Celoroční pneumatiky se u motoristů těší rostoucí oblibě. Rok od roku je obouvá stále více aut a na tento trend reagují i výrobci pneumatik. Na první pohled praktické řešení se ale nemusí vždy vyplatit. Proto jsme pro vás připravili tohoto podrobného rádce, který vám přiblíží všechny výhody a nevýhody „celoroček“ a usnadní rozhodnutí, zda je pořídit, či ne.
Celoroční pneumatiky jsou kompromisem nejen z hlediska prořezání vzorku.
V článku se dozvíte:
Celoroční pláště jsou tzv. hybridním typem, který lze použít jak v létě, tak v zimě. Při jejich výrobě se prolínají technologické postupy výroby letního i zimního obutí, aby byla zajištěna bezpečnost při použití za všech povětrnostních podmínek. Vyrábí se pro osobní a užitkové vozy i vozy třídy SUV a 4×4. První celoroční pneumatiku vyrobila společnost Goodyear v roce 1977.
V České republice jsou podle Zákona o provozu na pozemních komunikacích povinné zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnici vyskytuje souvislá vrstva sněhu nebo ledu, případně se dají takové podmínky očekávat. Vzhledem k tomu, že legislativa pojem „celoroční pneumatiky“ nezná, nahlíží se na ně v tomto období jako na zimní. Musí tedy mít:
Pro použití celoročních pneumatik v letním období je dostačující hloubka dezénu 1,6 mm. Před zimou si však zkontrolujte, jestli jste vzorek nesjeli pod 4 mm. V tom případě budete muset na zimní sezónu pořídit novou sadu gum, abyste se vyhnuli pokutě nebo krácení pojistného plnění v případě nehody.
Způsob značení pneumatik je totožný pro letní, zimní i celoroční. Všechny potřebné údaje, od rozměru, data výroby DOT až po hmotnostní a rychlostní indexy, najdete na bočnici pneumatiky. Celoroční pneumatiky nesou i označení M+S (Mud and Snow – bláto a sníh), díky kterému je můžete použít i v zimních podmínkách.
Na tuto zkratku se ale raději nespoléhejte. Mají je i některé nekvalitní asijské pneumatiky, přičemž výrobce nemusel dodržet evropské standardy pro výrobu a použití v provozu, nebo se může jednat o univerzální pneumatiky pro off-road vozy 4×4.
Označení M+S na celoročních pneumatikách zatím pro zimní provoz stačí, od října 2024 už si ale hlídejte certifikovaný alpský symbol.
Celoroční a univerzální pneumatiky bývají v řeči motoristů často považované za jedno a totéž. Tato domněnka je ale nepřesná. Jaký je mezi nimi tedy rozdíl?
Stejně jako jsou celoroční pneumatiky kompromisem mezi zimními a letními co do funkčnosti, nabízí i jejich vzhled kombinaci obojího. Standardně bývá dezén směrem ke středu prořezaný do tvaru písmene V a drážky se tak starají o lepší přilnavost a trakci na sněhu a ledu, po stranách běhounu vedou zase podélné drážky pro efektivní odvádění vody. Narozdíl od nových letních pneumatik mají ty celoroční hlubší dezén, oproti zimním zase tak hluboký není.
Letní pneumatiky jsou vyrobené tak, aby odolaly vysokým teplotám. Vyznačují se větší pružností a přilnavostí, takže se i při vyšších rychlostech skvěle ovládají na suchu a rozpálené vozovce. Široké drážky a podpůrné kanálky po celém běhounu zaručují ochranu před aquaplaningem.
Zimní pneumatiky mají hluboký vzorek a měkkou směs. Díky tomu se můžete spolehnout na skvělou trakci i přilnavost při venkovních teplotách pod 7 °C, kdy si zároveň dokážou udržet svou pružnost. Velké množství drážek se stará o rychlý odvod vody. V zimních podmínkách se také vyznačují krátkou brzdnou dráhou.
Celoroční pneumatiky jsou oproti letním méně pružné, ve vysokých teplotách jsou proto méně přilnavé a hůře se ovládají. Mají menší množství hran, takže nemají tak dobrou trakci na sněhu a ledu jako zimní. Také za nimi zaostávají z hlediska délky brzdné dráhy. Nemusí se ale stydět za svou přilnavost na suché nebo mokré vozovce ani za výkon při lehčím sněžení.
Co můžete vytěžit z pořízení celoročních pneumatik?
Proč se vám naopak celoroční pneumatiky nemusí vyplatit?
Pokud vás oslovují výhody ježdění na „celoročkách“, ale pořád si jejich nákupem nejste jistí, zeptejte se sami sebe:
Odpovědi na tyto otázky jsou mnohem důležitější než fakt, že se co půl roku nechcete starat o přezouvání. Jestli jsou pro vás tedy celoroční pneumatiky vhodné, nebo ne, si vyhodnotíte z následujících řádků.
Jestliže holdujete více sportovnímu a agresivnějšímu stylu jízdy, pořiďte si raději letní a zimní sadu pneumatik.
Celoroční pneumatiky oceníte v případě, že toho se svým autem v průběhu roku tolik nenajezdíte. Absolvujete obligátní víkendové návštěvy, párkrát v roce si zajedete na výlet, jednou týdně na nákup. Takovou pomyslnou hranicí je 15 000 km za rok. Budou pro vás vhodné i v případě, že se pohybujete spíše po městě a v oblasti, kde jsou zimy většinou mírnější.
Pokud jezdíte často autem na hory nebo v horách žijete a pracujete, smysluplnou variantu v celoročních pneumatikách nehledejte. Do těchto podmínek je potřeba opravdu kvalitní zimní vzorek. Nevyplatí se vám ani tehdy, když ročně najedete více než 15 000 km, jezdíte pravidelně dlouhé trasy nebo každoročně cestujete autem na dovolenou k moři. Celoroční pneumatiky jsou také nevhodné pro agresivnější styl jízdy.
Rozhodli jste se, že do celoročních pneumatik nakonec půjdete? Pak ještě zbývá vybrat ty správné. Musíte počítat, že jejich cena bude o něco vyšší, protože výroba je náročnější než u letních a zimních. Na druhou stranu ale ušetříte za druhou sadu, takže cena není ve výsledku tak podstatná. Při výběru si:
Širokou nabídku prověřených celoročních pneumatik, se kterými „nesjedete“ vedle, najdete v našem e-shopu. Vyfiltrujte si je podle rozměrů a značky, nebo přímo podle modelu vašeho vozu.
Vybrat celoroční pneu na moje auto
Zdroj fotografií: Depositphotos