Nekonečný příběh výstavby dálnic bude mít své pokračování i v příštím roce. Byrokratické zatížení, spory s ekologickými aktivisty a další důvody pozdržování stavebního řízení odsunou zprovoznění některých úseků možná i o několik let. Jaké dálnice čeká dokončení a jaké se začnou stavět v roce 2022? Zmapovali jsme chystané úseky i ty, které jdou do finiše.
V roce 2022 se má v Česku otevřít 25,5 km nových dálnic.
Dálnice v ČR z pohledu jejich výstavby výrazně zaostávají oproti situaci v okolních evropských státech, kdy např. v Německu jen samotný proces přípravy zabere asi o polovinu méně času. Obdobná je situace i v Polsku, které mělo ještě před 15 lety dálniční síť kratší než Česko a dnes se u severních sousedů staví daleko rychleji. Pro srovnání činí celková délka polských dálnic něco přes 1700 km, kdežto české dálnice doposud měří jen něco přes 1300 km. Pomyslným světlem na konci tunelu by u nás měly být chystané legislativní změny v liniovém a stavebním zákoně, které mají stavbu dálnic urychlit. V nadcházejícím roce se čeští řidiči mohou těšit na 25,5 km nových úseků – pokud se něco nezvrtne…
Když nebereme v potaz modernizaci dálnice D1, která až na „pár“ nedodělků dospěla do zdárného konce, má letošní rok na kontě 46,5 km nových úseků dálnic. Některé z nich byly již zprovozněné, některé přestřihnutí pásky čeká v prosinci tohoto roku:
Letošní rok zaznamenal také posun ve stavebním řízení dálnice D49 z Hulína do Fryštáku, která má být v budoucnu spojnicí se Slovenskem na státní hranici Horní Lideč. Stavba této dálnice byla pozastavena v roce 2010 především kvůli nevoli ekologických aktivistů. Nové stavební povolení však dává naději, že by se s výstavbou mohlo pokračovat již v příštím roce s plánovaným termínem dokončení v roce 2024.
Nadcházející rok nebude na nové kilometry dálnic tak bohatý. V plánu je otevření tří nových úseků. Další zkrácení doby jízdy čeká ty, kteří budou mířit z východních Čech na Moravu. Na odlehčení provozu se může těšit i Frýdek-Místek.
V druhé polovině příštího roku by mělo dojít k finalizaci dostavby připojovacích a odbočovacích pruhů na D46 Vyškov–Olomouc na MÚK Prostějov-střed a MÚK Drysice, které přispějí k větší bezpečnosti provozu.
Výhled na rok 2022 co do zahájení stavby nových dálničních úseků je poměrně optimistický, ale vzhledem k současné vládní situaci a rozpočtovému provizoriu je jistá pravděpodobnost, že ne všechno půjde podle plánu. Kde by se mělo začít stavět?
V příštím roce se také začne rozšiřovat ze čtyř na šest pruhů dálnice D1 v úseku Brno-centrum – Brno-jih, měla by začít stavba úseku dálnice D0 ze Satalic do Běchovic nebo MÚK Zdiby pro napojení na dálnici D8.
Jaká bude realita, na to si musíme počkat. Vy ale určitě nečekejte, než sjedete poslední milimetr dezénu na vašich zimních pneumatikách a vyberte si kvalitní a bezpečné obutí. Protože zima už nám o sobě dala pořádně vědět.