Pneumatiky vypadají pořád stejně – jsou kulaté a černé. Nebo ne? Většina lidí žije v představě, že pneumatiky se za posledních několik desítek let změnily jen minimálně. Opak je ale pravdou – designéři všech předních výrobců pneumatik neustále usilovně pracují na tom, aby pneumatiky ujely delší vzdálenost při co možná nejnižší spotřebě paliva a maximální bezpečnosti. Jaké jsou nejnovější trendy na poli vývoje a výroby pneu?
Kdo by to byl řekl, že i pneumatiky mohou být taková věda?
Výrobci běžně navrhují run-flat pneumatiky tak, aby ujely aspoň 50 km při rychlosti 50 km/h (někdy se uvádí až 80 km/h, my se držíme konzervativnějšího odhadu). Při nižších rychlostech s nimi ale zvládnete dojet i mnohem dál – důvodem je nižší zahřívání běhounu i celé pneumatiky při pomalejší jízdě.
Run-flat pneumatiky vám usnadní řešení defektu.
Pro lepší představu může posloužit analogie s kancelářskou sponkou. Když se ji pokusíte rychle ohnout tam a zase zpět, snadno ji zlomíte. Když však tento úkon provedete pomalu, jednoduše ji zohýbáte do požadovaného tvaru a bude vám sloužit o poznání déle. Samozřejmě ale vždy hrají velkou roli konkrétní vlastnosti vašich pneu. Pokud chcete mít jistotu prémiové kvality, doporučujeme například run-flat pneumatiky Continental.
Směsi používané k výrobě pneumatik dnes obsahují méně uhlíkové černě (sazí) kvůli zmenšení valivého odporu a hmotnosti. To má ale za následek výrazně sníženou elektrickou vodivost mezi vozidlem a povrchem vozovky. Řešením je „zemnící pásek” na povrchu pneumatiky – tenký, souvislý pás gumy, který slouží jako účinný vodič mezi pneumatikou a vozovkou a díky němuž je vozidlo vždy bezpečně uzemněno.
Při správném uzemnění vás v autě nemusí děsit hromy ani blesky.
Určitě byste uhádli aspoň několik z nich, jako je pryž, nylon nebo ocel. Ale další, jako je kobalt nebo titan, byste už možná netipovali – tyto kovy v pneumatice slouží především ke spojení pryžové směsi s ocelovými pásky konstrukce pneumatiky.
Oxid křemičitý je pak důležitou složkou pneumatik s nízkým valivým odporem. Sloučeniny silikonu se v posledních 10 až 15 letech hodně používají ke zlepšení celkového výkonu pneumatik. Výrobci kvalitních pneumatik používají také celou řadu „zelených“ materiálů, jako je například citrusový olej.
Když srovnáte jízdu na silničním kole s horským kolem, určitě pocítíte výrazný rozdíl v celkovém dojmu z jízdy. Ten je dán tím, že tenké pláště silničního bicyklu mají nižší valivý odpor. Tohoto faktu jsou si vědomi i výrobci aut. Vysoké a úzké pneu také zmenšují šířku čelního profilu auta, a snižují tak odpor vzduchu a zlepšují aerodynamické vlastnosti vozu.
Zdroje foto: pixabay.com, defense.gov