Meziročně přibývá počet dopravních kolizí, které způsobil nepozorný řidič seniorního věku a které vyústily v úmrtí nebo těžké zranění. Nejen proto je řízení osob starších 65 let často diskutované téma. Jaká jsou vlastně současná pravidla týkající se povinných prohlídek, chystají se nějaké změny a nač si dát pozor?
S přibývajícím věkem se zvyšuje množství rizikových faktorů, které ovlivňují vaši schopnost řídit.
Jakmile dosáhnete věku 65 let a chcete dále řídit, musíte se vydat na svou první povinnou lékařskou prohlídku. Další vás čeká v 68 letech a následně co dva roky, dokud se nerozhodnete pověsit klíčky od auta na hřebík.
Řidiči vozidel méně tradičních tříd to mají ještě přísnější. Pokud jste profesionálním řidičem skupiny C, C1, D, D1 nebo řídíte vůz této skupiny rekreačně, musíte do věku 50 let prohlídku absolvovat každé dva roky a po dosažení padesátky jednou ročně.
Během povinné zdravotní prohlídky lékař zohledňuje veškerá možná zdravotní rizika, která mohou řízení ztížit. Pokud má pochybnosti v oblasti, která nespadá do jeho odbornosti, měl by řidiče poslat na vyšetření ke kardiologovi, psychologovi či jinému lékaři. Na základě jeho vyjádření poté může vystavit potvrzení o způsobilosti řídit. Pokud objeví možná zdravotní rizika, oznámí je příslušnému městskému nebo obecnímu úřadu a ten vydá konečné rozhodnutí o možných omezeních či zákazu řízení.
Pokud vám bylo potvrzení o zdravotní způsobilosti a schopnosti řídit vydáno, nezapomeňte je mít při sobě vždy, když řídíte.
Vyhláška o řidičských průkazech umožňuje omezení rozsahu řidičského oprávnění. To se zaznamenává na zadní stranu řidičského průkazu pomocí kódů, které jsou platné pro všechny země EU. Kódy řidičské průkazy označují dopravní úřady obcí s rozšířenou působností na základě lékařské zprávy praktického doktora.
61. – Řízení je povoleno jen v konkrétní denní dobu (například v rozmezí od východu do západu slunce).
62. – Řízení výhradně v okruhu ustanovených kilometrů od místa bydliště řidiče nebo pouze ve městě či regionu.
63. – Řízení vozidla výhradně bez cestujících.
64. – Jízda nepřesahující konkrétní omezenou rychlost (km/h).
65. – Řízení vozidla povoleno výhradně v doprovodu jiného držitele oprávnění minimálně stejné skupiny.
66. – Jízda je povolena výhradně bez přívěsu.
67. – Zákaz řízení na dálnici.
68. – Zákaz řízení pod vlivem alkoholu (platí v zemích, kde zákonem není stanovena nulová tolerance).
69. – Řízení je povoleno pouze ve vozidlech vybavených alkoholovým imobilizérem.
Špatná volba nájezdu na dálnici a nečekané objevení se v protisměru se často děje právě seniorním řidičům. Víte, jak se v takové chvíli zachovat a co nejméně ohrozit další účastníky provozu? Nedoporučuje se snažit se za každou cenu otočit. Takový manévr trvá déle, než se může zdát, a na dálnici, kde se auta pohybují vysokou rychlostí, je životu nebezpečný. Je naopak nutné co nejdříve zastavit na krajnici a eliminovat tak riziko nehody. V průběhu toho musíte být co nejvíce vidět – zapněte tedy blikačky i dálková světla a upozorněte tak ostatní řidiče na svoji přítomnost. Jakmile zastavíte u krajnice, zavolejte policii, která vám situaci pomůže vyřešit. Pokud se vydáte mimo vůz, nezapomeňte na výstražnou vestu!
Přečtěte si o 5 největších nešvarech řidičů za volantem.
Pokud jste si s sebou jen zapomněli vzít lékařské potvrzení, ale máte ho, je pokuta mírnější – policie vám může udělit pokutu pouze do výše 2 000 korun. Jestli máte ale duši rebela a řídíte bez absolvování povinné prohlídky, hrozí vám nejen pokuta až 10 tisíc korun a 5 trestných bodů, ale také zákaz řízení na půl roku až rok.
Povedlo se vám zavinit dopravní nehodu, aniž byste u sebe měli lékařské potvrzení? Může se stát, že za vás pojišťovna odmítne uhradit způsobenou škodu a budete ji muset zaplatit sami. A to už se pořádně prodraží.
V současnosti existuje několik projektů, které se věnují vzdělávání řidičů seniorů. Například loni probíhal projekt Senior bez nehod, který pořádal sérii přednášek. Na jejich webových stránkách najdete stále přehledně shrnutá všechna rizika, kterých by si seniorní řidič měl být vědom. Pokud se chcete aktivně zlepšit v jízdě, zúčastněte se vzdělávacího programu Jedu s dobou, který vás proškolí jak po teoretické, tak po praktické stránce. Tento kurz je díky podpoře z fondu zábrany škod pro účastníky zcela zdarma.
Loni v létě se roztrhl pytel s poplašnými zprávami o zpřísňování zdravotních prohlídek a dokonce i paušálním zákazem řízení pro seniorní řidiče. K ničemu takovému však nedošlo. Aktuálně chce BESIP spadající pod Ministerstvo dopravy apelovat na lékaře, aby zdravotní prohlídky prováděli opravdu důsledně a aby omezení ovlivňující řízení nebrali na lehkou váhu. Diskutuje se také o úpravě formuláře posudku o zdravotní způsobilosti řidiče tak, aby omezující podmínky byly zjednodušené co nejpodrobnějším výčtem. Tento krok by měl lékařům usnadnit práci a nemuseli by tak jednotlivé podmínky složitě vyhledávat.
Bezpečné řízení je důležité, ať už jste senior nebo čerstvý řidič. Myslete proto i na stav vašeho vozidla i pneumatik. Nemáte náhodou sjetý vzorek na pneu a není čas je vyměnit? S trochou šikovnosti zvládnete pneu vyměnit i doma. A pokud si netroufáte, vždy se můžete obrátit na odborný pneuservis. V obou případech ale potřebujete kvalitní pneumatiky.
Zdroj fotografie: Depositphotos