Na tratích, kde monoposty Formule 1 krouží rychlostí i přes 300 km/h, panují logicky jiné podmínky než v běžném silničním provozu. Závodní pneumatiky proto musí splňovat patřičné požadavky. Není divu, že jsou středem zájmu každého týmu. Správně zvolené obutí totiž může zkrátit čas na kolo i o vteřinu. Čím jsou tak specifické?
Od roku 2011 je výhradním dodavatelem pneumatik pro „ef jedničku“ společnost Pirelli.
V minulosti obouvaly monoposty Formule 1 pneumatiky Dunlop, Michelin, Goodyear nebo Bridgestone. Od roku 2011 je však výhradním dodavatelem pneumatik pro šampionát společnost Pirelli.
Toto „černé zlato“ zásadním způsobem ovlivňuje výsledky závodů. A to jak z pohledu rychlosti, tak z pohledu týmové strategie. Na volbě pneumatik totiž závisí počet zastávek v boxech, které jsou zároveň nezbytným kořením každého závodu.
Výroba závodních pneumatik pro všechny týmy probíhá v Turecku ve městě Izmit, asi 100 km východně od Istanbulu. Zde se vyrábí i pneumatiky Pirelli určené do běžného provozu, výrobní linky pro pneumatiky F1 jsou však oddělené a střežené tak, aby se tam nikdo nepovolaný nedostal. Do stejné fabriky, ze které pneumatiky vyrazily na svou pouť, se použité vracejí k recyklaci. Vývoj samotný ale v Turecku neprobíhá, o ten se starají inženýři v laboratořích na severu Itálie nedaleko Milána.
Při výrobě pneumatik pro F1 se používá více než stovka různých látek. Je to směs nylonů, polyesterů, vosků, pryskyřic a dalších složek, které zajišťují maximální styčnou plochu a přilnavost. Vzhledem k extrémní zátěži, která je na pneumatiky vyvíjena, musí být pláště také patřičně zajištěné proti protáčení na ráfku. O to se stará syntetické aramidové vlákno, podobně jako ocelový kord v konstrukci plášťů pro osobní vozy.
Světoví výrobci pneumatik investují nemalé částky do výzkumu. Pirelli také, ale má v tomto jednu ohromnou výhodu. Díky účasti v závodech Formule 1 může přenést svoje poznatky z vývoje závodních pneumatik a jejich testování továrními týmy i do běžné výroby. Získává tak náskok oproti výrobcům, kteří nemají k dispozici takové množství cenných dat.
Směsi hladkých pneumatik jsou v současnosti rozlišeny třemi barvami – červená značí měkkou, žlutá střední a bílá tvrdou směs.
Společnost Pirelli poskytuje týmům tři různé směsi hladkých pneumatik na suchou trať a dvě se vzorkem na mokrou. V nabídce je celkem šest hladkých směsí P Zero, číslovaných od nuly (nejtvrdší) do pětky (nejměkčí). Označují se C0 až C5.
Do deště se pak používají pneumatiky řady Cinturato. Přechodové zelené jsou určené na mokrou trať bez stojaté vody nebo na schnoucí trať, na modrých pláštích „full wet“ se jezdí, když prší. Vzorek má zvýšenou odolnost před aquaplaningem a díky tomu je na vodě přilnavější.
My sice v e-shopu obutí pro F1 nemáme, ale pneumatiky Pirelli, inspirované zkušenostmi ze závodních okruhů a určené těm, kteří krotí pod kapotou o něco méně koní, vám nabídnout můžeme.
Prohlédnout kompletní nabídku Pirelli
Zdroj fotografií: Depositphotos