Vzduchovým vakem neboli airbagem musí být kvůli bezpečnosti posádky vybaven každý automobil. Je zabudován v interiéru vozidla a plní velmi důležitou funkci srovnatelnou s bezpečnostními pásy. Jak je tomu ale u motorek, které jsou z hlediska nehod natolik specifické, že by zabudovaný airbag řidiči pomohl jen v malém procentu nebezpečných situací?
Bezpečnostní airbag vesta na motorku dokáže zmírnit následky pádu především v oblasti páteře, krku a hrudníku.
Způsobů, jakými motorkář může při libovolně vážné nehodě spadnout ze svého stroje, jsou stovky. Airbag na motorku, který by byl zabudovaný přímo do některé z jejích součástí, by tedy ve většině situací vůbec nepomohl. Pro tento účel byly vyvinuty speciální airbagové vesty a bundy, které chrání jezdce přímo na těle. Bezpečnostní airbag vesta na motorku se nosí přes klasické motocyklové oblečení, airbag v bundě na motorku je přímo součástí oděvu. Tento moderní způsob ochrany důležitých a náchylných částí těla si pochvalují nejen samotní motorkáři, ale také závodní jezdci a profesionální kaskadéři.
Airbag vesta nebo bunda na motorku je založena na stejném principu jako airbag v automobilu, jde tedy o vzduchový vak, který se ve zlomku vteřiny nafoukne. Na rozdíl od automobilové verze však není účelem zafixovat osobu v bezpečné pozici, ale zmírnit následky pádu především v oblasti páteře, krku a hrudníku. Hlavu by samozřejmě měla chránit kvalitní helma.
Airbag na motorku se aktivuje ve většině případů odtržením šňůry připevněné k motorce, čímž se spustí patrona nafukující vzduchový vak. Zde každému jistě vyvstane na mysli otázka, co se stane, pokud člověk zapomene šňůru odepnout po ukončení jízdy. Obava, že se airbag v takovém případě aktivuje, je na místě pouze u výrobků pochybného původu a kvality, nikoli pořídíte-li si ověřený produkt. Síla nutná k aktivování patrony je tak velká, že při běžném slézání z motorky ji nikdy nevyvinete.
Na trhu existují i „bezšňůrové“, elektronicky řízené varianty tzv. chytrých airbagů, které se aktivují pomocí několika čidel. Zatímco airbag vesty a bundy na motorku začínají přibližně na 10 000 Kč, za tyto bezpečnostní prvky si připlatíte, a to v řádech dalších desítek tisíc korun. Máte-li v oblibě projížďky ve dvou, zvažte také, zda nepořídit airbag na motorku i pro spolujezdce. Je to sice dvojnásobná investice, ale především jde o bezpečnost vaší blízké osoby.
Ihned po nafouknutí se airbag na motorku vypustí a vám stačí pouze vyměnit vzduchovou kapsli (patronu) a vestu či bundu použít znovu. Vždy se ovšem o možnosti znovupoužití airbagu předem informujte u prodejce.
Přečtěte si také, jak zmírnit následky nehody pomocí chráničů na motorku. A když je řeč o bezpečnosti, naprostým základem jsou kvalitní moto pneu s neojetým vzorkem, které vás nezradí v zatáčce ani na mokru.
Zdroj fotografií: Unsplash