Vážení zákazníci, upozorňujeme na změněnou otevírací dobu během Vánočních svátků. Dne 23.12. je otevřeno 7:30-15:00 a od 24.12. bude zavřeno až do 1.1.2025. Běžný provoz bude zahájen 2.1.2025. Děkujeme za pochopení a přejeme Vám klidné prožití Vánočních svátků.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Jak fungují brzdy a co se s nimi děje při špatném používání?

Pokud jste se někdy zúčastnili rallye nebo závodu na okruhu, mohli jste si všimnout rozpálených brzd i viditelného štiplavého kouře. Brzdy dostávají opravdu zabrat a déle než jeden závod zpravidla nevydrží. Málokdo si uvědomuje, že se mohou brzdy přehřát i při běžné jízdě po silnici. Jejich životnost se pak znatelně zkracuje, navíc brzdí mnohem vlažněji. K přehřátí a nadměrnému opotřebení brzd dochází při jejich špatném používání.

Mechanik opravuje brzdy u automobilu

Na stavu brzd záleží bezpečnost vaše i ostatních účastníků provozu. Pokud se je naučíte používat účelně, prodloužíte jejich životnost o desetitisíce kilometrů.

Jak brzdy fungují…

Když potřebujeme zastavit nebo zpomalit, sešlápneme brzdový pedál a o nic dalšího se nestaráme. Chceme-li se naučit brzdit šetrně a prodloužit životnost brzdových destiček a obložení, měli bychom znát základní princip brzdného systému. Zaměřme se na funkci kotoučových brzd, které jsou nejpoužívanější.

Co se stane, když v autě šlápneme na pedál? V tu chvíli se prostřednictvím brzdové kapaliny přenese síla na brzdové pístky. Ty přitlačují brzdové destičky ke kotoučům vyrobeným z litiny nebo kompozitu. Při kontaktu destiček a kotoučů dochází ke tření, které vytváří odpor a vede ke zpomalení otáčení kola.

…a proč se zahřívají

Při tření brzd vzniká i velké množství tepla. Čím víc budete brzdit, tím větší množství tepla vznikne. Problém je v tom, že kotouče a brzdové destičky pro osobní vozy jsou navržené tak, aby dosahovaly nejlepšího brzdného účinku při nízkých teplotách. Pokud se brzdy přehřejí, zkracuje se jejich životnost a prodlužuje se brzdná dráha. Z hlediska bezpečnosti je tak přehřátí brzd značným rizikem.

U závodních vozů je situace jiná. S nadměrným zatěžováním, a tedy i přehříváním brzd, se předem počítá. Proto se brzdy sportovních aut konstruují tak, aby dosahovaly nejlepšího brzdícího účinku při vyšší teplotě. Zahřátí brzd je u závodních aut žádoucí.

Častým brzděním snižujete životnost brzd

Při brzdění se destičky i kotouče přirozeně opotřebovávají. Čím častěji a intenzivněji budete brzdit, tím dříve vás výměna dílů brzdového systému čeká. Proto životnost brzd závisí i na stylu jízdy. Řidiči, kteří jezdí převážně po dálnicích, musí měnit brzdové destičky méně často než ti, kteří korzují jen po ulicích měst. Například při jízdě v koloně na brzdy šlápneme každou chvíli.

Mnozí řidiči však mají ve zvyku šlapat na pedály častěji, než je třeba, a brzdy pak zbytečně zatěžují. Naučte se přidávat plyn tak, abyste v ideálním případě nemuseli vůbec brzdit. Pokud včas spustíte nohu z plynu a podřadíte při najíždění do zatáčky, křižovatky nebo při vjezdu do obce, brzdy se ani nehnou. Šetrným brzděním prodloužíte životnost destiček až o tisíce ujetých kilometrů.

Prudký kopec nesjíždějte s nohou na brzdě

Mnoho řidičů při sjíždění prudkých svahů a kopců chybuje, protože nechává nohu na brzdovém pedálu po celou dobu jízdy z kopce. To je problém především v horských oblastech, kde může být klesání i několikakilometrové. Pokud byste měli brzdu mírně sešlápnutou po celou dobu klesání, kvůli soustavnému tření by šla teplota kotoučů a destiček prudce nahoru. 

Při soustavném brzdění nemůže dojít ani k adekvátnímu ochlazování brzdy vzduchem. Protože bude teplota brzd vysoká po dlouhou dobu, jednak se rapidně sníží jejich životnost, jednak bude brzdící účinek mnohem slabší. Při krizové situaci by pak brzdy nemusely téměř vůbec fungovat. Proto si zapamatujte, že sjíždění kopce s nohou na brzdě je nejen nešetrné, ale také nebezpečné. Speciální disciplínou pak je brzdění na sněhu i ledu.

Naučte se brzdit motorem

Jak omezit používání brzdového systému a sjíždět prudké kopce bez nepřetržitého brzdění? Stačí, když se naučíte efektivně brzdit motorem. Pokud se zařazenou rychlostí pustíte plyn, auto začne zpomalovat (na rozdíl od jízdy na neutrál). Čím vyšší otáčky bude motor mít a čím nižší stupeň převodu zařadíte, tím bude brzdná síla větší.

Pomocí podřazování při vyšších otáčkách můžete účinně brzdit i během sjíždění kopců v horách. Brzdový pedál pak budete potřebovat mnohem méně, a brzdy jen tak nepřehřejete. Brzdění motorem má smysl vždy, včetně vjíždění do křižovatky nebo do obce. V mnoha případech nahradí brzdu a autu vůbec neškodí.

Pro bezpečnou jízdu jsou vedle brzd důležité i pneumatiky. Čím kvalitnější pneu pořídíte, tím bude brzdná dráha kratší. Podívejte se na testy pneu pro osobní vozy, ve kterých nezávislí odborníci srovnávají důležité parametry mnoha modelů. Pokud mají vaše gumy už sjetý vzorek, přezujte na nové. A až budete potřebovat zprudka zabrzdit, možná vám kratší brzdná dráha zachrání život nebo alespoň zdraví či majetek.

 

Vyberte si nové kvalitní pneu

 

Zdroj fotografie: Depositphotos.com

Nahoru