Stejně jako chodíme na preventivní prohlídky k lékaři, mělo by se i každé auto podrobovat pravidelné kontrole. Majitelé nových vozů vedou návštěvu autorizovaného servisu v patrnosti, protože se k ní váže záruka. U ojetin ale bývá situace jiná, což může vést ke zkracování životnosti jednotlivých součástek i k nákladným opravám.
Pravidelný servis by mělo absolvovat každé auto, nové i ojeté.
Provoz auta je nákladný sám o sobě. Stačí si spočítat, na kolik vás ročně vyjdou pohonné hmoty, přezutí pneumatik, výměna oleje a pojištění, nemluvě o STK a nutnosti jednou za čas pořídit novou sadu obutí. Když se do toho porouchá některá z komponent, vznikají tím další náklady. Těm je ale možné předejít pravidelnými návštěvami autoservisu, které mohou odhalit počínající problém. Co všechno byste si na autě měli nechat kontrolovat?
Funkční pohonná jednotka je základním předpokladem pro to, abyste vůbec svůj vůz uvedli do chodu. Pokud chcete životnost motoru prodloužit co nejvíc, nezapomínejte na pravidelnou výměnu oleje, olejového filtru, ale i vzduchového filtru v daných intervalech.
Olej se doporučuje měnit po každých 15 000 km, u maloobjemových motorů a hodně zatěžovaných vozidel klidně i po 10 000 km, nebo jednou za rok v případě, že máte nižší nájezd. Výměna nebo vyčištění vzduchového filtru by se měla provést po maximálně 20 000 km.
Olej v motoru ale není jediným, který by se měl kontrolovat a měnit. Jsou to i další olejové náplně, jako
Doporučené intervaly pro výměnu těchto olejů záleží na modelu vozu, jeho stáří, i stylu jízdy. Z dalších provozních tekutin by vaší pozornosti neměla uniknout pravidelná výměna chladicí kapaliny a brzdové kapaliny. Tu je vhodné měnit každé dva roky nebo při výměně brzd.
Pro bezpečný provoz je důležitý funkční brzdový systém, který by vám měl autoservis při pravidelné prohlídce vždy zkontrolovat. Opotřebení brzdových destiček a kotoučů poznáte i sami, např. když při brzdění slyšíte pískání nebo cítíte vibrace. Sjeté destičky identifikujete i pohledem – neměly by být tenčí než 2 mm. Kotouče by měly být relativně hladké a bez výraznějších hran na okraji.
Pokud některý z těchto projevů zpozorujete, navštivte autoservis co nejdřív, i mimo termín pravidelné prohlídky vozu. Opotřebované destičky mohou poškodit kotouč, nebo naopak poškozený kotouč může urychlit opotřebení destiček. Včasnou výměnou těchto komponent tak zabráníte snížení účinnosti brzd a tím i nebezpečným situacím v provozu.
Životnost brzdových destiček a kotoučů není věčná. Pokud je jedna nebo druhá část poškozená, vyměňte obojí.
Nerovnoměrné nebo nadměrné sjíždění pneumatik, zvýšená spotřeba nebo vibrace do volantu. Tyto projevy, které se odráží v komfortu jízdy, jsou důsledkem:
Kontrolu tlaku zvládnete alespoň jednou do měsíce sami. Kola by vám měli správně vyvážit v pneuservisu při každém přezouvání pneumatik. Na měření a případné seřízení geometrie, kterou může narušit i vjetí do výmolu, si pravidelně vyhraďte jeden den v roce.
V současnosti je již většina vozů vybavena řídicími jednotkami, které ovládají motor, brzdový systém, klimatizaci a další části vozu. Každá z nich má svou paměť a údaje z ní je možné přečíst pomocí autodiagnostiky. Zda se však skutečně jedná o závadu, musí odborně posoudit sám mechanik.
Svítící oranžová kontrolka motoru tak nutně není předzvěstí katastrofického scénáře, ale může být jen indikací problému některého z čidel. Na každý pád je dobré nechat si vůz v rámci pravidelného servisu diagnostikovat, aby se možné závady odhalily už na jejich počátku.
Ne každý řidič věnuje údržbě klimatizace pozornost. Přitom je domovem mnoha virů a bakterií, které při jejím používání posádka vozu vdechuje. Na jaře a na podzim byste proto měli vyčistit klimatizaci pomocí speciálního spreje a zkontrolovat, případně vyměnit kabinový filtr. Každé dva roky si nechejte udělat kompletní servis klimatizace s dezinfekcí ozonem, tlakovou zkouškou i doplněním chladiva.
Aby vám auto dlouho a spolehlivě sloužilo, je potřeba se o něj starat. Správná péče však zahrnuje mnoho úkonů, které je ideální spojit do jedné servisní prohlídky. V našem autoservisu provedeme kompletní prohlídku vašeho vozu, která zabere nanejvýš hodinu.
V rámci kompletního servisu provádíme vše, co se ze zákona kontroluje na STK. Tedy:
Pokud se na autě objeví nějaký problém, kdy je potřeba objednat náhradní díl, řeší se termín opravy individuálně, stejně jako u výměny oleje, filtrů nebo čištění klimatizace. Tyto úkony nejsou standardní součástí servisní prohlídky a je potřeba se na ně zvlášť objednat. Čekací lhůty se u nás pohybují v řádu týdne až dvou.
Zkontrolujeme vám podvozek, provedeme opravu výfukového systému i výměnu tlumičů.
Dále nabízíme:
Máme primárně jednoho dodavatele náhradních dílů, který má až čtyři rozvozy za den. Dodací lhůty jsou tedy v řádu hodin. Samozřejmě existují výjimky, na které se musí čekat den nebo dva, ale takových je minimum. Pokud byste si chtěli přinést svůj vlastní náhradní díl nebo motorový olej na výměnu, nebudeme vám v tom bránit ani účtovat příplatky, ale opravy tohoto typu nepreferujeme. A za funkčnost takových dílů nebereme zodpovědnost.
Hrajeme fér, a proto se zákazníkem vždy při převzetí vozu sepisujeme zakázkový list. Kromě identifikačních údajů do něj zaznamenáváme informace o stavu vozidla před přijetím, problém, s jakým zákazník přišel, i jaké řešení mu navrhujeme. Dopředu je dohodnutá i cena servisu a termín předání vozu. Jakmile je oprava hotová, zákazníka ihned telefonicky kontaktujeme. Většinou je to ten samý den nebo den následující.
Může nastat situace, kdy je nejdřív potřeba auto rozebrat a zjistit přesnou příčinu problému. V takovém případě se se zákazníkem domluvíme, že mu cca do 2 hodin zavoláme a sdělíme, co je potřeba opravit, i jak dlouho to potrvá. Stejným způsobem komunikujeme i vícepráce – zavoláme, že oprava bude trvat déle a odsouhlasíme si konkrétní postup.
Po každém servisu auta se zákazníkem projdeme všechny provedené úkony, které zaznamenáváme i do servisní knížky. V závislosti na typu opravy je pak potřeba si vše opatrně „osahat“ – vyzkoušet brzdy, jestli auto někam netáhne, nebo jestli nejsou cítit vibrace. Spokojení zákazníci jsou ale důkazem šikovnosti našich mechaniků i kvality technologií, které používáme.
Nečekejte, až v autě začne něco klepat. Pravidelné servisní prohlídky jsou účinnou prevencí před zbytečnými a mnohdy i nákladnými opravami. Objednejte se ještě dnes do našeho opavského autoservisu, kde váš vůz rádi zkontrolujeme.
Zdroj fotografií: Depositphotos