Defekt pneumatiky, nebo jiná závada bez možnosti okamžitého řešení a mnohdy i s nutností navštívit servis motorek, může potkat každého. A to obzvlášť po zimě, pokud jste motocyklu nevěnovali na konci minulé sezóny potřebnou péči. Jsou ale i další případy, kdy je přeprava motorky nutností, například zastihne-li vás na cestě špatné počasí, ve kterém by jízda byla nebezpečná.
I vy se můžete dostat do situace, kdy bude nutné vaši motorku přepravit do servisu. Poradíme vám, jak na to a na co si dát pozor.
1. Pomocí přívěsného vozíku
Potřebujete-li přepravit nepojízdný stroj do servisu motorek, nejlépe vám poslouží speciální přívěsný vozík, který je uzpůsobený přímo pro převoz jednostopých dopravních prostředků. Vozík bývá zpravidla vybavený kotvícími body pro upevnění motocyklu, posuvnými oblouky pro uchycení kol, najížděcí ližinou, v některých případech i brzdným systémem. Pořizovací cena přívěsného vozíku na motorku se pohybuje od 15 000 Kč výše, v závislosti na konstrukci, výbavě i počtu motocyklů, které na něm lze převážet. Výhodou speciálních vozíků je, že si můžete dovolit vyšší rychlost, než kdybyste motorku převáželi například v dodávce.
2. V dodávce
Další variantou, jak přepravit motorku do servisu, je použití zmíněné dodávky, která má pro takový náklad dostatek prostoru. K té budete potřebovat ještě nájezdovou rampu podle typu motocyklu a, stejně jako v prvním případě, také upínací popruhy na zajištění motocyklu proti pohybu. K dostání jsou i plošiny určené pro transport motocyklů v dodávce, které mohou převoz usnadnit, nebo jednoduchá „kolíbka“ na zajištění předního kola.
V dodávce si najdeme pevné body, ke kterým můžeme uchytit upínací popruhy, a za „brejle“ pomocí nich motorku rozepřeme do stran, čímž jí zajistíme stabilitu. Při provlékání popruhu je třeba dávat pozor, aby se nepoškodila elektronika a další součástky v dosahu jištění.
Motorku dostanete na přívěsný vozík nebo do dodávky pomocí najížděcí ližiny. Po nastartování zařadíte jedničku, přes spojku opatrně vjedete v případě speciální plošiny až do rámu pro přední kolo, v případě volného prostoru do středu dodávky tak, aby se přední kolo nedotýkalo přepážky nebo sedadel. Po zastavení necháte zařazenou rychlost a dále je třeba motocykl důkladně zafixovat v těchto částech:
Při vykládání motorky stojíme z levé strany a po celou dobu jistíme stroj přední brzdou.
Potřebě převozu motorky do servisu lze předcházet například správnou údržbou motocyklu. A pamatujte i na to, že riziko nečekané nepříjemnosti či nehody na cestách snížíte také kvalitním obutím svého stroje.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com