Vážení zákazníci, upozorňujeme na změněnou otevírací dobu během Vánočních svátků. Dne 23.12. je otevřeno 7:30-15:00 a od 24.12. bude zavřeno až do 1.1.2025. Běžný provoz bude zahájen 2.1.2025. Děkujeme za pochopení a přejeme Vám klidné prožití Vánočních svátků.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Co je černý led a proč je tak nebezpečný?

Černý led je jednou z nejnebezpečnějších nástrah, která vás může v chladném počasí doslova vykolejit. Doplatil na něj už nejeden řidič. Kdy a kde se tvoří a co dělat, když na něj narazíte? Přečtěte si tento článek, abyste se vyhnuli nepříjemným situacím a dojeli do cíle bezpečně.

Namrzlá vozovka v zimě

Černý led je zrádný, protože na černé vozovce není vidět. Silnice vypadá, jako by byla mokrá.

Zima pro řidiče ukrývá spoustu nástrah, a to i když venku nepanují zrovna „ladovské“ podmínky. Stačí pár kapek deště, teplota kolem nuly a kluziště je na světě. Není ale ledovka jako ledovka. Existuje i specifický pojem černý led, který se ve zpravodajství tolik nevyskytuje. Možná i proto s ním mnohdy řidiči nepočítají a jsou pak nemile zaskočení. 

Jak vzniká černý led?

Chytré technologie v autě nejsou všespásné. A ani čidlo teploměru, které funguje přesně, vás před nebezpečím černého ledu neochrání. I když ukazuje, že je venkovní teplota na 3 °C, nemusí tato hodnota zdaleka korespondovat s teplotou vozovky. Ta je v zimě totiž většinou promrzlá a v kombinaci s usazenou vlhkostí, mrholením nebo mlhou tvoří ideální podhoubí pro to, aby se na ní vytvořil černý led.

Nenechte se tedy oklamat venkovními teplotami nad bodem mrazu. Právě proto je černý led tak zrádný – řidiči s ním nepočítají, protože venku zkrátka nemrzne. Často ani neví, že na něm jedou. Jedná se o extrémně tenkou vrstvu ledu, která pokrývá vozovku a lidské oko ji nerozpozná. Černý led se nejčastěji vyskytuje:

  • v údolích, 
  • ve stinných úsecích,
  • v blízkosti vodních ploch
  • nebo na mostech a nadjezdech, které promrzají zespodu.

Setkat se s ním můžete hlavně v zimních měsících, kdy jsou teploty střídavě nad a pod nulou, ale výjimkou není ani jaro nebo podzim.

Přečtěte si také: Proč se cesty solí a jaký vliv to má na vaše auto? >>

Jak se černý led liší od náledí či ledovky?

Náledí je vrstva ledu, která vzniká zamrzáním vody. Jejím zdrojem může být déšť, mlha nebo roztátý sníh. Náledí nejčastěji vzniká přes noc, kdy např. přes den roztátý sníh zmrzne. Naproti tomu ledovka vzniká ve chvíli, kdy na chladnou zem s teplotou okolo 0 °C dopadají kapky vody. Podobně vzniká i námraza, která však tvoří souvislou vrstvu ledu. V tomto případě se voda před zmrznutím „rozteče“ do celého prostoru a ledové krystaly se spojí v jeden celek.

Řízení auta v dešti a mrazu

Za nepříznivého počasí dbejte zvýšené opatrnosti a držte si dostatečný odstup od vozidel před vámi.

Předvídejte a řiďte zodpovědně, abyste neuklouzli

Pokud máte namířeno tam, kde se černý led vyskytuje, jednoduše se mu nevyhnete. Jako zodpovědný řidič nebo řidička máte ale vysokou šanci, že inkriminovaný úsek projedete bez škobrtnutí. Jak se za volantem chovat a co dělat, když na černý led narazíte?

  • Sledujte teplotu okolního vzduchu, případně povrchu vozovky. Pokud se pohybuje okolo bodu mrazu, jeďte opatrně a buďte připravení na riziko černého ledu.
  • Zpomalte a vytvořte si dostatečný rozestup od vozidla jedoucího před vámi. Ideálně se držte pravidla 2 sekund, na namrzlé vozovce přidejte alespoň o sekundu navíc. Při jízdě na ledu se výrazně prodlužuje brzdná dráha vozidla a zvyšuje se riziko smyku.
  • Zpomalujte s dostatečným předstihem a brzdový pedál ovládejte s citem. Při prudkém brzdění nebo zrychlování byste mohli lehce ztratit kontrolu nad vozidlem. Když je to možné, brzděte motorem.
  • Zatáčky projíždějte plynule konstantní rychlostí. Při jejich rychlém průjezdu na černém ledu by vás odstředivá síla mohla snadno vynést z vozovky. A i volantem otáčejte s citem.
  • Pokud se dostanete do smyku, hlavně nepanikařte. Zapomeňte na brzdu, sešlápněte spojku a volantem točte podle toho, jestli jste dostali přetáčivý nebo nedotáčivý smyk. Jestliže máte auto s ABS, můžete střídavě mírně brzdit a uvolňovat pedál ve chvíli, kdy ucítíte, že se kola zablokují.

Přečtěte si také: Jak předejít aquaplaningu a co dělat, když už vznikne? >>

Nezapomeňte také na zimní pneumatiky, které mají na kluzkém povrchu mnohem lepší přilnavost a výrazně tak přispívají k bezpečnosti provozu v zimě. Už vám ty staré dosloužily? Poohlédněte se po nových v našem e-shopu.

 

Vybrat bezpečné zimní pneumatiky

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru