Protože jediným pojítkem mezi automobilem a silnicí jsou pneumatiky, je na místě dobře vybírat. Přinášíme krátký přehled o tom, jakých nejčastějších chyb se řidiči dopouštějí při výběru nového obutí a poradíme vám, jak se těchto chyb vyvarovat.
Mnoho řidičů při výběru pneumatik šetří. Jenže šetří na nesprávném místě. Rozdíl mezi levnou supermarketovou pneumatikou nevalné kvality a pochybného původu a pneumatikou renomované světové značky sice může být při nákupu i několik stokorun, ale vzhledem k tomu, že je to investice na několik sezón, nevyplatí se za každou cenu šetřit. Zmíněné levné pneumatiky totiž leckdy na rozdíl od kvalitního obutí nesplňují základní požadavky na bezpečnost ani na jízdní vlastnosti a takový nákup se nemusí vůbec vyplatit.
Neřiďte se při výběru pneumatik pouze cenou.
Na vůz patří takové pneumatiky, které odpovídají rozměrům uvedeným ve velkém technickém průkazu (TP). Nezapomínejte ani na správný hmotnostní a rychlostní index. Ten hmotnostní udává maximální zatížení jedné pneumatiky a najdete ho v TP hned za rozměrem. Řidič by měl používat na vozidle pneumatiky s minimálně stejným nebo vyšším indexem. Některé vozy je nutné vybavit tzv. zesílenými pneumatikami, označovanými písmeny XL nebo RF. Použitím obutí s nižším indexem výrazně zkracujete jeho životnost.
Rychlostní index označuje maximální rychlost, na kterou je pneumatika při daném zatížení stavěna. Tento údaj může být nižší než v technickém průkazu, v takovém případě ale musí být v zorném poli řidiče viditelně umístěna nálepka či cedulka s uvedenou hodnotou. Podívejte se na přehledný souhrn informací ke značení pneumatik, který vám pomůže zorientovat se v této problematice.
Odborníci doporučují kontrolovat tlak v pneumatikách minimálně 1x za měsíc a před každou delší cestou. Z rozsáhlých průzkumů vyplývá, že až 80 % řidičů nemá správný tlak v pneumatikách – přibližně 60 % vozidel má podhuštěné pneumatiky, 20 % automobilů jezdí s pneumatikami přehuštěnými. Mnoho řidičů také zapomíná na kontrolu rezervního kola. Na zjištění, že je rezerva prázdná, už je při defektu zpravidla pozdě. V takovém případě mají nespornou výhodu motoristé, mající ve svých vozidlech systém kontroly tlaku v pneumatikách (tzv. TPMS) a používající RunFlat pneumatiky, na kterých lze ujet ještě několik desítek kilometrů i s defektem.
Správný výběr pneumatik není žádná raketová věda. Jednoduchá rada zní: Vybírejte z prověřených a známých značek a nezapomínejte se o svoje pneumatiky také starat. Tím docílíte toho, že vám budou dobře a dlouho sloužit.
Zdroj foto: Maxpixel.freegreatpicture.com