi olova a elektrolytu, kterým je kyselina sírová. Napětí tak vzniká chemickou reakcí mezi dvěma elektrodami. Hlavním úkolem startovací baterie je nastartovat motor. O rozvod proudu se už za chodu motoru stará alternátor a baterka se dobíjí. Patří k nejvíc namáhaným součástkám auta, protože bez nabité baterky byste si nerozsvítili na cestu, nezatopili si, nepustili si rádio, klimatizaci nebo nemohli využít funkci vyhřívání sedaček a zrcátek.
V ideálním případě byste měli navštívit autoservis, kde vám zkontrolují napětí baterie, ale pokud to zvládnete, můžete hodnotu napětí zjistit pomocí voltmetru i sami. Při naměření hodnot v rozmezí 12,4 – 12,7 V je vše v pořádku, nižší hodnoty značí, že je akumulátor potřeba nabít. Naopak hodnoty od 12,9 V jsou signálem, že je v baterce přepětí, které pravděpodobně způsobuje přebíjení alternátorem. V takovém případě zapněte dálková světla, která přepětí vybijí.
Vlastníte starší vůz, ve kterém je údržbový akumulátor? Odšroubujte víčka uzavírající baterii a zkontrolujte hladinu elektrolytu. Jestliže ho bude málo, dolijte čistou destilovanou vodu po rysku. U moderních bezúdržbových baterií tato starost odpadá, ale stejně jako u údržbových je potřeba zkontrolovat znečištění kontaktů, které klade odpor a zhoršuje tak startování. Pokud jsou kontakty znečištěné, očistěte je pomocí speciálního spreje.
Kontrolu napětí akumulátoru je důležité udělat hlavně před zimou, ale může se provádět i v průběhu zimy, potažmo celého roku.
To nejlepší, co můžete pro baterku v autě udělat je, že bude často jezdit. Ale pozor! Krátké trasy, popojíždění do města nebo do vedlejší vesnice jí nesvědčí, právě naopak. Při jízdě na krátkou vzdálenost, která ještě ke všemu není konstantní, nestihne alternátor baterku dobít. Pokud jsou takové cesty vaší denní rutinou, udělejte si aspoň dvakrát do měsíce, nejlépe však jednou týdně, delší vyjížďku, ať je zima nebo léto. Půl hodiny nebo 50 km je orientační hranice, kdy by baterka měla být plně dobitá.
Naopak to nejhorší, co může autobaterii potkat, je dlouhé stání v mrazech. Když tedy víte, že delší dobu nikam nepojedete, baterku odpojte a uskladněte ji na suchém a temném místě, ideálně s teplotou okolo 20°C. Případně vám může posloužit udržovací nabíječka, která autobaterii střídavě nabíjí a vybíjí a udržuje ji tak v optimálním stavu.
Samozřejmě ano. Neprospívají jí jak mrazivé dny a noci na ulici, tak ostré sluneční paprsky v létě. Pokud vlastníte garáž, pak je to ta nejlepší cesta, jak prodloužit životnost baterky. Garáž nemusíte v zimě vytápět, stačí, když v ní teplota neklesne pod bod mrazu. Při parkování na ulici se pak snažte udržovat auto v častém provozu, nebo baterku z auta vytáhněte, když by měla být v dlouhodobé nečinnosti. V létě se snažte parkovat ve stínu, a jestliže vyrazíte autem na dovolenou k moři, nenechávejte ho celou dobu stát zaparkované u vašeho ubytování a raději si párkrát udělejte výlet do okolí.
Chcete se dozvědět, co může vybíjet autobaterii nebo jak dobít autobaterii nabíječkou, případně startovacími kabely? Další tipy s návodem najdete v tomto článku:
U baterek v autě záleží na tom, kolik toho už mají za sebou. Průměrná životnost autobaterie je zhruba 4-6 let, ale je velký rozdíl, jestli se o ni pečlivě staráte, nebo ne. U modernějších typů se životnost zkracuje i v závislosti na tom, jestli je auto vybaveno systémem start-stop, který baterku velmi namáhá. Bez provozu a zapojená v autě vydrží nabitá zhruba měsíc, ale jejím postupným vybíjením dochází k sulfataci, která ji ničí. Pro její dlouhou životnost je proto dobré řídit se pokyny výrobce a pravidelně ji dobíjet, nejlépe každého čtvrt roku.
Jak nabít autobaterii, které „došla šťáva“? Kromě kvalitní nabíječky by vám neměly chybět ani startovací kabely. Ty vám zvlášť na zimních cestách do neznáma můžou vytrhnout trn z paty.
Zdroj fotografií: Depositphotos