Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Do společného vývoje vyměnitelných baterií se pouští KTM, Honda, Piaggio i Yamaha

Elektromobilita je v poslední době velkým tématem a stále častěji se o ní mluví i v souvislosti s jednostopými vozidly. Evropská unie na snižování ekologické stopy pořádně tlačí a řešení spatřuje právě v rozmachu vozidel na elektrický pohon. A výrobci motocyklů si to dobře uvědomují. Stejně tak ale znají důvody, kvůli kterým se mnohým motorkářům do mašiny na baterky investovat nechce. Jedním z nich jsou baterie, jejichž nabíjení trvá dlouho. Proto se výrobci KTM, Honda, Piaggio a Yamaha rozhodli spojit síly a vyvinou nové vyměnitelné baterie, které budou kompatibilní.

Muže sedí na černé motorce

Můžeme se těšit na vzájemně kompatibilní výměnné baterie?

Na obzoru je standardizovaný vyměnitelný systém baterií

Na začátku března podepsali čtyři zmínění výrobci motocyklů prohlášení, že mají zájem o založení konsorcia vyměnitelných baterií. V rámci sdružení budou vyvíjet nový standardizovaný vyměnitelný systém akumulátorů, které bude možné plošně využívat u motocyklů těchto výrobců.

Konsorcium vzniká v kontextu rozvoje elektromobility a reaguje i na Pařížskou dohodu o klimatu. Zakládající členové věří, že právě nový systém baterií povede k plošnému rozšíření lehkých elektrických vozidel. Má totiž vyřešit problémy, kvůli kterým jsou motocykly na baterie kritizovány – dlouhé nabíjení, krátký dojezd nebo vysoké náklady na vozidla a infrastrukturu. Rozmach lehkých elektrických vozidel by měl přispět k udržitelnějšímu řízené životního cyklu baterií a v důsledku tak zmenšit ekologickou stopu.

Vybitou baterii vyměníte a zase jedete dál

Koncept standardizovaných baterií umožní masivní rozšíření bateriových stanic, ve kterých jen vyměníte vybitou baterku za novou. Odpadne tak problém s dlouhým dobíjením, se kterým se už teď potýkají mnozí majitelé elektromobilů.

Někteří výrobci už projekty s bateriovými stanicemi s velkou parádou představili. Protože ale v tuto chvíli neexistuje standardizovaný typ baterií, musel by každý výrobce provozovat vlastní síť bateriových stanic. V praxi by byly náklady vysoké a hustota rozmístění nedostatečná.

Pokud by v budoucnu skutečně vznikl jednotný standard vyměnitelných baterií, situace by se změnila. Na každé benzinové pumpě by mohly být automaty na výměnu baterií určené pro majitele mašin libovolné značky. Činnost konsorcia je však v plenkách, stejně jako reálná podoba kompatibilních vyjímatelných baterií. Podle slov zapojených výrobců se členové pustí do práce začátkem května 2021.

Nadšený motorkář u motorky

Díky vyměnitelné baterii odpadnou starosti s jejím dobíjením a vyčkáváním na další jízdu.

Vyměnitelné baterie mají být kompatibilní nejen pro motocykly

Členové konsorcia chtějí vyvinou systém vyměnitelných baterií pro lehká elektrická vozidla. Do této kategorie tak spadají nejen mopedy, skútr a motocykly, ale také elektrické tříkolky a čtyřkolky. Kompatibilitu by tak jistě ocenili i ti, kteří by doma v garáži měli současně elektrický motocykl a terénní čtyřkolku. Nemuseli by investovat do dvou typů drahých baterií a v případě potřeby by je mohli mezi sebou měnit.

Konsorcium předpokládá těsnou spolupráci s mnoha subjekty

Výrobci Honda, KTM, Piaggio a Yamaha založili konsorcium s vizí těsné spolupráce s řadou odborníků a subjektů. Mají v plánu pracovat společně s národními, evropskými i mezinárodními standardizačními orgány. Chtějí tak být u zrodu vytváření mezinárodních technických norem, které by vzhledem k rozmachu elektromobility musely dříve či později vzniknout. „Jsem přesvědčen, že díky této práci budou sjednoceny technické specifikace a normy, které se v současné době liší podle regionálních charakteristik nebo stavu průmyslu na různých trzích,“ uvádí generální ředitel Yamahy Takuya Kinoshita.

Zmínění výrobci si ale nechtějí nechat nový vyměnitelný typ baterií jen pro sebe a nebrání se přijmout i další členy z řad konkurenčních firem. V tiskové zprávě od KTM totiž přímo zaznívá, že zakládající členové povzbuzují všechny zúčastněné strany, aby se připojily ke spolupráci za účelem obohacení odborných znalostí.

Dokážete si představit, že by třeba motopneumatiky byly kompatibilní jen s motocykly konkrétního výrobce? Možná se dočkáme doby, kdy bude situace s volbou baterií do elektrických motocyklů stejně snadná a vybírat budeme jen podle technických parametrů, nikoliv podle značky.

 

Vybrat kvalitní pneu na motorku

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru