Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Jak připravit auto na zimní provoz?

Před nadcházející zimou by každý motorista měl věnovat patřičnou pozornost přípravě auta na zimní sezónu. Mnoho řidičů tuto přípravu podceňuje, ale určitě se vyplatí mít auto v takovém stavu, abyste se nemuseli bát kdykoliv vyjet na cesty. Co všechno si pohlídat? To se dočtete na následujících řádcích.

Auto stojí na zasněžené lesní cestě

Zimní pneumatiky s dostatečně hlubokým vzorkem jsou základ pro bezproblémovou jízdu na sněhu nebo sněhově břečce.

Přezutí pneumatik je základ

První krok, který dříve či později nemine žádného řidiče, je přezutí pneumatik. Jelikož jsou kola jedinou styčnou plochou mezi vozem a silnicí, měly by být kvalitní zimní pneumatiky s dostatečně hlubokým vzorkem prioritou při předsezónní přípravě auta. Zákonem povolená minimální hloubka dezénu je v ČR u zimních pneumatik 4 mm, stejný limit platí i pro zimní použití celoročních pneumatik.

Mnoha výzkumy a testováním bylo však prokázáno, že čím je hloubka dezénu nižší, tím delší je brzdná dráha vozidla. V praxi to znamená, že např. na sněhu při rychlosti 50 km/h zastaví auto s novými pneumatikami s 9mm dezénem přibližně o 14 metrů dříve než na pneumatikách s minimálním povoleným vzorkem 4 mm. U pneumatik sjetých na 2 mm už je rozdíl propastných 26 metrů. Pořádně tedy zkontrolujte, zda nemáte sjeté pneumatiky.


Přečtěte si také: Minimální hloubka dezénu aneb co vám hrozí se sjetým vzorkem >>


Výměna provozních kapalin

Valná většina řidičů má v chladicí soustavě motoru nemrznoucí kapalinu celoročně. Nenechte se ale mýlit, že tím to pro vás skončilo. Právě před nadcházející zimou je nejvhodnější doba na kontrolu, doplnění, případně výměnu chladicí kapaliny. Doplňte i zimní směs do ostřikovačů – v době plískanic, mokra a sněhové břečky oceníte víc než kdy jindy dobrou viditelnost z vozu.

K tomu se vztahuje i kontrola stěračů. Obecně se doporučuje měnit stírací gumičky jednou ročně, nejlépe s celou lištou. V zimě totiž dostává pryž použitá na jejich výrobu opravdu zabrat. Neodstraňujte námrazu na čelním skle stěrači, výrazně tím zkracujete jejich životnost. Použijte raději rozmrazovač skel ve spreji.

Auto pokryté silnou vrstvou ledu

Přimrzly vám stěrače? Čelní sklo nejdřív odmrazte pomocí topení nebo speciálního rozmrazovače a pak stěrače očistěte. Vyhnete se tak jejich nevratnému poškození.

Jaký je technický stav vašeho vozu?

Některé autoservisy poskytují svým zákazníkům možnost předsezónní prohlídky technického stavu vozidla, mnohdy za pár korun. Jedná se především o kontrolu světlometů, dobíjení akumulátoru či opotřebení brzdových destiček. Pokud si pravidelně nekontrolujete technický stav svého vozu sami, doporučujeme těchto prohlídek využít. Obzvláště vhodné to je, chystáte-li se na hory, kde je zima přece jen drsnější než v nížinách a ve městech. Zamrznutý chladič nebo vybitá baterie vám může způsobit mnohem větší nepříjemnosti, nemluvě o zkažené zimní dovolené.


Přečtěte si také: Jak správně a bezpečně používat světla u auta? >>


(Ne)povinná výbava: nechybí vám něco?

V žádném autě by neměla chybět povinná výbava daná zákonem. Pro jistotu si tedy zkontrolujte, jestli vám nechybí:

Kromě povinné výbavy se vám v zimě bude hodit hlavně škrabka na okna a smetáček na sníh. Je dobré mít i:

Od věci není ani teplá deka, při uvíznutí v zácpě či v závěji ji určitě oceníte.

Jak vidíte, příprava vozu na zimu není záležitostí 5 minut, ale investujete-li do ní trochu času a úsilí, budete připraveni doslova na každou zimní výzvu. 

Pokud jste při kontrole pneumatik zjistili, že už vzorek není způsobilý pro bezpečnou zimní jízdu, vyberte si nové obutí, které vás podrží na každé cestě.

Prozkoumat nabídku zimních pneu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru