Vážení zákazníci, upozorňujeme na změněnou otevírací dobu během Vánočních svátků. Dne 23.12. je otevřeno 7:30-15:00 a od 24.12. bude zavřeno až do 1.1.2025. Běžný provoz bude zahájen 2.1.2025. Děkujeme za pochopení a přejeme Vám klidné prožití Vánočních svátků.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Filtr pevných částic nemusí být strašák, když se o něj budete náležitě starat

Čistota ovzduší je celosvětovým tématem už pěknou řádku let. I proto byste dnes marně hledali nové auto bez filtru pevných částic. Jedná se o poměrně drahou součástku, která mnohým motoristům přidělává vrásky na čele. Pokud však víte, jak se k ní chovat, nákladných výměn se bát nemusíte. V tomto článku vám poradíme, čím prodloužit životnost částicového filtru i jak se čistí.

Výfukový systém vozidla

Filtr pevných částic je povinnou součástí každého nového vozu vyrobeného od roku 2010. Tvoří část výfukového systému a jeho demontáž je ilegální.

Co je filtr pevných částic a k čemu slouží?

Filtr pevných částic, nebo-li DPF, se s nástupem evropské normy Euro 5 začal povinně montovat do všech aut se vznětovým motorem. Od roku 2010 šel ale vývoj automobilového průmyslu vpřed, takže ho dnes najdete i u nejnovějších benzínových modelů. Při rozhodování, zda koupit diesel, nebo benzín, tak otázka přítomnosti DPF filtru není již tolik stěžejní.

Fungování DPF si můžete jednoduše přirovnat k jakémukoliv jinému filtru – palivovému, vzduchovému či cigaretovému. Jedná se o keramické sítko pokryté vzácnými kovy, které zachycuje i ty nejmenší částečky nečistot a nepropustí nic jiného než plyny. U aut bez filtrů pevných částic projdou saze vzniklé spalováním „bez cenzury“ skrze výfukové potrubí přímo do ovzduší. Pak do plicních sklípků i krevního oběhu. A pokračování si každý domyslí. Navzdory tomu, že od mnohých tato součástka sklízí kritiku, má tedy její přítomnost v autě své pádné opodstatnění.

Jak často měnit vzduchový filtr, a který se dá vyčistit? >>

Černý kouř z výfuku

Auta, která byla vyrobena s filtrem pevných částic, ale někdo jej demontoval, nesplní emisní normy na STK.

Čištění filtru pevných částic

Ve filtru DPF se sice saze průběžně spalují, ale nějaké zbytky v něm zůstávají. Postupně se zaplňuje podobně jako třeba sáček ve vysavači, a je potřeba ho „vysypat“. Od toho je tu řídicí jednotka vozu, která sama vyhodnotí, že je čas na očistu.

Jak probíhá regenerace DPF?

Filtr pevných částic se aktivuje každých 500 až 1000 km (u benzínových motorů cca po 100 km), kdy se teplota v něm zvýší až na 600°C, saze se vypálí a filtr se uvolní. K samočištění filtru však musíte připravit vhodné podmínky:

  • teplota motoru by měla být nad 85°C,
  • měli byste jet rychlostí alespoň 60 km/h,
  • naftový motor držet ve 2000 až 3000 ot.,
  • benzínový motor držet ve 3000 až 5000 ot. bez plynu, tedy brzdit motorem,
  • a v nádrži byste měli mít alespoň 10 litrů pohonných hmot, protože aktuální spotřeba se může zvýšit i třikrát.

Celý proces trvá až 40 minut, proto si čas od času naplánujte delší trasu, ideálně po dálnici. Předejdete tak možným závadám DPF a prodloužíte jeho životnost.

TIP: Jak zjistit, jestli filtr pevných částic funguje správně? Přejeďte prstem po vnitřním okraji výfuku. Jestliže vám na kůži neulpí žádná „černota“, DPF funguje, jak má.

Jak ještě prodloužit životnost částicového filtru?

Asi nemusíme příliš rozvádět, že pouhé popojíždění po městě filtru příliš neprospívá. K lepší kondici mu ale nepomohou ani nekvalitní pohonné hmoty nebo špatný motorový olej. Natankujte proto občas prémiové palivo, případně dolejte aditiva pro DPF, která zabraňují jeho zanášení. S aditivy ale opatrně. Ne každý motor je snese, raději si tedy nejdříve pročtěte manuál k vašemu vozu.

A jaký olej do motoru vybrat? Nejlépe s označením Low SAPS (s nízkým obsahem sulfátového popela, fosforu a síry), který zabraňuje tvoření usazenin ve filtru. Existuje několik podskupin těchto olejů a konkrétní typ pro váš vůz určuje jeho výrobce.

Postaráme se o kompletní servis vašeho auta. Co všechno obnáší? >>

Filtr pevných částic můžete zničit i zanedbaným servisem stokorunových součástek motoru. Třeba nefunkční termostat, který nezahřívá motor na provozní teplotu, může být příčinou brzké výměny DPF. Jezděte proto pravidelně do servisu, abyste pro pár ušetřených korun nemuseli rozbít prasátko.

Pokud jste z Opavy a okolí, rezervujte si termín v našem autoservisu, kde váš vůz rádi prohlédneme.

 

Objednat se do autoservisu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru