Ani zkušený řidič nemůže spoléhat na to, že v kritické chvíli stihne z plné rychlosti včas zabrzdit. Důvěra v moderní jízdní asistenty také není na místě. Na délku brzdné dráhy má totiž vliv hned několik faktorů. Jaké to jsou a za jak dlouho zastavíte na různých typech povrchů? Nejen to se dočtete na následujících řádcích.
Než sešlápnete brzdu, nějakou vteřinku to zabere. Dodržujte proto bezpečný rozestup, abyste v kritické situaci měli delší čas na manévrování.
Asi není třeba zdůrazňovat, že auto při brzdění nezastaví okamžitě. Důležité je ale zmínit, že velkou roli sehrává reakční doba, kdy začnete brzdit. Než si uvědomíte, jak závažná situace je a sešlápnete brzdový pedál, trvá to zhruba jednu až dvě vteřiny. Tento čas se pak může prodlužovat v závislosti na kondici řidiče (nemoc, alkohol v krvi) nebo jeho nedostatečných zkušenostech s řízením. Tady už pak ke karambolu nechybí mnoho.
Abyste se tedy vyhnuli nehodě, musíte počítat s výše zmíněnou reakční dobou, reálnou délkou brzdné dráhy, ale také určitou prodlevou samotných brzd. Výslednicí je pak tzv. dráha zastavení vozidla – od zpracování kritické situace a sešlápnutí brzdy až po úplné zastavení.
I když se už kola neotáčí, ujede vozidlo ještě několik metrů. Kolik? To záleží na několika proměnných.
Na silnice určitě nevyjíždějte se sjetými pneumatikami a řiďte se minimální hloubkou dezénu s ohledem na sezónu. Pamatujte i na to, že systém ABS nemusí zablokovat kola auta nebo motorky tak, jak byste čekali. Proto se na něj raději 100% nespoléhejte.
S letními pneumatikami a při rychlosti 30 km/h byste na náledí zastavili až po téměř 70 metrech, což už je kritické číslo.
V ideálních podmínkách, když je silnice suchá a máte nové pneumatiky, je včasné zabrzdění nejjednodušší. Na mokré vozovce nebo při jízdě na sněhu či náledí je však situace trochu jiná. Ukažme si proto na konkrétních příkladech orientační délku brzdné dráhy.
50 km/h |
80–90 km/h |
130 km/h |
|
SUCHO |
13 m |
31 m |
93 m |
MOKRO |
19 m |
47 m |
130 m |
SNÍH |
35 m |
167 m |
443 m |
LED |
64 m |
200 m |
652 m |
Do délky brzdné dráhy samozřejmě promlouvá i hloubka dezénu nebo to, jestli máte obuté letní či zimní pneumatiky.
50 km/h na sněhu |
30 km/h na náledí |
|
LETNÍ PNEU |
43 m |
68 m |
ZIMNÍ PNEU |
35 m |
57 m |
Pokud řešíte přezutí letních pneumatik na zimu na poslední chvíli nebo, nedejbože, nepřezouváte vůbec, můžete se do maléru dostat natotata. Jakmile totiž teplota klesne pod 7 °C, letní pláště ztrácejí svou pružnost a přilnavost, a tak délka brzdné dráhy pomyslně narůstá, na náledí až čtyřikrát. Aktivně předcházet riziku nehody je ale potřeba i při samotné jízdě. Jak? Vždy přizpůsobte rychlost daným podmínkám a nezapomeňte dodržovat bezpečnou vzdálenost.
Vozidlo by před vámi mělo jet s odstupem 2 vteřin, v mlze, dešti nebo při chumelenici alespoň 5 vteřin. Určete si třeba strom u krajnice nebo přerušovanou dělicí čáru na silnici a spočítejte, za kolik vteřin kolem tohoto bodu projedete vy. Když budete příliš blízko, uberte plyn a počítejte znovu. Na některých úsecích silnic a dálnic vám pomohou vodorovné dopravní značky ve tvaru šipky nebo bílého půlměsíce.
Neodpovídá už váš vzorek předpisům? Vyberte si nové kvalitní obutí, se kterým bezpečně dojedete za každého počasí. Pokud jste z Opavy a okolí, rádi vám pneumatiky přezujeme v našem pneuservisu.
Vybrat pneu s kvalitním vzorkem
Zdroj fotografií: Depositphotos.cz