Aditiva jsou chemické látky, které zlepšují vlastnosti nafty nebo benzínu a aktivně chrání palivovou soustavu. Přečtěte si, jak fungují, které přísady zlepšují jejich účinek a jaké výhody a nevýhody má prémiové palivo.
Prémiové palivo v kombinaci s aditivy je pro palivovou soustavu nejúčinnější řešení, ale ne vždy to výrobce vozu dovoluje.
Technologický pokrok ve vývoji motorů a palivových soustav vozidel má vliv i na samotné výrobce pohonných hmot. Stále modernější pohonné jednotky si zkrátka žádají kvalitnější palivo. Jeho aditivace se provádí při výrobě už zhruba 100 let, stále však s větším důrazem na kvalitu a dodržení jakostních norem.
Aditiva obecně potlačují negativní vlastnosti biosložek, udržují palivovou soustavu čistou a zabraňují jejímu mechanickému poškození, snižují spotřebu a zlepšují výkon motoru. Kolik aditiva do nafty nebo benzínu výrobce přidal, a jaké, za normálních okolností neověříte. Je to tajná receptura, která je samozřejmě pod dohledem patřičných kontrolních orgánů. U běžného paliva se množství aditiv pohybuje okolo 0,3 ml na litr PHM, u prémiových paliv je obsah aditiv zhruba desetinásobný.
Pokud si nechcete připlatit za prémiové palivo a zároveň vám není lhostejný stav palivové soustavy vašeho vozu, můžete doplňovat vlastní aditiva (povýrobní). Seženete je na benzince nebo v prodejně s autodoplňky. Existují různé druhy, které se liší složením a účinky. Dělí se mimo jiné i na letní a zimní. Ve větším či menším množství obsahují například:
Než se však do doplňování aditiv pustíte, přečtěte si návod k obsluze vašeho vozidla, abyste to motoru „nezavařili“. Může v něm totiž být větička, která přidávání aditiv do paliva zakazuje. V takovém případě pak přichází v úvahu jen prémiové palivo.
Přidáním aditiv nebo tankováním prémiového paliva v pravidelných intervalech usnadníte práci celému palivovému systému a prodloužíte mu životnost.
Prémiová paliva mají oproti těm běžným násobně vyšší obsah aditiv a tedy i lepší účinnost. Prémiový benzín má vyšší oktanové číslo (98+), které zvyšuje odolnost paliva před nekontrolovaným spalováním. Obsahuje speciální aditiva, která jsou šetrná k palivové soustavě:
Díky nim se totiž tvoří větší množství nežádoucích usazenin v nádrži. I laik si domyslí, kam potom tyto usazeniny putují.
Prémiová nafta má cetanové číslo v rozmezí od 58 do 65 (běžná cca od 50 do 55), které zvyšuje schopnost nafty vznítit se v co nejkratším čase. Palivo tak lépe prohoří a poskytne motoru více energie, resp. výkonu. Aditiva obsažená v prémiové naftě čistí karbonové spaliny v palivovém systému a potlačují jejich tvorbu. Speciální přísady pak zlepšují mazivost, zabraňují korozi kovových součástek i zamrzání nafty a v kombinaci s vyšším cetanovým číslem snižují spotřebu.
Kvalitním palivem svému vozu rozhodně neuškodíte, právě naopak. Nevýhodou však je, že si za litr prémiové nafty nebo benzínu připlatíte. Navíc, pokud opravdu chcete docílit lepšího výkonu motoru (koně vám ale nepřidá), musíte palivo s vyšším obsahem aditiv tankovat pravidelně. To samé platí i při doplňování povýrobních aditiv. Prvotní efekt se dostaví po „vyjetí“ alespoň čtyř nádrží.
Váš dvoustopý miláček proti kvalitnímu palivu protestovat nebude. A určitě by se mu zamlouvaly i nějaké kvalitní pneumatiky s nízkým valivým odporem. Vyberte mu je v našem e-shopu. V nabídce máme prémiové značky i obutí, které je šetrné k vaší peněžence.
Zdroj fotografií: Depositphotos