Porucha vozidla je pro každého řidiče velmi nepříjemná, zvlášť stane-li se na místě, odkud je třeba automobil rychle odstranit, aby se předešlo dalším komplikacím dopravy. Tažné lano sice nepatří podle vyhlášky do povinné výbavy, ale nechcete-li čekat mnohdy i hodiny na odtah, vyplatí se ho vozit s sebou nejen v zimním období, kdy hrozí zapadnutí do hlubokého sněhu.
Řidič vlečeného vozu se soustředí na plynulou jízdu, natažené lano a průjezdy zatáčkami, aby byl schopen včas reagovat a zabránit tak srážce obou vozidel.
Pro vlečení motorového vozidla je třeba vybrat takové tažné lano, které je uzpůsobené hmotnosti auta. V případě osobních automobilů zpravidla stačí tažné lano do 3000 kg, pro dodávky a SUV bude třeba vyšší nosnost.
Vhodné tažné vozidlo je základním předpokladem bezproblémového vlečení. Důležitý je nejen odpovídající výkon, ale také okamžitá hmotnost, která by měla být vyšší než hmotnost vlečeného auta.
Každé vozidlo je vybaveno tažným okem vpředu i vzadu, nebo má součást k namontování v kufru. Za tažné oko u obou vozidel se zahákne karabina, nebo se jím lano provleče a zahákne kolíkem (podle typu lana). Nikdy tažné lano nepřipevňujte přímo k nápravě! Způsob uchycení, který se může mírně lišit podle typu, najdete v manuálu obsaženém v balení tažného lana.
Ve středové části tažného lana musí být umístěn červený praporek o velikosti min. 30 x 30 cm, který je zpravidla přiložen nebo přímo uchycen k tažnému lanu už z výroby.
Za zadní okno vlečeného vozidla viditelně umístěte výstražný trojúhelník, který upozorní řidiče za vámi, že vám má věnovat zvýšenou pozornost a udržovat si větší odstup. Výstražné blinkry se při vlečení motorového vozidla nepoužívají. Blinkry totiž budete potřebovat k běžné signalizaci.
Před samotnou jízdou je třeba si s řidičem tažného vozidla ujasnit přesnou trasu a základní signály – stůj, zpomal, pozor, změna směru doleva nebo doprava. Dorozumívat se můžete klaksonem, rukama, světelnou signalizací nebo nejlépe vysílačkou či telefonem s handsfree. Trasu volte tak, abyste se vyhnuli prudkému stoupání i klesání, při kterém mohou nastat potíže, a také velmi frekventovaným komunikacím. Ideální je použití GPS navigace s nastavením stejné trasy v obou vozidlech. Řidič vlečeného auta tak bude mít včas přehled o změně směru bez nutnosti komunikace s kolegou.
Bezprostředně před započetím jízdy vlečené vozidlo odbrzděte a zařaďte neutrál.
Maximální povolená rychlost při jízdě za použití tažného lana je 60 km/hod, i proto je zakázáno vlečení motorového vozidla po dálnici, pokud to situace přímo nevyžaduje. V takovém případě je nezbytné dálnici opustit na nejbližším výjezdu.
Udržujte rozestup od tažného vozidla minimálně 2,5 metru, maximálně 6 metrů. K tomu je třeba dávat velký pozor na veškeré dění na silnici, aby byl řidič schopen včas reagovat a zabránit tak srážce obou vozidel. Soustřeďte se na plynulou jízdu, natažené lano a opatrné průjezdy zatáčkami.
Tažné lano sice není součástí povinné výbavy, ale může zachránit velmi nepříjemnou situaci. Víte, jaké další povinné a doporučené vybavení byste měli vozit stále s sebou? Přečtěte si článek Povinná výbava auta od 1. října 2018.
Mějte také na paměti, že hloubka vzorku na pneumatikách zásadně ovlivňuje délku brzdné dráhy, proto kvalitní obutí v bezvadném stavu je nezbytnou podmínkou jak při vlečení vozidla na tažném laně, tak v běžném provozu.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com