Stejně jako se opotřebovává podrážka u bot, opotřebovávají se při každé jízdě vaše pneumatiky. Ojeté pláště mohou způsobit spoustu komplikací, navíc je jízda na nich nebezpečná. Stav pneumatik vám zkontrolují při pravidelných prohlídkách v servisu, existuje však pár tipů, díky kterým můžete potenciální nebezpečí odhalit sami.
Průběžně kontrolujte stav pneumatik. Vyboulení, prasklinky či puchýřky mohou způsobit explozi, která je zvlášť při jízdě extrémně nebezpečná.
Díky nedostatečné hloubce dezénu ztrácí pneumatika přilnavost a může dojít k aquaplaningu. S ním se už asi setkal každý řidič, ale není na škodu si připomenout, co se při aquaplaningu děje. Je to stav, kdy se vrstva vody hromadí mezi pneumatikou a povrchem vozovky. Sjetá pneumatika nedokáže vodu odvádět dostatečně rychle, takže plášť v podstatě plave nad povrchem vozovky. Ztrácíte tak kontrolu nad trakcí, řízením i brzděním.
Pravidelně proto sledujte indikátory opotřebení, které jsou umístěné v drážkách. Pokud byste je nemohli hned najít, pomůže vám označení TWI na bočnici – ukazuje na místo, kde jsou indikátory „schované“. U nových pneumatik jsou totiž takřka neviditelné. Tyto gumové plošky jsou vysoké jako minimální hloubka dezénu, a čím více se pneumatika sjíždí, tím více jsou indikátory viditelné.
Jakmile se dezén dostane na úroveň indikátorů, je na čase pneumatiky vyměnit. Přesnou hloubku dezénu si změříte také pomocí hloubkoměru, případně vám ji překontrolují v pneuservisu.
Problémy se neobjevují jen na běhounu, ale také na bočnicích. Proto je dobře prohlížejte, defekt můžete odhalit pouhým pohledem. Pokud na bočnici objevíte náznaky řezů a prasklin, hrozí, že se kvůli netěsnosti pneumatika vyfoukne. Pro případ nečekaných komplikací s sebou raději vozte sadu na opravu defektů, se kterou opravíte propíchlou gumu za pár minut a nebudete muset čekat na odtah. Po zastavení u krajnice jistě využijete i povinnou výbavu.
K vyboulení dochází poškozením nosné výztuhy uvnitř pneumatiky.
Dalším problémem jsou puchýřky a boule, které se objevují vlivem poškození nosného kordu uvnitř konstrukce pneumatik. Na vině bývá například jízda po nerovnostech nebo nesprávné parkování, kdy část kola stojí na obrubníku. Když nezasáhnete včas, vyboulení se bude dále rozšiřovat a následně dojde k náhlému úniku vzduchu. Nejnebezpečnější situací je pak exploze pneumatiky během jízdy. Bubliny mají i samy o sobě negativní vliv na jízdní vlastnosti vozu a životnost pneumatik.
Pokud máte obutou pneumatiku, která není dostatečně nahuštěná, budete se potýkat s horší stabilitou vozidla. Navíc podhuštěné pláště:
Může také dojít k poškození pneumatiky i samotného disku. To je nebezpečné jak pro vás a spolucestující, tak pro ostatní účastníky silničního provozu. Pravidelně tedy kontrolujte tlak v pneumatikách a dodržujte hodnoty stanovené výrobcem.
Nedoporučujeme ani jízdu na příliš starých pneumatikách. Mohou začít vysychat, guma celkově degraduje a během rychlé jízdy se může stát, že se běhoun sloupne a vy ztratíte nad svým autem kontrolu. Jestliže tedy máte pneumatiky, které jsou v provozu 6 a více let, na nic nečekejte a pořiďte nové. S výběrem vám rád pomůže náš tým specialistů.
Zdroj fotografií: Depositphotos