Automatická převodovka má, stejně jako manuální, svoje pro a proti. Zarytí přívrženci manuálu by si automat nikdy nepořídili, třeba jen proto, že mají rádi jízdu pod svou vlastní kontrolou a bez řazení by si ji nedokázali představit. Pokud ale zvažujete koupi vozu s automatickou převodovkou a jste na tomto hřišti nováčkem, přijde vám vhod několik základních faktů, bez kterých se při jeho řízení neobejdete. Jak jezdit s automatem?
Jízda s automatem může být komfortnější na dlouhých cestách, ale hlavně v kolonách a zácpách.
Automaty jsou tradičně užívané a populární v zahraničí, a to především v zámoří, poslední roky však jejich obliba roste i na evropském, a tedy i českém trhu. I když jsou pořizovací náklady řádově vyšší než u auta s manuální převodovkou, odvděčí se vám automat ničím nerušenou jízdou nebo nižší spotřebou. Jeho ovládání má ale určitá specifika.
Technické záležitosti nechejme na jindy, začátečník si vystačí s informací, že oproti manuálu je rozdíl v ovládání řadicí páky a počtu pedálů. Pokud vyměníte auto s manuální převodovkou za automat, budete se při řízení muset odnaučit používat levou nohu, protože v něm nenajdete spojkový pedál, ale pouze brzdu a plyn. Sešlápnutí brzdy levou nohou je velmi častý problém, ale při pravidelném ježdění si na tuto skutečnost rychle zvyknete, jen budete muset být zpočátku ostražití.
Řadicí páka, které se říká také volič, nemá číselné označení pro rychlostní stupně, ale najdete na ní písmena se čtyřmi základními stupni převodů a až třemi možnými „nadstavbovými“. Co jednotlivá písmena znamenají?
P=park, do této polohy nastavíte řadicí páku po skončení jízdy, až se úplně zastaví kola. Pokud parkujete na rovině, nemusíte už použít ruční brzdu, „péčko“ funguje v tomto případě na principu klasické jedničky, kterou po zaparkování běžně zařadíte v manuálu. Při parkování v kopci se však použití ruční brzdy doporučuje, aby nedocházelo k opotřebení převodovky.
R=reverse, tuto polohu použijete při couvání, stejně jako u parkování až po úplném zastavení.
N=neutral a v praxi se tato poloha příliš nevyužívá. I když funguje obdobně jako klasický neutrál, automat není konstruovaný na časté přeřazování, proto při stání na křižovatce nebo jízdě z kopce nechejte volič v poloze
D=drive, která je určená pro rozjezd a samotnou jízdu. Z polohy N do D nepřeřazujte ani s úmyslem úspory paliva při jízdě z kopce a využijte raději brzdění motorem. Automatická převodovka tak bude uchráněná před zbytečnou zátěží a opotřebením a efekt se dostaví i u samotné spotřeby. Stačí sundat nohu z plynu a dodávka paliva do motoru se zastaví sama, aniž by se zastavilo auto. Samozřejmě záleží na stáří a typu vozu nebo kopci, ale u současných modelů tento mechanismus funguje.
Mezi další varianty stupně převodů, které může automat mít, patří poloha S=sport, kterou najdete hlavně u nových modelů a je určena pro sportovní jízdu, kdy drží motor ve vyšších otáčkách.
Dále pak M=manual, kdy si řidič sám volí rychlost pomocí páčky pod volantem nebo voliče směrem vpřed/vzad, a F=first. Tato poloha je také označovaná jako L nebo 1 a je to náhrada klasického rychlostního stupně 1. Využijete ji např. při sjíždění kopce nebo v zimě pro lepší záběr na sněhu, je ale určená pouze pro pomalou jízdu.
Nevíte, jestli jít do automatu nebo mít svou jízdu manuálně pod kontrolou? Náš článek s možnými pro a proti vám napoví!
Bezstarostnou jízdu s automatem ocení hlavně ti, kteří se jezdit teprve učí. Řízení auta je totiž multitasking, kdy je zapotřebí sledovat provoz kolem, dopravní značky, ale soustředit se také na řazení, což u automatu odpadá. Jestliže se jako zájemce o řidičské oprávnění chcete vyhnout manuálu, máte možnost absolvovat zkoušky skupiny B-automat. Ale pozor, s tímto oprávněním nemůžete sednout za volant vozu s manuální převodovkou. Pokud si své rozhodnutí v budoucnu rozmyslíte, budete muset tak jako tak složit zkoušky pro skupinu B.
Výhody automatu
Když si vše shrneme, hlavní rozdíly mezi jízdou s automatem a manuálem jsou v řazení a ovládání pedálů. Při přechodu z manuálu musí řidič „zapomenout“ na svou levou nohu, aby omylem nesešlápl brzdu místo chybějící spojky. O řazení se během jízdy nemusí starat, volič ovládá pouze při startu a po ukončení jízdy. Proto je jízda s automatickou převodovkou mnohem komfortnější a zvlášť příjemná na dlouhých cestách. Nespornou výhodou je také v případě popojíždění v kolonách nebo při jízdě po městě, kdy je v manuálu spojka a řadicí páka v téměř nepřetržité permanenci.
Ať už jste ve fanklubu automatických nebo manuálních převodovek, nezapomeňte svého dvoustopého společníka na zimní cesty bezpečně obout!
Zdroj fotografií: Depositphotos.com