Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Alchymie pneumatik pro Formuli 1: V čem se liší od těch běžných?

Na tratích, kde monoposty Formule 1 krouží rychlostí i přes 300 km/h, panují logicky jiné podmínky než v běžném silničním provozu. Závodní pneumatiky proto musí splňovat patřičné požadavky. Není divu, že jsou středem zájmu každého týmu. Správně zvolené obutí totiž může zkrátit čas na kolo i o vteřinu. Čím jsou tak specifické?

Pneumatiky Pirelli pro F1

Od roku 2011 je výhradním dodavatelem pneumatik pro „ef jedničku“ společnost Pirelli.

V minulosti obouvaly monoposty Formule 1 pneumatiky Dunlop, Michelin, Goodyear nebo Bridgestone. Od roku 2011 je však výhradním dodavatelem pneumatik pro šampionát společnost Pirelli

Toto „černé zlato“ zásadním způsobem ovlivňuje výsledky závodů. A to jak z pohledu rychlosti, tak z pohledu týmové strategie. Na volbě pneumatik totiž závisí počet zastávek v boxech, které jsou zároveň nezbytným kořením každého závodu.   

Výroba je přísně střežená

Výroba závodních pneumatik pro všechny týmy probíhá v Turecku ve městě Izmit, asi 100 km východně od Istanbulu. Zde se vyrábí i pneumatiky Pirelli určené do běžného provozu, výrobní linky pro pneumatiky F1 jsou však oddělené a střežené tak, aby se tam nikdo nepovolaný nedostal. Do stejné fabriky, ze které pneumatiky vyrazily na svou pouť, se použité vracejí k recyklaci. Vývoj samotný ale v Turecku neprobíhá, o ten se starají inženýři v laboratořích na severu Itálie nedaleko Milána. 

Použité technologie jsou špičkou automobilového vývoje

Při výrobě pneumatik pro F1 se používá více než stovka různých látek. Je to směs nylonů, polyesterů, vosků, pryskyřic a dalších složek, které zajišťují maximální styčnou plochu a přilnavost. Vzhledem k extrémní zátěži, která je na pneumatiky vyvíjena, musí být pláště také patřičně zajištěné proti protáčení na ráfku. O to se stará syntetické aramidové vlákno, podobně jako ocelový kord v konstrukci plášťů pro osobní vozy.

Světoví výrobci pneumatik investují nemalé částky do výzkumu. Pirelli také, ale má v tomto jednu ohromnou výhodu. Díky účasti v závodech Formule 1 může přenést svoje poznatky z vývoje závodních pneumatik a jejich testování továrními týmy i do běžné výroby. Získává tak náskok oproti výrobcům, kteří nemají k dispozici takové množství cenných dat.

Pneumatiky pro F1 na suchou trať

Směsi hladkých pneumatik jsou v současnosti rozlišeny třemi barvami – červená značí měkkou, žlutá střední a bílá tvrdou směs.

Jak se liší jednotlivé směsi pneumatik?

Společnost Pirelli poskytuje týmům tři různé směsi hladkých pneumatik na suchou trať a dvě se vzorkem na mokrou. V nabídce je celkem šest hladkých směsí P Zero, číslovaných od nuly (nejtvrdší) do pětky (nejměkčí). Označují se C0 až C5.

  • Současná směs C0 nesla ještě v roce 2022 označení C1. Poskytuje maximální odolnost vůči přehřívání a extrémní zátěži.
  • C1 je od sezony 2023 novinkou. Byla navržena pro snížení výkonnostních rozdílů mezi předešlou směsí C1 a C2.
  • C2 je třetí nejtvrdší směs vhodná pro rychlé okruhy, kde panují vysoké teploty.
  • C3 je univerzální směs, která poskytuje rovnováhu mezi výkonem a výdrží a je vhodná pro širokou škálu podmínek.
  • C4 je vhodná pro okruhy, kde je potřeba rychlého zahřátí a špičkových výkonů ideálně od začátku závodu.
  • C5 je nejměkčí směs vhodná pro pomalé tratě, kde je potřebná maximální přilnavost. Většinou se používají na městských okruzích. 

Do deště se pak používají pneumatiky řady Cinturato. Přechodové zelené jsou určené na mokrou trať bez stojaté vody nebo na schnoucí trať, na modrých pláštích „full wet“ se jezdí, když prší. Vzorek má zvýšenou odolnost před aquaplaningem a díky tomu je na vodě přilnavější.

Zajímavá fakta o pneumatikách pro F1

  • Do roku 2021 se používaly 13´ pneumatiky, které si lépe poradily s nerovnostmi.
  • Od sezony 2022 se používají 18´ pláště s průměrem 720 mm, díky nimž se změnil jízdní styl.
  • Šířka zadních pneumatik je 405 mm, předních 305 mm. Tyto rozdíly zajišťují dostatečnou trakci při zrychlování, brzdění i při průjezdu zatáčkami.
  • Za studena jsou tvrdé, zahříváním měknou. Naproti tomu pneumatiky pro běžná auta jsou relativně měkké a jízdou měknou ještě víc.
  • Při prudkém brzdění nebo v zatáčkách se zahřívají na teplotu až 110°C, v extrémních případech i na 150°C.
  • Mají životnost jen několik desítek kilometrů, zatímco pneumatiky pro osobní vozy i desítky tisíc kilometrů.
  • Cena za jednu sadu závodních pneumatik je okolo 60 000,– Kč (což je v porovnání s cenou celého monopostu pakatel).

My sice v e-shopu obutí pro F1 nemáme, ale pneumatiky Pirelli, inspirované zkušenostmi ze závodních okruhů a určené těm, kteří krotí pod kapotou o něco méně koní, vám nabídnout můžeme.

 

Prohlédnout kompletní nabídku Pirelli

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru