Moderní technologie se staly nedílnou součástí našich životů. A za poslední dekádu udělaly velký krok kupředu i v automobilovém průmyslu. Jízda autem je díky nim komfortnější i bezpečnější. Vybrali jsme proto 10 funkcí, které jsou při jízdě užitečné, ale možná jsou pro vás zatím velkou neznámou.
S parkovacím asistentem je parkování pohodlnější, ale zodpovědnost za celou situaci má vždy řidič.
Bezdrátové propojení auta s mobilním telefonem je dnes standard. Pokud vaše auto teprve sjelo z výrobní linky a vyrážíte na první projížďku, spárujte ho nejprve s telefonem manuálně. Při každé další jízdě se už systémy propojí a pracují za vás. Jen nechte otočený klíč v zapalování a zapněte bluetooth na mobilu.
Telefonování pomocí bluetooth vám dokonce ušetří nějakou tu korunu. Nedostanete za něj pokutu a jedete mnohem bezpečněji. Za jízdy si díky propojení klidně pustíte i:
Komunikace s telefonem a autem pomocí hlasu je na vzestupu. Většina aut, která funkcí disponuje, zatím zvládne jen:
Přední automobilky jsou ale o dva kroky dále. Auto se vás zeptá, kam chcete jet, řeknete mu, jakou rádiovou stanici má pustit nebo vám nahlásí, jaké je počasí v cílové destinaci a zapne podle toho vyhřívání sedadel. Startování i vyhřívání auta na dálku a online vyhledávání potřebných informací už také není žádnou sci-fi. A budoucnost hlasového ovládání vypadá ještě nadějněji.
I u starších modelů aut jsme zvyklí na hlášení dopravního zpravodajství z rádia. Když si zařízení nastavíte, přeladí se na daný mód i když:
Rádia jsou dokonce tak chytrá, že při dopravním hlášení zvýší hlasitost. Moderní systémy už mají zabudovanou aplikaci, která řidiče upozorňuje na hrozící nebezpečí na cestě přímo na palubním displeji.
Parkovací senzory zná už snad každý. Najdete je na zadním i předním nárazníku. Fungují tak, že upozorňují na blížící se překážku pípáním. Díky ultrazvuku dopočítávají vzdálenost překážky, a čím víc se přibližuje, tím je pípání souvislejší. Poslední fáze je nepříjemný zvuk, který signalizuje, že je překážka vzdálená už jen několik centimetrů. Některé automobilky jsou dokonce tak opatrné, že dávají rezervu v řádu desítek centimetrů.
Řidiči moderních vozů celou situaci pozorují i na displeji. Na principu senzorů pracuje i parkovací asistent, který změří vzdálenosti mezi auty a najde ideální prostor pro zaparkování. Sám převezme řízení a řidič ovládá pouze pedály. Stále ale platí, že zodpovědnost nese řidič.
I v tomto případě nedoporučujeme na moderní technologie spoléhat za každých okolností. Lane assist s vámi ale klidně vybruslí ze svízelné situace. Pomůže vám udržet vůz v jízdním pruhu v případě, že byste ztratili pozornost a bez znamení vybočili do jiného pruhu.
Drží auto v jedné trajektorii pomocí sledování vozidla vpředu nebo se řídí pomocí středových a krajnicových pruhů. Na stejném principu funguje i senzor, který kontroluje bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi. Když se tato vzdálenost zkrátí, dá vám systém výstrahu a případně i sám dobrzdí.
Moderní systémy zvládnou udržet auto v bezpečné vzdálenosti a v případě hrozícího nebezpečí aktivují brzdy.
Pro dokonalý přehled o situaci na silnici si pohlídejte dobrý výhled na všechny strany. Když převážíte velký náklad, který sahá až po strop, zpětné zrcátko je vám k ničemu. U nejnovějších modelů v tomto případě zapněte snímání provozu za autem pomocí zadní kamery. O zpětný obraz se pak postará středový displej.
Ve tmě každý řidič hůř vidí. Zvlášť, když na silnici padne mlha nebo hustě prší. V takových podmínkách jsou i světlomety krátké, proto automobilky instalují do nových vozů tzv. noktovizor. Ten pomocí čelní kamery detekuje zvěř, chodce nebo cyklisty, a včas vás na ně upozorní.
Pomocí omezovače rychlosti si navolíte maximální rychlost, kterou chcete jet. Ve spolupráci s tempomatem vám rychlost udržuje a nedovolí vám hranici překročit. To se vyplatí u nás i v zahraničí, kde jsou odlišná omezení rychlosti a vysoké pokuty. Při jízdě ho deaktivujete dlouhým sešlápnutím plynu a znovu aktivujete zpomalením nebo zabrzděním.
Klasická ruční brzda je pro některé vozy minulostí. Stačí zmáčknout tlačítko a elektronika vám podrží auto na brzdách, kdykoliv zastavíte. A celý systém je tak sofistikovaný, že po rozjezdu se funkce zase sama deaktivuje. Dokonce si změří úhel náklonu auta, což oceníte, pokud si nejste jistí při rozjezdech do prudkého kopce. V takovém případě jen zařaďte, pusťte motor do požadovaných otáček a pohodlně se rozjeďte.
Otevírání kufru nohou je pohodlné samo o sobě. Nešpiníte si ruce nánosy prachu nebo bláta. A oceníte ho taky, když máte plné ruce tašek s nákupem.
Stačí když nohou „probudíte“ senzor, který je uprostřed pod zadním nárazníkem. Automobilky myslí ale i na bezpečnost a prevenci proti krádežím. Nastavili autům funkci, která kufr neotevře, pokud stojíte na brzdě. A modernější vozy jsou ještě o krůček dál. Systém otevírání pátých dveří je neaktivní do té doby, dokud nevypnete motor. V některých případech dokonce musíte nechat otevřené dveře řidiče.
Ať už vlastníte starší model auta nebo moderní, ve kterém naplno využíváte všech chytrých funkcí, nezapomeňte si zkontrolovat, že máte v pořádku trojúhelník, vestu, lékárničku a další povinnou výbavu.
Zdroj fotografií: Depositphotos