Gumování, pálení pneumatik, burnout – to jsou řidičské kratochvíle, které možná na oko působí poutavě, ale žádnému autu dvakrát neprospívají. Přesto se o tyto kousky pokouší řada majitelů aut, kteří chtějí na své okolí zapůsobit. Pojďme se zaměřit na to, co s sebou gumování či burnout nesou, jak si je vyzkoušet a kde pro ně může být vhodné místo.
Při burnoutu neboli pálení pneumatik dochází k rychlému protáčení kol na místě, při kterém vzniká hustý kouř.
Pokud si chcete vyzkoušet gumování nebo pálení na vlastní kůži, počítejte s tím, že snížíte životnost pneumatik a uškodíte i dalším důležitým součástem vašeho auta. Trpět budou všechny konstrukční díly, které se kroutí a ve kterých vznikají rázy. Brzdy, převodovka, hřídele i poloosy budou nadměrně zatížené a při dlouhém a častém gumování možná i zralé na výměnu. Sami si odpovězte na otázku, jestli pár vteřin slávy stojí za riziko předčasné návštěvy autoservisu.
Pojmem burnout neboli pálení pneumatik se zpravidla označuje rychlé protáčení kol na místě, při kterém dochází k nadměrnému zahřátí pneumatik a vytvoření hustého kouře. Gumování se pak provádí při pohybu auta, které za sebou zanechává viditelnou stopu doprovázenou dýmem.
Jak při burnoutu, tak klasickém gumování dochází k přetěžování dílů vozidla a ke snížení životnosti pneu. Po pořádném burnoutu jsou pak pneumatiky zpravidla okamžitě zralé na výměnu. Pokud si tak chcete užít jízdu v kouřové cloně, použijte starší pneumatiky a po akci je co nejdříve vyměňte za nové. Vyberte si třeba některé z nejlepších sportovních pneu pro rok 2020. Pálení pneumatik na nich ale raději nezkoušejte. I když jsou stavěné na rychlou jízdu a prudké brzdění, při gumování nebo pálení vám dlouho nevydrží.
Jestli si i přes všechna úskalí chcete pálení pneumatik vyzkoušet, dobře vám to půjde na silnějším stroji s manuální převodovkou, více než čtyřválcovým motorem a velkým počtem koní. Zkušení řidiči zvládají gumovat a pálit pneu i na slabších a méně vhodných bourácích, výsledný efekt však nebývá tak působivý.
A teď jak na to? Zařaďte první rychlostní stupeň a sešlápněte spojku co to jde. Přidejte plyn, nechejte motor naběhnout do vyšších otáček a následně uvolněte spojku. Máte-li dostatečně silné auto, začnou se kola protáčet a po chvíli vůz vyrazí vpřed. Chcete-li pálit gumy na místě, před uvolněním spojky zatáhněte ruční brzdu a počkejte, až se objeví pořádný oblak dýmu. Gratulujeme, právě jste si vyzkoušeli svůj první burnout a možná si i kompletně zničili pneumatiky, nebo poškodili některý důležitý díl auta.
Zatímco v našich končinách je pálení pneumatik a gumování vnímané spíše negativně, v USA má mnohaletou tradici a řadu příznivců. Pořádají se různé soutěže v burnoutu, zdolávají se rekordy a organizují velké přehlídky. Mezi sportovními vozy dokonce existují i modely, které jsou pro pálení pneumatik přímo navržené. Patří mezi ně především Ford Mustang, u kterého můžete stiskem tlačítka zapnout funkci „burnout“. Po aktivaci dojde k zablokování předních brzd a odpojení těch zadních. Stačí pak jen šlápnou na plyn a o nic dalšího se nestarat.
Každému je nejspíš jasné, že při pálení pneumatik dochází k produkci velkého množství emisí, které mají negativní dopad na životní prostředí. Pokud si na volném prostranství sami zagumujete, planetu tím až tolik neohrozíte. Jinak je tomu v případě pořádání velkých burnoutových akcí, při nichž shoří během pár minut i několik stovek pneumatik.
S tím souvisí i vyjádření instituce Guinness World Records, která vede v auto-moto oblasti řadu záznamů včetně nejdražších aut světa. Její představitelé se rozhodli kvůli negativním dopadům na životní prostředí skončit s monitorováním rekordů v počtu simultánně prováděných burnoutů. Prvenství tak na dlouhou dobu zůstane americké exhibici Summernats, při které se v roce 2019 v jednu chvíli pálily pneumatiky na 126 autech.
Gumování si na svém stroji klidně vyzkoušejte, ale jedině na volném prostranství nebo lépe na tuningových akcích a exhibicích. Hrabání kol do provozu zkrátka nepatří a nemá žádný význam.
Neodolali jste a trochu toho gumování a burnoutu jste si vyzkoušeli? Pak má váš vzorek jistě dávno svou nejlepší hloubku za sebou a je nejvyšší čas pořídit nové obutí.
Vybrat nové kvalitní pneumatiky
Zdroj fotografie: Depositphotos.com