Když se řekne pohon všech čtyř kol, možná si představíte Jeep nebo pick-up. Automobilky tento systém také zavádí do moderních SUV a osobních aut střední a vyšší třídy. Jízda „čtyřkolkou“ má ale svá specifika a bez kvalitního vzorku toho s ní v zimě nebo na blátě moc nesvedete. Zjistěte, jestli se vám pohon všech kol vyplatí a jak vlastně funguje.
Pohon všech čtyř kol oceníte, pokud se často pohybujete v horách nebo náročném terénu.
Historicky se první vůz s pohonem čtyři na čtyři objevil ještě před rozmachem automobilového průmyslu. Tehdy si anglický konstruktér Braham Joseph Diplock nechal v roce 1893 patentovat svůj parní automobil. Skutečné prvenství je však připisováno nizozemskému modelu Spyker 60-HP z roku 1903, který je prvním vozem s pohonem 4 × 4, jak ho vnímáme dnes. Od té doby ale uplynulo hodně vody a tento důmyslný systém zaznamenal řadu změn. Od stálého pohonu k připojitelnému, od mechanického ovládání k elektromechanickému. Jaké výhody a nevýhody mají současné čtyřkolky?
Pokud plánujete pořídit čtyřkolku, pohlídejte si, jestli se jedná o stálý pohon na čtyři kola nebo připojitelný. Rozdíl mezi pohonem na jednu nápravu a pohonem 4 × 4 pocítíte zvlášť u typu stálého pohonu.
Tento typ pohonu je v provozu neustále. Motor permanentně přenáší svůj točivý moment do středového diferenciálu a ten rozděluje sílu do všech kol v poměru 50:50 nebo 60:40.
A když jedno kolo ztratí přilnavost s vozovkou, nastává riziko. Za normálních okolností by se veškerý točivý moment přenesl do tohoto kola a to by se protáčelo. Proto existuje technologie, která zamezí prokluzování a dodá každému kolu alespoň zčásti sílu. V parametrech auta ji najdete jako:
Připojitelný, spínaný nebo přiřaditelný pohon všech čtyř kol pracuje pouze tehdy, když zavelí řidič. U tohoto systému chybí středový diferenciál a motor pohání jen zadní nápravu, výjimečně přední. Pomocí mechanického nebo elektromechanického ovladače pak řidič kdykoliv sepne pohon druhé z nich.
Oproti stálému pohonu má tento typ nižší spotřebu a déle mu mu vydrží díly, protože je konstrukčně jednodušší. Navíc není ani tak hlučný. Doporučujeme jej ale používat jen na nezpevněných cestách, jinak hrozí předčasná výměna součástek.
Auto s pohonem na všechna čtyři kola, má oproti klasickým nápravám mnohem lepší trakci při průjezdu v náročném terénu. To znamená, že si mnohem snáz poradí se špatně přístupnými kopci i se sněhem nebo pískem. Pokud se tedy chystáte na svůj soukromý Dakar, bez čtyřkolky se neobejdete.
Stejně tak má smysl o této variantě uvažovat, když bydlíte nebo pracujete v horských oblastech a jízda terénem je pro vás rutinou. Riziko sněhových vánic a závějí je tu mnohem vyšší, a když náhodou zapadnete, vyprošťování bude o to jednodušší.
TIP: Při průjezdu sněhem si dejte pozor na jeho množství a tzv. světlou výšku vašeho auta. Když se s ním položíte do sněhu „na břicho“, ani pohon všech kol vás nezachrání.
Zájem o čtyřkolky v Česku obecně stoupá. Z ekonomického hlediska se ale jejich provoz už nevyplatí. A to zejména kvůli:
U čtyřkolky počítejte i s horší ovladatelností a delší brzdnou dráhou na sněhu nebo kluzké vozovce. Takže se díky čtyřkolce sice vyhrabete z vysokého sněhu, ale taky se do něj klidně stejně rychle dostanete. Jízda v ní proto není bezpečnější a vyžaduje mnohem vyšší nároky na pozornost a schopnosti řidiče.
Pokud holdujete rychlé sportovní jízdě, zklame vás asi i v tomto ohledu. Pohon čtyř kol vám zaručí lepší akceleraci, ale tady pohádka o rychlosti končí. Při kontinuální jízdě je rozdíl oproti klasickým autům sotva patrný a když dojde na brzdění a zatáčení, donutí vás reagovat s předstihem. Zvažte proto, jestli se vám provoz vyplatí, zvlášť když žijete ve městě nebo v nížině a do opravdového terénu vyrážíte jednou za uherský rok.
Jste vyznavači offroadové jízdy? Pak si se „čtyřkolkou“ přijdete na své při brázdění neprobádaných cest.
Kvalitní obutí je pro auta s pohonem 4 × 4 základní předpoklad bezpečné jízdy na sněhu i v terénu. Bez vhodných pneumatik se auto chová nepředvídatelně a systém pohonu nefunguje, jak má. Síla motoru se totiž nepřenáší do všech čtyř kol a nepřevádí se tak dobře na silnici pokrytou sněhem nebo blátem.
Při výběru pneumatik proto dbejte na:
Pokud jste se rozhodli, že „čtyřkolka“ je pro vás ideální volbou nebo už s jednou doma parkujete, rádi vám s výběrem pneumatik poradíme. Dotazy zodpovíme na čísle +420 603 253 535 nebo přímo v našem autoservisu.
Zdroj fotografií: Depositphotos