Dokážete mezi všemi těmi čísly a symboly na pneumatice najít DOT? A víte, co přesně znamená a jak ho číst? Myslíte si, že stáří pláště je při koupi zásadní, nebo jsou důležité jiné jeho vlastnosti? A kdy skutečně začíná být pneumatika stará a zralá na výměnu? Pokud si nejste odpověďmi jistí, nebo vás zajímá, co si o tom všem myslí odborníci, přečtěte si náš článek.
DOT je čtyřmístné číslo, podle něhož určíme na týden přesně, kdy pneumatika vyjela z výrobní linky.
Hledali byste číslo DOT na bočnici pneumatiky? Pak byste hledali správně! A jak ho mezi ostatními kódy a symboly poznáte? Jde o čtyřmístné číslo, které nás informuje o stáří pneumatiky. Zatímco první dvě čísla značí týden, druhá dvě znamenají rok výroby. Vidíme-li tedy na pneu např. číslo 4020, víme, že byla vyrobena ve 40. týdnu roku 2020.
Řada řidičů při výběru pneumatik hledí právě na údaje v DOT a vyžadují od prodejce obutí vyrobené v aktuálním roce. Jde však o zbytečné obavy. Vyšší věk pneumatiky rozhodně neznamená zboží horší kvality a pokud koupíte od prověřeného prodejce dva roky staré pneu, budou mít stejně dobré jízdní vlastnosti jako obutí vyrobené před několika týdny. Při správném skladování pneumatik totiž pneumatika nestárne a u seriózních prodejců si můžete být jisti tím, že skladují obutí na profesionální úrovni, jinak by byli sami proti sobě.
Když se tedy poohlížíte po nových pláštích, na DOT nehleďte a zajímejte se spíše o jiné vlastnosti a parametry, jako je:
Pokud pak chcete skutečné šampiony, jsou tu pro vás testy pneumatik pod taktovkou prestižních autoklubů, v nichž přehledně vidíte, jak si která pneu stojí v jednotlivých disciplínách.
DOT tedy v kvalitě pneu nehraje téměř žádnou roli. Pokud je pneumatika uskladněna v suchu, při teplotě do 15 °C, mimo světlo, chemické látky a zdroj ozonu, stárne velmi pomalu. Odborníci se shodují na tom, že v případě kvalitního profesionálního skladování může být automobilové obutí prodáváno jako nové do stáří 5 let, aniž byste museli mít obavy o jeho kvalitu.
Rozdíl ve vlastnostech nových a 5 let starých plášťů je skutečně tak zanedbatelný, že ho nejsou schopni rozpoznat ani profesionální testovací jezdci. Směsi, z nichž jsou současné dezény vyráběny, totiž obsahují činidla, která se postupně uvolňují a chrání tak plášť před ztrátou kvality.
A kdy je tedy plášť skutečně starý? Hranice životnosti pneumatik je 10 let. Při tomto stáří již gumy ztrácejí svoje jízdní vlastnosti a měli byste je vyměnit za nové kvalitní obutí, a to bez ohledu na stav dezénu.
Kontrolujte pravidelně tlak v pneumatikách. Předejdete tak rychlejšímu opotřebení běhounu.
Proč tedy údaj DOT na pneumatice vůbec figuruje? Nikoli proto, aby měl kupující jistotu, že dostává „čerstvé zboží“. Pneumatiky nejsou potraviny, aby bylo nutné na ně tisknout datum spotřeby. Číslo DOT je užitečné především pro výrobce. Ti z něj snadno dohledají, jaké směsi byly použité při výrobě pneu a kteří pracovníci se na výrobě podíleli.
V označení DOT je kromě data výroby zašifrovaná i země, ve které byly pneumatiky vyrobeny. Tento údaj najdete také u nápisu „Made in …“. Nehraje ale žádnou roli. Každý poctivý výrobce totiž musí splňovat přísné jakostní normy i normy pro homologaci pneumatik. A ať už továrna sídlí na jakémkoliv kontinentu, je samotná výroba vždy pod přísným dohledem mateřské pobočky.
Důležitější spíš je, pro jaký trh byly pneumatiky určeny, protože na jihu Ameriky panují jiné povětrnostní podmínky než u nás. Proto při nákupu nových gum nehleďte příliš na DOT, ale dejte spíš pozor na to, aby byly certifikované pro použití v EU a ČR.
A jak tedy na to, aby pneumatiky vydržely co nejdéle? Nejspolehlivějším receptem je:
Klíčový je ale především správný tlak v pneumatikách. Ukazuje se, že až 80 % řidičů nemá správně nahuštěné pneu, což se následně promítá do jejich rychlejšího opotřebení.
Další bolístkou mnohých aut je špatně seřízená geometrie. To způsobuje nerovnoměrné opotřebovávání pneumatik a zkracuje se jejich životnost. Pokud tedy cítíte, že auto při jízdě táhne do strany nebo máte volant vytočený do strany i při jízdě po rovině, co nejdřív se objednejte na geometrii kol.
Mají vaše pneu přes veškerou péči a údržbu už nejlepší roky za sebou? Pak neriskujte a vyberte si nové a kvalitní pláště, na které se budete moct spolehnout a které zkrátí vaši brzdnou dráhu na minimum.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com