Každý rok se na světě vyřadí miliony pneumatik, které již pozbyly svůj účel. Co se s nimi ale děje dál? Nahlédněte společně s námi do procesu recyklace a zjistěte, jakým způsobem mohou ojeté pneumatiky najít nové uplatnění.
Ojeté pneumatiky nachází uplatnění v průmyslu, slouží například i k výrobě koberečků do auta.
Jednou z možností, jak staré pneumatice „vdechnout“ nový život, je protektorování. Jedná se o způsob recyklace pneumatik, přičemž se stará opotřebovaná část pneumatiky odstraní a nahradí novou vrstvou pryžové směsi se vzorkem. Nanáší se na původní kostru pneumatiky. Takto vznikne nový protektor – levnější varianta klasických pneumatik.
Bohužel se tímto způsobem vrací do oběhu jen malé procento použitých pneumatik. K protektorování musí totiž splňovat určitá kritéria – nesmí být poškozené, nerovnoměrně sjeté apod. A i když je to ekologické řešení, nelze tento proces opakovat donekonečna. Protektorované pneumatiky často využívají například dopravní podniky či spediční firmy, především z ekonomických důvodů.
Pneumatiky, které nesplňují podmínky protektorování nebo je již protektorovat nelze, se dále recyklují. V drtičkách se drtí na menší kusy, kde se zbaví textilních a kovových zbytků. Kovové části kostry pneumatiky se posílají zpátky do hutí. Vyčištěný granulát se roztřídí a putuje k dalšímu zpracování.
Část se využije opět v automobilovém průmyslu na výrobu nových pneumatik. Pryžová drť se používá také jako příměs do asfaltu pro snížení hlučnosti (tzv. gumoasfalt). Dále se z ní vyrábí například:
Díky svým vlastnostem nachází uplatnění také jako povrch dětských hřišť či sportovišť – gumové rohože jsou oproti betonovým, štěrkovým či pískovým povrchům bezpečnější, tlumí nárazy, eliminují prašnost. Jsou trvanlivé, netoxické a velmi odolné.
Staré pneumatiky lze krásně využít jako herní prvky na dětském hřišti. Prolézačky a překážkové dráhy si z dětství pamatuje snad každý.
Část odevzdaných pneumatik se využívá také jako alternativní palivo, zejména při výrobě cementu. Pneumatiky se spalují v cementárnách celé, výhřevností jsou srovnatelné s černým uhlím, hlavně kvůli vysokému obsahu sazí. Při jejich spalování vzniká široká škála nebezpečných zplodin, které se musí zachytávat a redukovat – proto se pneumatiky nesmí pálit doma!
I když pneumatiky ze zákona podléhají zpětnému odběru, přesto mnoho z nich končí na skládkách, v horším případě pohozené někde v lese. Proto před nákupem nových pneumatik nezapomeňte na ekologickou likvidaci těch starých.
S výběrem nových pneu na motorku i auto vám rádi pomohou naši specialisté na telefonu. Nečekejte, až bude váš vzorek úplně na dřeň. Porozhlédněte se po novém obutí v našem e-shopu ještě dnes.
Zdroj fotografií: Depositphotos