Brzdy jsou bezesporu nejdůležitějším bezpečnostním prvkem každého vozidla. K jejich správnému fungování však musí být v kondici jak kotouče nebo destičky, tak brzdová kapalina. Její důležitost ale mnoho řidičů přehlíží, nebo dokonce neví, že by se měla pravidelně měnit. V našem článku vám poradíme, kdy je vhodný čas pro její výměnu i jaký typ brzdové kapaliny vybrat.
Brzdovou kapalinu si s patřičným vybavením a znalostmi zvládnete vyměnit i sami, profesionální servis je však sázkou na jistotu. Vyhnete se tak případnému poškození součástí brzdového systému.
Brzdová kapalina je nezbytnou součástí brzdového systému každého vozidla. Jejím úkolem je přenášet tlak z pedálu (nebo brzdové páčky) a posilovače brzd na kotouče nebo bubny, které následně zpomalují kola. „Brzdovka“ musí odolávat vysokým teplotám, které vznikají při brzdění, a zároveň nesmí ztrácet svou viskozitu ani vlivem nízkých teplot. Její neméně podstatnou funkcí je prevence koroze brzdových komponentů.
Brzdová kapalina se postupně opotřebovává a ztrácí své vlastnosti. Je hygroskopická – absorbuje vzdušnou vlhkost, čímž se snižuje její bod varu a zvyšuje se riziko vzniku parních bublin v brzdovém okruhu. Jejich přítomnost poznáte například podle toho, že se při brzdění propadá brzdový pedál. V extrémních případech může toto zavzdušnění způsobit i selhání brzd.
Voda v brzdové kapalině může být také příčinou rezivění kovových částí brzdového systému, jako jsou písty nebo třmeny. Důsledkem jsou pak netěsnosti, poškození nebo zablokování brzdového systému.
Obecně doporučujeme měnit brzdovou kapalinu každé 2 roky nebo po ujetí 40 000 km u osobních aut a každý rok nebo po ujetí 20 000 km u motocyklů. Tyto intervaly jsou však jen orientační a mohou se lišit podle typu vozidla, stylu jízdy, podmínek provozu nebo doporučení výrobce. Proto pravidelně kontrolujte stav brzdové kapaliny a sledujte případné příznaky opotřebení, jako jsou:
Stav brzdové kapaliny zjistíte pomocí refraktometru, který odhalí její bod varu i poměr přítomné vody. Pokud ho nemáte, nebo si jej nechcete pořizovat, není nic jednoduššího než navštívit servis, kde vám kapalinu otestují. Bez ohledu na stav ale také pravidelně kontrolujte její hladinu v nádržce. Ideálně by měla být mezi ryskami MIN a MAX, podobně jako u chladicí kapaliny.
Bod varu je hlavním ukazatelem pro výměnu brzdové kapaliny. Nové „brzdovky“ vřou při zhruba 230 až 280 °C, postupným pohlcováním vlhkosti se však toto číslo zmenšuje. Pro vaši představu – 5% obsah vody může snížit bod varu až na polovinu. V případě silného opotřebení kapaliny byste tak mohli brzdy „uvařit“ při delší jízdě z kopce s pozvolným držením středového pedálu. I to je jeden z důvodů, proč je lepší brzdit motorem.
Výměna brzdové kapaliny je, zvlášť u auta, poměrně náročný proces, ke kterému potřebujete patřičné vybavení a znalosti. Pokud chcete předejít riziku poškození brzdové soustavy, doporučujeme navštívit autoservis nebo motoservis. Ceny se pohybují v řádech stokorun, takže vás tento úkon finančně nezruinuje. U nás v AZ pneu vám u auta vyměníme brzdovou kapalinu za 600,- Kč včetně materiálu.
Označení DOT brzdové kapaliny pro vaše vozidlo najdete na víčku nádržky, případně v návodu k obsluze.
Při výběru brzdové kapaliny je nutné dodržet typ, který je určený pro váš vůz nebo motocykl. Jaký je ten správný, zjistíte v návodu k obsluze vozidla nebo na víčku nádržky brzdové kapaliny. Jejich míchání je možné tehdy, pokud jsou založené na stejné bázi. Musíte ale počítat s tím, že se namíchají i jejich vlastnosti.
Na trhu existuje několik typů a tříd, které se liší chemickým složením a fyzikálními vlastnostmi. Jak jsme již zmínili, nejdůležitějším parametrem je bod varu, který udává teplotu, při níž začne kapalina vřít. Čím vyšší je bod varu, tím lepší je odolnost proti tvorbě parních bublin.
Brzdové kapaliny se dělí na čtyři základní typy podle normy DOT (Department of Transportation):
Zanedbávali jste doposud kontrolu a výměnu brzdové kapaliny? Pokud jste z Opavy a okolí, rádi vám ji otestujeme i vyměníme. Stačí si zarezervovat termín.
Zdroj fotografií: Depositphotos