Déšť nebo mokrá vozovka může motorkáře potkat i za příznivé předpovědi počasí. Není však třeba jízdu přerušovat, stačí ji přizpůsobit rozmarům počasí a vědět, jak se zachovat. Jízda na motorce na mokru vyžaduje nejen zvýšenou opatrnost, ale projeví se při ní i špatný stav pneumatik a nedostatečná výbava jezdce.
Pokud se vydáte na projížďku na motorce za deště, je důležité dodržovat základní pravidla bezpečnosti.
I když vám „ostřílení“ motorkáři budou tvrdit, že žádné počasí není překážkou, my si dovolíme oponovat. V obyčejném dešti se stačí držet několika zásad, zkušený jezdec ovládne stroj i za silného deště, ovšem při bouřce jde o vyložený hazard se životem, ať je vaše umění sebelepší. Motorka není automobil a před úderem blesku vás neochrání. V takovém případě je nejrozumnější jízdu přerušit.
Stav pneumatik je pro bezpečnou jízdu na mokré vozovce naprosto klíčový. Hloubka dezénu pneumatiky na motorku nesmí klesnout pod 1,6 mm, v případě mopedů a skútrů pod 1 mm. Dostatečná drážka odvádějící vodu eliminuje riziko aquaplaningu, které ještě snížíte tím, že budete věnovat zvýšenou pozornost povrchu před sebou a vyhýbat se podezřelým místům s nahromaděnou vodou.
Jedna z hlavních pouček, kterou jste v autoškole slyšeli mnohokrát. Svou motorku znáte nejlépe, a proto víte, jak se chová v různých situacích – a tedy i na mokré silnici. Opatrnost je ale vždy na místě. Vlastnosti povrchu se začínají měnit už v prvních minutách deště, a to dokonce tak znatelně, že na začátku přeháňky je riziko pádu největší. První kapky se totiž smíchají s hlínou, prachem, olejem a listím na vozovce a vytvoří kluzkou směs, kterou po chvíli déšť spláchne. Snížení rychlosti je tedy už v prvních chvílích deště nezbytné.
vPlynulá jízda je za mokra rovněž důležitá. I při citlivém dávkování plynu se však může stát, že se zadní kolo protočí. V takovém případě je třeba zachovat chladnou hlavu. Bez zbrklých reakcí a při nízké rychlosti se motocykl sám srovná.
Za deště je třeba zpozornět nejen před kalužemi, u kterých nikdy neznáte hloubku výmolu, ale také na kluzkých dlažebních kostkách, kolejích, kanálech a při přejezdu dalších překážek, které mohou být zrádné.
Vrstva nepromokavého oblečení schovaná pod sedadlem se vám může hodit kdykoli. Tím nemáme na mysli klasickou pláštěnku, ale speciální motorkářské oblečení, které je pro tyto případy opatřené nepromokavým povrchem. Vyplatí se vám přidat k výbavě také náhradní rukavice, nebo si opatřit igelitové návleky.
Jízda na motorce na mokru také znamená, že zašpiníte nejen sebe, ale také celou motorku. Aby se na ní neusazovaly nečistoty a nepůsobily dlouhodobě negativně na hůře přístupné součástky, je třeba zablácený motocykl podrobit důkladné očistě.
Aspektů, kterým je třeba při jízdě na motorce mokru a za deště věnovat pozornost, je celkem dost. A to je obzvlášť pro začínajícího nebo svátečního motorkáře zároveň pozitivní fakt. Naučí se totiž soustředit na více věcí, lépe plánovat dopředu, upravovat styl jízdy podle aktuální situace, zlepší si reakce, procvičí jízdu za zhoršené viditelnosti a také otestuje pneumatiky na motorku. Ty musí být v každém případě v absolutním pořádku, takže pokud už není vzorek na vašich pneu z nejhlubších, zvažte pořízení nového obutí.
Zdroj fotografií: Depositphotos.com