Pokud máte novější diesel, pravděpodobně jste už o AdBlue slyšeli. Jedná se o speciální kapalinu, která pomáhá snižovat emise škodlivých oxidů dusíku z výfukových plynů. V tomto článku vám vysvětlíme, jak funguje, kde močovinu koupit a jak ji správně doplnit.
Většina dieselů má otvor pro tankování močoviny vedle hrdla nádrže na naftu. U některých starších vozů je otvor v zavazadlovém prostoru.
Jak známo, výrobci aut musí v posledních letech plnit přísné normy, které pomáhají snižovat emise škodlivých látek do ovzduší. Jedním z klíčových prvků v této snaze je AdBlue – kapalina, po které poptávka výrazně vzrostla s nástupem normy Euro 6.
AdBlue je obchodní název pro močovinu, chemicky známou jako urea. Jedná se o roztok destilované vody a technické močoviny, jejíž podíl je 32,5 %. V užitkových vozech nebo autobusech se používá už řadu let, majitelé osobních aut o ní vedou diskuse od zavedení emisní normy Euro 6. Nově vyrobené vozy se vznětovým motorem, které této normě podléhají, by totiž za normálních okolností nesplnily stanovené emisní limity. Řešením je právě AdBlue.
Úkolem této kapaliny je snížit množství škodlivých emisí dusíku ve výfukových plynech. Je součástí systému vstřikování SCR (z anglického Selective Catalytic Reduction), kdy je močovina vstříknuta před SCR katalyzátor. Tam dojde k chemické reakci, během níž se teplem uvolní amoniak. Ten reaguje s oxidy dusíku a přemění je na neškodný plynný dusík a vodní páru. Dále spaliny putují přes oxidačně-redukční katalyzátor, DPF filtr pevných částic a výfukem ven. O celém procesu nemáte jako řidič ani ponětí, všechno má „pod palcem“ řídicí jednotka vozidla.
Doplňování AdBlue není tak frekventovanou záležitostí jako tankování pohonných hmot. Nádrž na močovinu má objem cca 12 až 22 litrů a její spotřeba je zhruba 3 až 7 % spotřeby nafty – obojí samozřejmě v závislosti na typu vašeho auta. Běžně tak s jednou nádrží AdBlue ujedete asi 15 000 km.
Na to, že je potřeba natankovat močovinu, vás upozorní kontrolka na palubní desce při dojezdu okolo 2 500 km. Pak je jen na vás, jaký způsob doplnění zvolíte:
Močovina se doplňuje do samostatné nádrže, která je umístěna buď vedle palivové nádrže pod modrým víčkem, nebo u starších modelů aut v zavazadlovém prostoru.
Když močovina dochází, na přístrojové desce auta nebo kamionu se zobrazí výstražné upozornění.
Jak jsme již zmínili, kontrolka na přístrojovce vás na docházející močovinu v nádrži upozorní. Nejdřív bude svítit oranžově a pokud přesáhnete hranici dojezdu 600 km, zčervená. Ideálně nepodceňujte už první výstrahu a co nejdřív AdBlue doplňte. Nesmí vám totiž dojít. V opačném případě byste sice do cíle dojeli, ale po vypnutí motoru už nenastartujete. Systém je takto nastavený z výroby – auto určené pro provoz s AdBlue zkrátka bez AdBlue jezdit nesmí.
Další nepříjemnosti mohou nastat při samotném tankování. AdBlue je hustotou souměřitelné s vodou, takže vám, byť malá kapička, snadno ukápne. A jak už je u zákona schválnosti zvykem, dopadne tam, kam nemá. Močovina pak při vysychání rychle krystalizuje a dokáže napáchat škody na oděvech, ale také na karoserii auta. Protože urychluje proces koroze, může se i malý škrábanec na laku do týdne proměnit v kvetoucí blatník.
Pokud tedy tankujete na benzince, zajeďte ke stojanu pro osobní vozy. Na rozdíl od výdejních pistolí pro kamiony mají ty pro osobní auta nálevku proti ukápnutí, takže riziko poničené obuvi a rezavějícího plechu je menší. Vše je samozřejmě otázkou šikovné manipulace, a to i v případě dolévání AdBlue z kanystru, jehož součástí by speciální nálevka měla být také.
Ať už máte auto s AdBlue, nebo ne, bez kvalitního vzorku také nedojedete daleko. Vyberte si z desetitisíců prověřených pneumatik v našem e-shopu a buďte na cestách v klidu.
Zdroj fotografií: Depositphotos