Zimní mrazivé počasí moc nesvědčí našim autům. Sníh, led a chemicky ošetřené silnice dávají vozidlům pořádně zabrat. Než na jaře opět začnete ukrajovat velké porce kilometrů, je nutné po zimní sezóně zkontrolovat, případně vyměnit několik věcí. Které to jsou?
Stav autobaterie si můžete zkontrolovat sami pomocí voltmetru, zátěžový test vám ale provedou i v každém profi autoservisu.
Mnoho studených startů či delší stání může baterii vybíjet. Její stav ale na první pohled nepoznáte, proto je vhodné zkontrolovat napětí autobaterie pomocí voltmetru. Pokud se na to sami necítíte, zajeďte do autoservisu, kde vám zátěžový test udělají. Naměřené hodnoty vám možná naznačí, že je čas na její výměnu, na druhou stranu ale nebudete překvapeni v nejméně vhodnou dobu.
Zaměřte se také na kontrolu provozních kapalin. Nečekejte, až vás na jejich nedostatek, nebo dokonce problém, upozorní kontrolka na palubním počítači. Na co se zaměřit v první řadě? Ve vašem hledáčku by měl být motorový olej, brzdová a chladicí kapalina. Měli byste zároveň vyměnit zimní směs do ostřikovačů za letní, která si lépe poradí s hmyzem ulpívajícím na čelním skle.
Stěrače v zimě velmi trpí. Přimrzají ke sklu, vlivem kolísání teplot vznikají na stíracích lištách prasklinky a zpuchřeliny, stíráním namrzlého skla se zhoršuje jejich přilnavost. Nehledě na to, že řidiči spěchající do práce je opakovaně násilím odlepují, čímž se poškozují gumičky. Ty pak na jaře s prvními dešti dělají při stírání šmouhy na čelním skle. Proto při předjarní údržbě věnujte pozornost i servisu stěračů.
Sůl, která se používá na posyp komunikací, se dostává do různých míst v podvozku, kde vytrvale pracuje na destrukci těchto míst. Způsobuje korozi kovových částí, může se dostat i do elektroinstalace vozu, kde může způsobit nefunkčnost některých zařízení. Doporučujeme před začátkem jara zajet do autoservisu, kde vám mechanici podvozek odborně prohlédnou.
Před začátkem jara byste měli svému autu věnovat trochu času a nechat ho zkontrolovat v servisu.
Když už budete v servisu, nechte si zkontrolovat i stav karoserie, respektive laku. Pokud někde došlo k jeho poškození, sůl tu mohla započít korozi. Ale i dlouhodobé působení ostatních nečistot může výrazně zkrátit životnost laku. Nebojte se proto zajet s autem do myčky, kde mu dopřejete voskování a mytí podvozku.
S příchodem jara by měli řidiči navštívit pneuservis a nechat si přezout zimní pneumatiky na letní. Povinnost zimních pneumatik platí do konce března, ale počasí dokáže pozlobit ještě v dubnu. Jsou-li venkovní teploty dlouhodobě vyšší jak 7 °C, je ten správný čas na výměnu. U nás se do pneuservisu můžete objednat předem online. Pak už jen stačí přijet v domluvenou hodinu a do 30 minut máte přezuto.
Čištění klimatizace byste měli věnovat pozornost alespoň 2x ročně, optimálně na jaře před začátkem sezóny a na podzim, po jejím skončení. Zamezíte tím šíření plísní a bakterií, které se za půl roku používání v klimatizačním systému nashromáždí. Zjistěte také, jak je na tom vzduchový filtr, a nezapomeňte ani na pylový (kabinový).
Udělejte si čas na jarní kontrolu vozu. Ušetříte si tak případné pozdější starosti. Pravidelnou péčí prodlužujete bezchybné fungování svého vozu. A pokud teď přemýšlíte o tom, že alespoň dojezdíte zimní pneumatiky v létě, přečtěte si, proč to nedělat.
Zdroj fotografií: Depositphotos