V České republice se lze na pozemních komunikacích pohybovat na motocyklu pouze v případě, že splňuje legislativní požadavky dle zákona 56/2001 Sb. Konkrétní úpravy pak předepisuje vyhláška 341/2002 Sb. Návštěva stanice technické kontroly se nevyhne žádnému motoristovi. Na rozdíl od automobilu motorka nemusí na „prohlídku“ každé dva roky, ale platnost technické kontroly je dvojnásobná. U nových motocyklů lze absolvovat TP dokonce až po 6 letech. Netušíte, zda se svým strojem projdete kontrolou? Dáme vám pár tipů, na co se zaměřit, než se na STK na motorku vydáte.
Než pojedete s motorkou na STK, je dobré ji důkladně prohlédnout. Pokud si chcete být jistí, svěřte svůj stroj do motoservisu, kde ho na kontrolu důkladně připraví.
Abyste při STK na motorku „nevypadli už v prvním kole“, zapomeňte na experimenty s koly. Správné rozměry kol i pneumatik a možné alternativy jsou předepsány v technickém průkazu a nepřipouští se žádné jiné varianty. Chcete-li přesto opatřit stroj koly s odlišným průměrem nebo šířkou ráfku, vyžádejte si povolení na příslušném dopravním úřadě a požádejte o zápis změny do TP.
Pneumatiky na motorku nesmí mít praskliny, žádná „domácí vylepšení“, ani příliš sjetý vzorek. Pneumatiky projdou STK na motorku pouze v případě, že hloubka dezénu neklesla pod 1,6 mm, v případě skútrů a mopedů pod 1 mm. Homologace pro provoz na pozemních komunikacích by měla být samozřejmostí. Další častou příčinou neúspěšného absolvování technické kontroly bývají chybějící dráty u kol.
Všechna světla na motocyklu musí být rovněž homologována a lze používat pouze ta, která jsou předepsána nebo povolena vyhláškou. STK na motorku se zaměřuje i na správné umístění, zapojení, montáž, seřízení a barvu osvětlení, které musí rovněž odpovídat předpisům. Samozřejmostí by měl být dobrý stav světel. To znamená, že nesmí být prasklý nebo jinak poškozený kryt, který by znemožňoval jejich plnohodnotnou funkci.
Častými problémy, kvůli kterým na STK na motorku neprojde spousta řidičů, jsou použití nehomologovaných dílů, nadměrný hluk výfuku a nadlimitní znečištění výfukovými plyny. Chcete-li tedy vyměnit výfuk nebo jeho jednotlivé části, musí být schváleny pro použití na pozemních komunikacích. Výjimkou jsou motocykly uvedené do provozu před datem 1. 7. 2001.
Perfektní technický stav je základním předpokladem bezpečné jízdy na motorce.
Zpětná zrcátka jsou velmi důležitými bezpečnostními prvky motocyklu, proto i na jejich stav klade STK na motorku velký důraz. I zde platí, že zpětné zrcátko musí být homologované, správně seřízené a musí být také opatřeno číslem schválení konstrukční části. Tyto předpisy nejsou jen zbytečným obtěžováním řidičů. U zpětných zrcátek je důležité přesné zakřivení odrazné plochy, odolnost a odrazivost. Tuning zrcátek nebo jejich „výzdoba“ samolepkami a jinými prvky vám na STK určitě neprojde.
Blatníky, padací rámy, hrany plexiskla, kufry a další vyčnívající nebo ostré konstrukční části jsou rovněž častým problémem, kvůli kterému neprojdete STK.
Tabulka s registrační značkou musí být nepoškozená, viditelná, bez deformace a upevněná tak, aby nedošlo k její ztrátě. Zkrátka cokoli, co znemožňuje identifikaci vozidla pomocí registrační značky, musí být odstraněno nebo napraveno.
Špatný nebo nedostatečný technický stav motorky vám nezpůsobí problémy jen na STK, ale také při silniční kontrole. Podle závažnosti vám policie udělí pokutu. V krajních případech můžete dokonce přijít o technický průkaz a možnost dále provozovat motocykl s neschválenými nebo bezpečnost ohrožujícími prvky.
A ani pojišťovna vám nevyjde vstříc, pokud se při šetření pojistné události zjistí nevyhovující technický stav. Může se stát, že i když nejste viníkem dopravní nehody, kvůli stavu vašeho motocyklu za něj budete automaticky označeni.
Rada pro všechny motorkáře! Nejste-li si jistí, že vám na STK na motorku vše projde, svěřte nejdříve stroj motoservisu, kde vás na prohlídku dokonale připraví. Bezchybné kvalitní obutí vašeho stroje je pak naprostou samozřejmostí.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com