Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Jak se naučit jezdit s automatem?

Automatická převodovka má, stejně jako manuální, svoje pro a proti. Zarytí přívrženci manuálu by si automat nikdy nepořídili, třeba jen proto, že mají rádi jízdu pod svou vlastní kontrolou a bez řazení by si ji nedokázali představit. Pokud ale zvažujete koupi vozu s automatickou převodovkou a jste na tomto hřišti nováčkem, přijde vám vhod několik základních faktů, bez kterých se při jeho řízení neobejdete. Jak jezdit s automatem?

řazení automat

 

Jízda s automatem může být komfortnější na dlouhých cestách, ale hlavně v kolonách a zácpách. 

Automaty jsou tradičně užívané a populární v zahraničí, a to především v zámoří, poslední roky však jejich obliba roste i na evropském, a tedy i českém trhu. I když jsou pořizovací náklady řádově vyšší než u auta s manuální převodovkou, odvděčí se vám automat ničím nerušenou jízdou nebo nižší spotřebou. Jeho ovládání má ale určitá specifika.

Jak funguje automatická převodovka a jak řadit?

Technické záležitosti nechejme na jindy, začátečník si vystačí s informací, že oproti manuálu je rozdíl v ovládání řadicí páky a počtu pedálů. Pokud vyměníte auto s manuální převodovkou za automat, budete se při řízení muset odnaučit používat levou nohu, protože v něm nenajdete spojkový pedál, ale pouze brzdu a plyn. Sešlápnutí brzdy levou nohou je velmi častý problém, ale při pravidelném ježdění si na tuto skutečnost rychle zvyknete, jen budete muset být zpočátku ostražití.

Řadicí páka v automatu

Řadicí páka, které se říká také volič, nemá číselné označení pro rychlostní stupně, ale najdete na ní písmena se čtyřmi základními stupni převodů a až třemi možnými „nadstavbovými“. Co jednotlivá písmena znamenají?

P=park, do této polohy nastavíte řadicí páku po skončení jízdy, až se úplně zastaví kola. Pokud parkujete na rovině, nemusíte už použít ruční brzdu, „péčko“ funguje v tomto případě na principu klasické jedničky, kterou po zaparkování běžně zařadíte v manuálu. Při parkování v kopci se však použití ruční brzdy doporučuje, aby nedocházelo k opotřebení převodovky. 

R=reverse, tuto polohu použijete při couvání, stejně jako u parkování až po úplném zastavení. 

N=neutral a v praxi se tato poloha příliš nevyužívá. I když funguje obdobně jako klasický neutrál, automat není konstruovaný na časté přeřazování, proto při stání na křižovatce nebo jízdě z kopce nechejte volič v poloze 

D=drive, která je určená pro rozjezd a samotnou jízdu. Z polohy N do D nepřeřazujte ani s úmyslem úspory paliva při jízdě z kopce a využijte raději brzdění motorem. Automatická převodovka tak bude uchráněná před zbytečnou zátěží a opotřebením a efekt se dostaví i u samotné spotřeby. Stačí sundat nohu z plynu a dodávka paliva do motoru se zastaví sama, aniž by se zastavilo auto. Samozřejmě záleží na stáří a typu vozu nebo kopci, ale u současných modelů tento mechanismus funguje. 

Mezi další varianty stupně převodů, které může automat mít, patří poloha S=sport, kterou najdete hlavně u nových modelů a je určena pro sportovní jízdu, kdy drží motor ve vyšších otáčkách. 

Dále pak M=manual, kdy si řidič sám volí rychlost pomocí páčky pod volantem nebo voliče směrem vpřed/vzad, a F=first. Tato poloha je také označovaná jako L nebo 1 a je to náhrada klasického rychlostního stupně 1. Využijete ji např. při sjíždění kopce nebo v zimě pro lepší záběr na sněhu, je ale určená pouze pro pomalou jízdu.

Nevíte, jestli jít do automatu nebo mít svou jízdu manuálně pod kontrolou? Náš článek s možnými pro a proti vám napoví!

 

přečíst Manuál vs. automat

 

Autoškola a automatická převodovka

Bezstarostnou jízdu s automatem ocení hlavně ti, kteří se jezdit teprve učí. Řízení auta je totiž multitasking, kdy je zapotřebí sledovat provoz kolem, dopravní značky, ale soustředit se také na řazení, což u automatu odpadá. Jestliže se jako zájemce o řidičské oprávnění chcete vyhnout manuálu, máte možnost absolvovat zkoušky skupiny B-automat. Ale pozor, s tímto oprávněním nemůžete sednout za volant vozu s manuální převodovkou. Pokud si své rozhodnutí v budoucnu rozmyslíte, budete muset tak jako tak složit zkoušky pro skupinu B.

Výhody automatu

Když si vše shrneme, hlavní rozdíly mezi jízdou s automatem a manuálem jsou v řazení a ovládání pedálů. Při přechodu z manuálu musí řidič „zapomenout“ na svou levou nohu, aby omylem nesešlápl brzdu místo chybějící spojky. O řazení se během jízdy nemusí starat, volič ovládá pouze při startu a po ukončení jízdy. Proto je jízda s automatickou převodovkou mnohem komfortnější a zvlášť příjemná na dlouhých cestách. Nespornou výhodou je také v případě popojíždění v kolonách nebo při jízdě po městě, kdy je v manuálu spojka a řadicí páka v téměř nepřetržité permanenci.

Ať už jste ve fanklubu automatických nebo manuálních převodovek, nezapomeňte svého dvoustopého společníka na zimní cesty bezpečně obout! 

 

Vybrat kvalitní pneu na zimu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru